Äh, det drog ut på tiden mer än jag tänkte det här. Stor förlåt-puss till Vimes
.
Det var Rasmus som jag siade rött, inte Vimes. Jag ljugade. Tyckte att när jag ändå både ska dö och har den enda "rösten" så kan jag sparka på det här misstänkta trädet och se om det ramlar ner några sjyssta bananer.
(tar fram en stor kaosig mapp märkt "Snillrik ide 126c". Publiken går hem.)
Innan mordtanden dök upp så gick jag ganska aggressivt mot både Vimes och Rasmus. Så pass hårt att förrädaren uppenbarligen fattade att jag hade på fötterna. Men förrädaren kunde ju inte veta vem av dem två som jag siat. Så jag kunde låta Rasmus tro att han var off the hook och se vad som kunde komma av det. Och samtidigt få Vimes att svettas lite och se om han vacklade.
Ulvarna fattar förstås att jag ljuger och har fuffens för mig, OM Vimes inte är en av dem. Om Vimes å andra sidan är scum, tror de rimligen på bluffen. Bybor har däremot ingen anledning att misstro mig oavsett (förutom Vimes då).
Så om Vimes är röd, borde Rasmus lira vanligt ulvlir i en sådan situation. Dvs kasta Vimes under bussen och kanske försöka smeta av händerna på någon annan tex Fjodor, Waterhouse och Basse. Vilket han också gjorde efter en tids suspekt frånvaro. Men sen försvann han rätt snabbt igen. Det blir en tolkningsfråga: Tror vi att Rasmus tror sig vara tillfälligt off the hook? I så fall är Vimes röd. Troligen inte, är min tolkning.
Om Vimes är bybo, sitter förstås ulvarna och undrar vad fan jag håller på med. Jag var rätt tydlig med att det var Vimes och Rasmus jag var ute efter, så Rasmus borde fatta att jag siat honom. Att kasta misstankar omkring sig mejkar ingen sense i det här fallet. Men Rasmus har ju till största delen gömt sig. Så lutar åt att Vimes är grön alltså.
Vimes har dessutom lirat konsekvent som en bybo som letar anledningar till att jag ljuger. Så grönt även där.
...
Vad mer kan man försöka utläsa ur det här?
Ulvarna vet förstås att jag ljuger och har fuffens för mig, OM Vimes inte är en av dem. I så fall lär de inte sticka ut halsen och fiska efter vilken roll jag har.
Men det var några (Andersson och Waterhouse) som frågade om jag kunde se fraktion eller roll. Vilket byn egentligen inte har nån nytta av att veta i det här skedet. Utan kan ses som illvilligt fiske. Sadaukarerna är förstås oerhört nyfnikna på om jag är häxa eller stål-Lenny. WH och Anders frågade innan jag outade tanden. Sadaukarerna visste som sagt inte att förrädaren fifflat i truten på mig. Så fort jag outat det så skulle ju frågan vara meningslös, min roll skulle ändå framgå i nattfasen.
Så OM Vimes är uv, tycker jag Andersson och Waterhouse brunar sig här. Och omvänt, om någon av dessa visar sig vara ulv, brunar det Vimes. Om Vimes är bybo, grönar det dessa två herrar. Tror inte ulvar skulle våga fiska sådär om de visste att jag ljög.
...
Om Vimes INTE är ulv, sitter förstås ulvarna och undrar vad fan jag håller på med, och vågar inte säga bu och ej heller bä. Jag kanske håller på att gå över till deras sida, eller så fiskar jag efter dem på nåt vis. Rasmus själv har ju tex hållt sig undan. Vilka fler? Basse, Yem, Andersson, Fjodor, Hellzon... De var väl alla aktiva innan jag kom ut som siare, sedan på sin höjd någon kort oerhört förvirrad kommentar. Med all rätt förstås, om man är ulv. För isåfall fattar man ingenting just nu. För en bybo är det inte så krompicerat. En siare har siat någon röd. Jaha, big deal?
Yem, Fjodor och Andersson har flygt lågt hela spelet så lite svårare att läsa nånting ur det. Men Basse och Hellzon har varit väldigt aktiva precis fram till att jag droppade skiten.
........
TLDR (suck jaha, bidde det några bananer?)
Jag tycker Sidd och Impe har lirat på som vanligt och grönas av det här spektaklet.
Kanske WH och Octa också, inte hunnit med dem. De var iaf aktiva.
Vimes har försvarat sig konsekvent och spekulerat i möjliga anledningar att jag ljuger. Det i kombination med att Rasmus mest håller sig undan gör att jag tror Vimes trots allt är grön.
Basse, Hellzon, Yem, Fjodor och Andersson har gömt sig och varit förvirrade i ett läge där bybor egentligen inte borde gömma sig och vara förvirrade. Rött splatter på er. Mest Hellzon tror jag, som ju länge var fett igång.
Rasmus och jag dör förstås i eftermiddag.
Om ni är dumma mot mig så får Rasmus peka ut en bybo jag kan pussa och så försöker jag vinna som död ulv istället. Sådeså.
Den som vill hjälpa till får förstås gärna kolla upp främst WH och Octa men såklart även andra utifrån ovanstående logik.