Nekromanti Dumma frågor får dumma svar.

Oldtimer

Slava Ukraini!
I 3.0 staplar även rustningsbonus från sköldar med rustningsbonus från rustning (fast inte från saker som mage armor eller bracers of defense. I 3.5 har de dock ändrat så att sköldar har en egen bonustyp.
Det är, i viss mån, riktigt. Reglerna i 3.0 var dock väldigt otydliga om vilken typ av fördel sköldar egentligen gav. En tolkning var att de gav en pansarfördel, som av någon mystisk anledning staplade med pansarfördelen från fysiskt pansar (men inte andra pansarfördelar). En annan tolkning, specielt om man slog upp shield bonus i Glossary, var att de gav sköldfördelar, vilket blir klart mycket enklare.

Jag accepterade den andra tolkningen för så länge sedan, att jag nästan glömt bort den första. 3.5 visade ju också tydligt vilken som var den bättre tolkningen.

Ytterligare ett undantag, fast på andra hållet: namnlösa bonusar från likadana källor staplar inte heller.
Det är egentligen inte en aspekt av fördelar och deras staplande, utan hur magiska effekter kombinerar.

PH (3.0), sidan 153, Combining Magical Effects under Stacking Effects ger grundregeln för magi. "Spells that give bonuses or penalties to attack rolls, damage rolls, saving throws, and other attributes usually do not stack with themselves."

Så grundreglen är här (och fortfarande i 3.5) att magiska effekter aldrig staplar med sig själva.

/Mikael

I 3.0 staplar även rustningsbonus från sköldar med rustningsbonus från rustning (fast inte från saker som mage armor eller bracers of defense. I 3.5 har de dock ändrat så att sköldar har en egen bonustyp.
Det var just det som jag hade problem med...Rustningar, sköldar, Ring of Protection, Bracers of Defence, Mage Armor, dex-mot, natural armor och hela fadderullan gjorde mig en smula förvirrad..:=)

/Lars, konfys.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Rustningar, sköldar, Ring of Protection, Bracers of Defence, Mage Armor, dex-mot, natural armor och hela fadderullan gjorde mig en smula förvirrad..:=)
Då har du anledning att vara glad åt version 3.5

Här har man tydligt angivit att sköldar ger sköldfördel och rustningar pansarfördel.

Det innebär att ditt pansar inte staplar med Bracers of Defense eller Mage Armor (som ju också ger pansarfördel) men med Ring of Protection (som ger avvärjningsfördel), Natural Armor (som ger hårdhudsfördel) och Dex bonus (som i princip är en duckafördel och staplar med allt). Din sköld, som ju ger en sköldfördel, staplar ju med alla dessa.

Enkelt, va?

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!
Ehm, nej...

Förhoppningsvis finns det något program för att hålla rätt på det.
Det finns det säkert... om man nu behöver det.

Annars tycker ju jag att en tydlig grundregel, med två lika tydliga undantag, är ungefär så enkelt som man kan göra det. :gremtongue:

/Mikael

Troberg

Sinister eater
Annars tycker ju jag att en tydlig grundregel, med två lika tydliga undantag, är ungefär så enkelt som man kan göra det.
Man kunde ju till att börja med ta bort undantagen. Sedan kunde man sett över systemet och sett hur många andra liknande underligheter som finns och sett om man kunde slå ihop flera av dem i samma regler, alternativt sanera det som inte behövs.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Man kunde ju till att börja med ta bort undantagen.
Det kan man ju göra, men då får man ju en väsentlig påverkan på spelet. Man vill ju att fördelar som kommer sig av att man duckar bättre skall stapla. Och man vill att olika omständigheter (till exempel när två vänner hjälper dig med att distrahera en motståndare) skall kunna samverka.

Möjligtvis kan man göra omständighetsfördelarna namnlösa, men duckafördelarna måste vara namngivna eftersom man förvägras just dessa i vissa lägen.

Inte så enkelt att lösa.

/Mikael