God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,541
Hej,
Jag håller på att skriva en höglevel OSR dungeon att utsätta mina spelare för. Mina spelare är... Motherfuckers tror jag är bästa sättet att beskriva det på. De är vansinnigt bra på att kräla grottor. Så jag har byggt den här grejen för att ge dem en utmaning.
Mina anteckningar är i formen där de mest är till för mig så de har usel grammatik och stavning. Men jag ska inte släppa detta så det är fine. Men jag skulle behöva lite feedback på innehållet. Så om ni har några tankar hade jag varit tacksam.
Rum:
1. Man öppnar en dörr insmord med gift, tar trappan (som har en tryckplata som förvandlar den till en rutschkana) ner i cristal strukturen. Första rummet har en tryckkänslig grop fylld med giftiga spikar (save or die, om klarat 2d6 skada) precis nedanför trappan (så man kan rutschkana ner i den). I taket ovanför trappan finns två dolda knappar (en röd och en grön), trycker man på den röda släpps det ner 2d4 rostmonster på en, tycker man på den gröna kommer en svärm på 1d10 +1 vorpal dolkar utflygande och försöker döda en.
I rummet finns 2 kistor, den i norr är av trä och täckt av guld och värd 1000 guld. Den är fylld med 1d8 jättegetingar som gör 1d2 skada men har save-or-die gift. Den i söder är av enkelt trä, den är riggad med en bomb som sprider save or die gult mögel i hela rummet och gör 3d6 skada.
Det finns en dörr mot söder och en åt öster. Båda ser ut att vara av trä täckt med stål. Den till öster är en Mimic som kommer till liv om någon undersöker den. Den i söder är fylld med en pilfälla som skjuter pilar fyllda med gift (1d4 skada och save or die gift) på en om den inte desarmeras innan den öppnas.
2. Det här rummet är avspärrat med galler på utsidan. I rummet verkar det först finnas ert ogenomträngligt mörker. I detta mörker väntar den kidnappade och hämndlystna vampyrherren Carver som tagits in för att besegra gruppen för sista gången! Vampyr herren Carver. 88 HP. +10 to hit/skada. Level drain 1 per hit. 2d6 skada.
Carver har med sig 1d6 3hd ghouls med paralyserande klor.
3. Det här rummet innehåller en Banshee som bara kan upptäckas med ett sinne för en person i taget. Den första som hör henne är den enda som kan höra henne. Den första som ser henne är den enda som kan se henne. Den första som rör henne är den enda som kan röra henne. 5 HD. Slay friends och Death scream magiska förmågor.
4. Det här rummet innehållet tre statyer av gudarna Bane, Tiamat och Asmodeus. En pitfiend kommer teleportera in hela gruppen om någon tar ett steg in i rummet framför statyerna och ge dem pusslet. En av statyerna talar alltid sanning, en av dem ljuger alltid och en av dem svarar alltid helt slumpvis. För att göra det värre vägrar så gudomliga avbilder tala ett dödligt språk. De kommer svara på det hemliga språket bara onda gudar talar. De kommer också bara svara med ja och nej på det språket. Karaktärerna har 3 frågor på sig att lista ut vem som är vem. De kan välja att inte genomföra pusslet alls och ge sig av men får då aldrig återvända, men ställer någon av dem första frågan är de fast och måste avsluta spelet. Vinner de så får de det magiska svärdet Glamegg, ett +7 långsvärd. Förlorar de dör 1d6 av dem och får sina själar förintade, de med högst levlar först.
Rätt svar: Asmodeus talar alltid sanning. Tiamat ljuger alltid. Bane svarar helt slumpvis.
5. Det här rummet är tomt med ett slopande tak. Förutom den tunga osynliga gasen som ligger nära golvet och som man måste ner i för att nå dörren då golvet slopar. Save or die. Gasen är också extremt explosiv. På golvet ligger också ett förbannar bälte of turning chaotic evil och en handske of hellfire som ger en fireball per dag som en level 8 magic user.
