Dungeon Crawl Classics

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Angående hur spells tar upp mycket plats vet jag inte om den diskussionen är specifik för just DCC.

Visst kan det framstå som mycket eller besvärligt med en hel sida för varje spell. Glöm dock inte att du har mycket färre spells.

Kanske frågan förtjänar sin egen tråd...?

I denna tråd tycker jag vi hellre ska diskutera vad som skiljer DCC magi från D&D magi - spelskaparna har tydligt velat ta avstånd från hur magi i D&D närmast är ett verktyg, inte något "magiskt". D&D magi är tillförlitlig på ett sätt som för tankarna mer mot vetenskapligt och ingenjörsmässiga verktyg. DCC har verkligen ansträngt sig för att göra magin opålitlig och oförutsägbar utan att göra den ospelbar :)
 

pellejones

Grisodlare
Joined
8 Aug 2000
Messages
397
Location
Sverige, Uppsala
Magin i DCC är ju en stor del av det som gör spelet skoj. Tar du bort spells så tar du bort två tredjedelar av regelboken. Spell manifestation och mercurial magic + unika beskrivningar för hur effektiv varje spell är beroende på hur bra du slog, är fantastiskt roligt.

Jag har spelat myyyycket Pathfinder och DCC är överlägset mycket roligare :) inga skills, inga feats, cool magi.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
Jag kan såklart se fördelarna med DCC-magi-system. En konsekvens av att det är så omfattande är ju just att spelarna inte lätt kan överblicka effektera av att de använder magi och att de blir överraskade. Det går ju inte om systemet är enkelt.

Jag tycker som vanligt (alla spel) att det är lurigt att sätta ihop spell-caster-NPC.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,589
Apropå DCC - har det hunnit komma några texter från Dying Earth-kickstartern ännu? Pelgrane Press Dying Earth-spel är ypperligt (och hela företaget tar sitt namn från det, till och med), så jag är nyfiken på hur det görs som OSR.

(Det är helt sjukt hur mycket Jack Vance-rollspel det finns - The Dying Earth och Gaean Reach från Pelgrane, det franska Tschai-spelet och det franska Lyonesse-spelet, BRP-Lyonesse, DCC-Dying Earth... finns det någon mer än Tolkien och möjligen REH som har lika många adapteringar?)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,273
Location
Göteborg
Apropå DCC - har det hunnit komma några texter från Dying Earth-kickstartern ännu?
Lustigt att du skulle fråga just idag. De skickade precis ut en omgång beta-pdf:er så backare kan korrläsa dem. Har inte orkat kolla på dem själv, däremot.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
DCC nämndes i en tråd om D&D, och eftersom spelet knappt snackas om återpostar jag dessa inlägg här:

Jag som spelar Dungeon Crawl Classics nu tycker ju att crits i 5e är ganska menlösa. Ok - man gör nästan dubbelt så mycket skada i snitt, men det är ju ändå bara som att man träffar två ggr. I DCC finns det Crit-tabeller, inte riktigt så farliga som Rolesmasters tabeller, men det händer ofta något när det blir en crit (avväpning, minus resten av striden, risk för medvetslöshet, osv).

Så jag förstår nästan lika lite varför man har dem, som varför man tar bort dem. Men att ha dem för rollpersoner inte och inte andra... det är jag tveksam till. Ok om man säger att de inte gäller för reguljära monster i monsterboken. Men om man har en NPC som är av en vanlig klass - ska den NPCn vara sämre än "samma" PC?

Min utgångspunkt är att det ska vara samma regler för PC och NPC (även om jag vet att en del spel - där bara SL slår till exempel, går i motsatt riktning).
Det är bland annat därför DCC är ett sjuhelvetes mycket intressantare och bättre lir än mellanmjölkD&D 5. Gillar också att odöda och demoner får unika crit-tabeller. Man vill INTE bli crittad av en odöd i DCC. 🗡
 

Tisteln

Veteran
Joined
7 Sep 2020
Messages
17
Stötte på ett paket med 70+ pdfar för DCC för €23.
"Get ready to put your players through the meat grinder with this gargantuan collection of modules and supplements for the Dungeon Crawl Classics RPG system from Goodman Games! This bundle includes 70+ DCC books, ranging from essential modules like ldylls of the Rat King, The Lost Vault of Tsathzar Rho, and The Mysterious Tower, to mammoth supplements like Castle Whiterock, a veritable campaign-in-a-virtual-box."

Ingen riktig aning om ifall det är många bra böcker eller mycket utfyllnad men lät ju spontant som många böcker för en rätt billig peng.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
DCC började som en etikett; äventyr skrivna av Goodman för D&D 3rd edition. Dessa är inget att hänga i julgranen, men inte nödvändigtvis sämre än det mesta från den eran (du vet, oftast generiska plots med generiska fiender, alldeles för stort fokus på komplicerade statblocks, osv). Därefter försökte sig Goodman skriva äventyr för 4th Edition. Det blev skit, mest för att hela spelet styr in dig på ett spår av en serie brödsmulor där varje brödsmula är en stagead fight. Det är inte alls Goodmans grej.

Lyckligtvis tröttnade Goodman och skapade sitt eget D&D spel. När vi idag pratar om Dungeon Crawl Classics är det detta OSR-ishiga spel vi menar. Och jag pratar om äventyren skrivna för detta spel.

Och nu blommade författarnas inspiration ut. Det är uppenbart hur de hölls tillbaka av D&Ds konventioner, och hur rent ut sagt fantastiskt märkliga och vidunderliga äventyr de visade sig vara kapabla att skriva! :)

Efter en sekundsnabb titt på Humble Bundlen såg det ut som rätt lite är skrivet för DCC.

Det ser med andra ord ut som att de försöker dumpa skiten för 3rd, 4th, 5th edition på dig.

Kan fortfarande vara värt priset om du har inställningen att du betalar för materialet skrivet specifikt för DCC och fick resten på köpet (särskilt 4E-soporna)...

Om du händelsevis är en D&D 5 spelledare som inte är intresserad av att prova spela DCC (DCC regler med DCC äventyr) tycker jag du ska vända dig någon annanstans.
 
Top