Pilzeman said:
Efter att fått testa D&D på SSK i form av Dungeon of Doom II, och dött en massa gånger, men lärt mig mer om spelet för varje gång, känner jag att jag defenitivt kan instämma med de som hävdar att det är ett brädspel(Med undantag möjligtvis för MrG&co:s eskapader), och ett bra sådant. Dock vill jag fråga: hur mycket mer rollspelsaktigt blir det när man spelar något annat än att gå in i en dungeon och dö? Dvs, är D&D mer mycket mer rollspel än DoDII, eller är det bara att man faktiskt är med när backstoryn med uppdragsgivaren på värdshuset dras igenom?
Det här börjar bli konstigt, lite som när folk från parallella universa möts och missförstår varandra eftersom vissa begrepp har helt olika betydelse i de olika världarna.
Nå, here goes:
D&D ÄR ETT ROLLSPEL.
Varför?
Tja, varför är rollspel rollspel?
I D&D spelar man sina roller. Rollerna stöds av reglerna. Actionmomenten använder en spelplan, något jag använt i decennier till olika spel eftersom jag finner det praktiskt och inspirerande. Reglerna för förhandlingar, forskning och annat icke-actionartat använder inte spelplan eftersom det inte skulle hjälpa nämnvärt.
Tipsen för rollspelande är rätt pedagogiskt upplagda. Nybörjarspelare instrueras t ex att bestämma nio tumregler för hur deras karaktär agerar:
- Hur man uppfattas i sociala sammanhang
- Hur optimistisk man är
- Hur mycket man tenderar att lita på andra
- Hur självsäkert man agerar när beslut måste fattas
- Hur man stället sig till regler (i kampanjvärlden)
- Hur empatisk man är
- Hur modig man är
- Hur man reagerar på motgångar
- Hur behärskad man är
Min antikenfantasykampanj rullar vidare efter övergången från D&D 3.5. Överföringen till 4E känns lättare än när jag överförde mina gamla kampanjer från AD&D till D&D 3E/3.5 eftersom systemet är elegantare. Enda problemet är att det ännu saknas en balancerad munk och vi har två sådana i sällskapet. De har fått bli rogue respektive cleric. Munkreglerna kommer senare, men ett irritationsmoment är det. Annars har 4E en del saker som jag fick husregla i 3.5:
- Hur spelbalansen påverkas när man tar bort magiska föremål
- Prestigeklasserna är nu borttagna och finns nu inom de vanliga klassernas ramar
- Det är betydligt lättare att lära sig nya språk
- Gudar kan dödas
- Folk utsatta för magi kan på egen hand ruska av sig effekterna