6. Det här rummet innehåller 40 fot magma i en vallgrav tvärs över. I magman bor en eld hydra 12 HD, 6 huvuden. Bortom magman finns den svarta kristalen av Merkilon. Den Svarta kristalen är värd 10.000 guld och ger bäraren +2 till alla stats. Under kristalen finns dock en fallucka ner i magman som utlöstes när man kommer nära. Om man flyttar kristalen eller ens rör den sprejar magman upp och gör det omöjligt att lämna rummet. Magman stiger sedan extremt snabbt. Men det finns en mörk tunnel under kristalen man kan se med ett wisdom slag ner under kristalen... Där finns en sphere of annihilation gömd i mörkret.
7. Det här rummet utgörs av en spawning pool för mindflayer yngel. Grumligt vatten med yngel upp till anklarna vaktas av den vuxna Draken Terax Shwal, halv-bror till Mohan Shwal. I vattnet finns också en magisk +3 rustning, 10k guld och en ring av vattenandande. Terax är dock uttråkad och kommer låta karaktärerna passera i utbyte mot att de klarar av att lösa tre gåtor. Gåtorna är:
A.Jag är en dam, men håller ingen titel.
Jag är den bästa läraren, men ingen söker mina lektioner. Jag trivs högt upp nära himmeln men känns inte vid några gudar. Mitt hem har ingen väg ut men är en stad av dörrar. Vem är jag?
Svar: The lady of pain.
B. Jag är guden av gudar. Men ingen kan dyrka mig. Jag är herren av glömda platser där jag skapar tider av oreda. Vem är jag?
Svar: Ao.
C. Vi finns i dimmorna. Vi finns i halvvärlden av fasa. Korparna finns i vår vind. Vem är vi?
Svar: The Dark Powers of Ravenloft.
8. Dörren in i det här rummet är en construkt med telepatiska krafter. Rör man den anfaller den ens sinne och sliter det i stycken om det är svagt. Int save or die check. Innanför dörren finns 2d8 högar av guld med 500 guld. Varje hög innehåller en Wraith, 3hd, som automatiskt har 1 level level drain om deras attack träffar. Längst in i rummet finns en stav som står på ett altare. Staven ser på en misslyckade identifierings rullning ut som en av delarna av en Staff of Seven Parts (säg att de inte kan se vilken del det är bara) men är egentligen en Staff of ageing med en laddning kvar som åldrar bäraren 1d1000 år när de rör den.
9. Dörren in till det här rummet är gjord av noggrant målat tyg. Rör man dörren på något sätt aktiverad gravitations strålen inne i rummet och drar den som står framför dörren i en rak linje, oavsett hur långt bort, in i den sphere of annihilation som finns i mitten av rummet. Här finns en hemlig lucka i taket som innehåller en acid elemental, 6hd.
10. Det här rummet förefaller vara tomt men kristalen här är av en annan färg (rosa) och vägarna är inristade med vackra bilder av hur en allians av mind flayers och drakar leder en armé av onämnbara fasor genom en odöd kristall port. Främst bland dem är bilden av Mohan Shwal ridandes en trehövdad basilisk. Trycker man in basiliskens tre huvuden samtidigt öppnas den hemliga dörren till rum 11.
11. Rum 11 är täckt av permanenta Silence och darkness magier. Det finns 10k guld här inne om spelarna vågar treva runt i mörkret... Och en sphere of annihilation mitt i rummet om de är dumma nog att göra det.
12. Ljuset under här rummet blinkar igång var fjärde stridsrunda. I övrigt är rummet i mörker. I rummet finns en större Basilisk, save or turn to stone om den ser dig. Basilisken har en magisk sadel i guld som gör den som sitter i sadel osårbar så länge riddjuret lever.
13. Det här rummet innehåller tre enorma altare där varje är prydd med symbolen för en av gudarna Tiamat, Asmodeus och Bane. På dörren ut ur rummet finns ett lås utan nyckelhål för varje gud. En spelarkaraktär måste göra något som en av gudarna skulle uppskatta framför dennes altarna så som att offra något eller be på ett passande sätt. Gör de detta öppnas vägen vidare. Om de inte gör det frammanas en Wraithlord 9 HD med 1d4 level drain per träff. Det finns en Wraithlord i rummet när de kommer in och en runda efter den sista Wraithlorden i rummet dör frammanas en ny.
