DanielSchenström
Swashbuckler
Re: Dumma frågor får dumma svar. Del 1
Jepp.
Jepp.
Inte alls. Hade man kunnat åstadkomma samma sak på ett enklare sätt med bibehållen funktion så är det "komplicerat i onödan". Ren occamism."Komplicerat i onödan" är ett extremt subjektivt begrepp.
Okej. Svårighetsgraden (DC) för en formel som du kastar är alltså 10 + din Visdomsjustering + formelns grad. Du noterar din Visdomsjustering i rutan "Spell Save (DC MOD)". Sedan, lite längre ner, skriver du in 10 + denna justering + "Level" i rutan "Spell Save DC" jämte varje "Level". Detta "Level" är alltså formelns grad.Jag syftade på rutan ovanför "Arcane spell failure" på rollformuläret där man ska skriva in "Spell save (DC mod)". Är det svårigheten för en varelse att undvika mina trollformler, eller det jag skall slå för att undvika andras trollformler?
Bland 1:a gradens formler har även Ondskeskydd (Protection from Evil) och Välsigna vatten (Bless Water) beteckningen Good. Den förstnämnda formeln får alltså en varaktighet av 2 minuter istället för 1 minut. För den andra formeln spelar det ju ingen som helst roll.den enda formeln jag kan komma på på rak arm som inte är domänformel är summon monster I som räknas som [Good] om man frammanar en god varelse
Varsågod och försök. Fast jag kommer att vara mycket kritisk i bedömningen av att det verkligen gör "samma sak".Hade man kunnat åstadkomma samma sak på ett enklare sätt med bibehållen funktion så är det "komplicerat i onödan".
Nä, inte som glas. Mer som korvspadGlasklart?
Hade hoppats att det skulle bli tydligare i 3.5, för i 3.0 var det rörigt. Men jag har inte sett böckerna ännu (slut på Tradition i Halmstad )sen kommer jag iofs aldrig att förstå när vissa bonusar stackar och när de inte gör det. Där kan vi snacka om begreppsöverdos.