Jag håller på att skriva en höglevel OSR dungeon att utsätta mina spelare för. Mina spelare är... Motherfuckers tror jag är bästa sättet att beskriva det på. De är vansinnigt bra på att kräla grottor. Så jag har byggt den här grejen för att ge dem en utmaning.
Mina anteckningar är i formen där de mest är till för mig så de har usel grammatik och stavning. Men jag ska inte släppa detta så det är fine. Men jag skulle behöva lite feedback på innehållet. Så om ni har några tankar hade jag varit tacksam.
Rum:
1. Man öppnar en dörr insmord med gift, tar trappan (som har en tryckplata som förvandlar den till en rutschkana) ner i cristal strukturen. Första rummet har en tryckkänslig grop fylld med giftiga spikar (save or die, om klarat 2d6 skada) precis nedanför trappan (så man kan rutschkana ner i den). I taket ovanför trappan finns två dolda knappar (en röd och en grön), trycker man på den röda släpps det ner 2d4 rostmonster på en, tycker man på den gröna kommer en svärm på 1d10 +1 vorpal dolkar utflygande och försöker döda en.
I rummet finns 2 kistor, den i norr är av trä och täckt av guld och värd 1000 guld. Den är fylld med 1d8 jättegetingar som gör 1d2 skada men har save-or-die gift. Den i söder är av enkelt trä, den är riggad med en bomb som sprider save or die gult mögel i hela rummet och gör 3d6 skada.
Det finns en dörr mot söder och en åt öster. Båda ser ut att vara av trä täckt med stål. Den till öster är en Mimic som kommer till liv om någon undersöker den. Den i söder är fylld med en pilfälla som skjuter pilar fyllda med gift (1d4 skada och save or die gift) på en om den inte desarmeras innan den öppnas.
2. Det här rummet är avspärrat med galler på utsidan. I rummet verkar det först finnas ert ogenomträngligt mörker. I detta mörker väntar den kidnappade och hämndlystna vampyrherren Carver som tagits in för att besegra gruppen för sista gången! Vampyr herren Carver. 88 HP. +10 to hit/skada. Level drain 1 per hit. 2d6 skada.
Carver har med sig 1d6 3hd ghouls med paralyserande klor.
3. Det här rummet innehåller en Banshee som bara kan upptäckas med ett sinne för en person i taget. Den första som hör henne är den enda som kan höra henne. Den första som ser henne är den enda som kan se henne. Den första som rör henne är den enda som kan röra henne. 5 HD. Slay friends och Death scream magiska förmågor.
4. Det här rummet innehållet tre statyer av gudarna Bane, Tiamat och Asmodeus. En pitfiend kommer teleportera in hela gruppen om någon tar ett steg in i rummet framför statyerna och ge dem pusslet. En av statyerna talar alltid sanning, en av dem ljuger alltid och en av dem svarar alltid helt slumpvis. För att göra det värre vägrar så gudomliga avbilder tala ett dödligt språk. De kommer svara på det hemliga språket bara onda gudar talar. De kommer också bara svara med ja och nej på det språket. Karaktärerna har 3 frågor på sig att lista ut vem som är vem. De kan välja att inte genomföra pusslet alls och ge sig av men får då aldrig återvända, men ställer någon av dem första frågan är de fast och måste avsluta spelet. Vinner de så får de det magiska svärdet Glamegg, ett +7 långsvärd. Förlorar de dör 1d6 av dem och får sina själar förintade, de med högst levlar först.
Rätt svar: Asmodeus talar alltid sanning. Tiamat ljuger alltid. Bane svarar helt slumpvis.
5. Det här rummet är tomt med ett slopande tak. Förutom den tunga osynliga gasen som ligger nära golvet och som man måste ner i för att nå dörren då golvet slopar. Save or die. Gasen är också extremt explosiv. På golvet ligger också ett förbannar bälte of turning chaotic evil och en handske of hellfire som ger en fireball per dag som en level 8 magic user.
6. Det här rummet innehåller 40 fot magma i en vallgrav tvärs över. I magman bor en eld hydra 12 HD, 6 huvuden. Bortom magman finns den svarta kristalen av Merkilon. Den Svarta kristalen är värd 10.000 guld och ger bäraren +2 till alla stats. Under kristalen finns dock en fallucka ner i magman som utlöstes när man kommer nära. Om man flyttar kristalen eller ens rör den sprejar magman upp och gör det omöjligt att lämna rummet. Magman stiger sedan extremt snabbt. Men det finns en mörk tunnel under kristalen man kan se med ett wisdom slag ner under kristalen... Där finns en sphere of annihilation gömd i mörkret.
7. Det här rummet utgörs av en spawning pool för mindflayer yngel. Grumligt vatten med yngel upp till anklarna vaktas av den vuxna Draken Terax Shwal, halv-bror till Mohan Shwal. I vattnet finns också en magisk +3 rustning, 10k guld och en ring av vattenandande. Terax är dock uttråkad och kommer låta karaktärerna passera i utbyte mot att de klarar av att lösa tre gåtor. Gåtorna är:
A.Jag är en dam, men håller ingen titel.
Jag är den bästa läraren, men ingen söker mina lektioner. Jag trivs högt upp nära himmeln men känns inte vid några gudar. Mitt hem har ingen väg ut men är en stad av dörrar. Vem är jag?
Svar: The lady of pain.
B. Jag är guden av gudar. Men ingen kan dyrka mig. Jag är herren av glömda platser där jag skapar tider av oreda. Vem är jag?
Svar: Ao.
C. Vi finns i dimmorna. Vi finns i halvvärlden av fasa. Korparna finns i vår vind. Vem är vi?
Svar: The Dark Powers of Ravenloft.
8. Dörren in i det här rummet är en construkt med telepatiska krafter. Rör man den anfaller den ens sinne och sliter det i stycken om det är svagt. Int save or die check. Innanför dörren finns 2d8 högar av guld med 500 guld. Varje hög innehåller en Wraith, 3hd, som automatiskt har 1 level level drain om deras attack träffar. Längst in i rummet finns en stav som står på ett altare. Staven ser på en misslyckade identifierings rullning ut som en av delarna av en Staff of Seven Parts (säg att de inte kan se vilken del det är bara) men är egentligen en Staff of ageing med en laddning kvar som åldrar bäraren 1d1000 år när de rör den.
9. Dörren in till det här rummet är gjord av noggrant målat tyg. Rör man dörren på något sätt aktiverad gravitations strålen inne i rummet och drar den som står framför dörren i en rak linje, oavsett hur långt bort, in i den sphere of annihilation som finns i mitten av rummet. Här finns en hemlig lucka i taket som innehåller en acid elemental, 6hd.
10. Det här rummet förefaller vara tomt men kristalen här är av en annan färg (rosa) och vägarna är inristade med vackra bilder av hur en allians av mind flayers och drakar leder en armé av onämnbara fasor genom en odöd kristall port. Främst bland dem är bilden av Mohan Shwal ridandes en trehövdad basilisk. Trycker man in basiliskens tre huvuden samtidigt öppnas den hemliga dörren till rum 11.
11. Rum 11 är täckt av permanenta Silence och darkness magier. Det finns 10k guld här inne om spelarna vågar treva runt i mörkret... Och en sphere of annihilation mitt i rummet om de är dumma nog att göra det.
12. Ljuset under här rummet blinkar igång var fjärde stridsrunda. I övrigt är rummet i mörker. I rummet finns en större Basilisk, save or turn to stone om den ser dig. Basilisken har en magisk sadel i guld som gör den som sitter i sadel osårbar så länge riddjuret lever.
13. Det här rummet innehåller tre enorma altare där varje är prydd med symbolen för en av gudarna Tiamat, Asmodeus och Bane. På dörren ut ur rummet finns ett lås utan nyckelhål för varje gud. En spelarkaraktär måste göra något som en av gudarna skulle uppskatta framför dennes altarna så som att offra något eller be på ett passande sätt. Gör de detta öppnas vägen vidare. Om de inte gör det frammanas en Wraithlord 9 HD med 1d4 level drain per träff. Det finns en Wraithlord i rummet när de kommer in och en runda efter den sista Wraithlorden i rummet dör frammanas en ny.