Nekromanti Dungeon rum i behov av feedback

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
Hej,

Jag håller på att skriva en höglevel OSR dungeon att utsätta mina spelare för. Mina spelare är... Motherfuckers tror jag är bästa sättet att beskriva det på. De är vansinnigt bra på att kräla grottor. Så jag har byggt den här grejen för att ge dem en utmaning.

Mina anteckningar är i formen där de mest är till för mig så de har usel grammatik och stavning. Men jag ska inte släppa detta så det är fine. Men jag skulle behöva lite feedback på innehållet. Så om ni har några tankar hade jag varit tacksam.

Rum:

1. Man öppnar en dörr insmord med gift, tar trappan (som har en tryckplata som förvandlar den till en rutschkana) ner i cristal strukturen. Första rummet har en tryckkänslig grop fylld med giftiga spikar (save or die, om klarat 2d6 skada) precis nedanför trappan (så man kan rutschkana ner i den). I taket ovanför trappan finns två dolda knappar (en röd och en grön), trycker man på den röda släpps det ner 2d4 rostmonster på en, tycker man på den gröna kommer en svärm på 1d10 +1 vorpal dolkar utflygande och försöker döda en.

I rummet finns 2 kistor, den i norr är av trä och täckt av guld och värd 1000 guld. Den är fylld med 1d8 jättegetingar som gör 1d2 skada men har save-or-die gift. Den i söder är av enkelt trä, den är riggad med en bomb som sprider save or die gult mögel i hela rummet och gör 3d6 skada.

Det finns en dörr mot söder och en åt öster. Båda ser ut att vara av trä täckt med stål. Den till öster är en Mimic som kommer till liv om någon undersöker den. Den i söder är fylld med en pilfälla som skjuter pilar fyllda med gift (1d4 skada och save or die gift) på en om den inte desarmeras innan den öppnas.

2. Det här rummet är avspärrat med galler på utsidan. I rummet verkar det först finnas ert ogenomträngligt mörker. I detta mörker väntar den kidnappade och hämndlystna vampyrherren Carver som tagits in för att besegra gruppen för sista gången! Vampyr herren Carver. 88 HP. +10 to hit/skada. Level drain 1 per hit. 2d6 skada.

Carver har med sig 1d6 3hd ghouls med paralyserande klor.

3. Det här rummet innehåller en Banshee som bara kan upptäckas med ett sinne för en person i taget. Den första som hör henne är den enda som kan höra henne. Den första som ser henne är den enda som kan se henne. Den första som rör henne är den enda som kan röra henne. 5 HD. Slay friends och Death scream magiska förmågor.

4. Det här rummet innehållet tre statyer av gudarna Bane, Tiamat och Asmodeus. En pitfiend kommer teleportera in hela gruppen om någon tar ett steg in i rummet framför statyerna och ge dem pusslet. En av statyerna talar alltid sanning, en av dem ljuger alltid och en av dem svarar alltid helt slumpvis. För att göra det värre vägrar så gudomliga avbilder tala ett dödligt språk. De kommer svara på det hemliga språket bara onda gudar talar. De kommer också bara svara med ja och nej på det språket. Karaktärerna har 3 frågor på sig att lista ut vem som är vem. De kan välja att inte genomföra pusslet alls och ge sig av men får då aldrig återvända, men ställer någon av dem första frågan är de fast och måste avsluta spelet. Vinner de så får de det magiska svärdet Glamegg, ett +7 långsvärd. Förlorar de dör 1d6 av dem och får sina själar förintade, de med högst levlar först.

Rätt svar: Asmodeus talar alltid sanning. Tiamat ljuger alltid. Bane svarar helt slumpvis.

5. Det här rummet är tomt med ett slopande tak. Förutom den tunga osynliga gasen som ligger nära golvet och som man måste ner i för att nå dörren då golvet slopar. Save or die. Gasen är också extremt explosiv. På golvet ligger också ett förbannar bälte of turning chaotic evil och en handske of hellfire som ger en fireball per dag som en level 8 magic user.

6. Det här rummet innehåller 40 fot magma i en vallgrav tvärs över. I magman bor en eld hydra 12 HD, 6 huvuden. Bortom magman finns den svarta kristalen av Merkilon. Den Svarta kristalen är värd 10.000 guld och ger bäraren +2 till alla stats. Under kristalen finns dock en fallucka ner i magman som utlöstes när man kommer nära. Om man flyttar kristalen eller ens rör den sprejar magman upp och gör det omöjligt att lämna rummet. Magman stiger sedan extremt snabbt. Men det finns en mörk tunnel under kristalen man kan se med ett wisdom slag ner under kristalen... Där finns en sphere of annihilation gömd i mörkret.

7. Det här rummet utgörs av en spawning pool för mindflayer yngel. Grumligt vatten med yngel upp till anklarna vaktas av den vuxna Draken Terax Shwal, halv-bror till Mohan Shwal. I vattnet finns också en magisk +3 rustning, 10k guld och en ring av vattenandande. Terax är dock uttråkad och kommer låta karaktärerna passera i utbyte mot att de klarar av att lösa tre gåtor. Gåtorna är:

A.Jag är en dam, men håller ingen titel.
Jag är den bästa läraren, men ingen söker mina lektioner. Jag trivs högt upp nära himmeln men känns inte vid några gudar. Mitt hem har ingen väg ut men är en stad av dörrar. Vem är jag?
Svar: The lady of pain.

B. Jag är guden av gudar. Men ingen kan dyrka mig. Jag är herren av glömda platser där jag skapar tider av oreda. Vem är jag?
Svar: Ao.

C. Vi finns i dimmorna. Vi finns i halvvärlden av fasa. Korparna finns i vår vind. Vem är vi?
Svar: The Dark Powers of Ravenloft.


8. Dörren in i det här rummet är en construkt med telepatiska krafter. Rör man den anfaller den ens sinne och sliter det i stycken om det är svagt. Int save or die check. Innanför dörren finns 2d8 högar av guld med 500 guld. Varje hög innehåller en Wraith, 3hd, som automatiskt har 1 level level drain om deras attack träffar. Längst in i rummet finns en stav som står på ett altare. Staven ser på en misslyckade identifierings rullning ut som en av delarna av en Staff of Seven Parts (säg att de inte kan se vilken del det är bara) men är egentligen en Staff of ageing med en laddning kvar som åldrar bäraren 1d1000 år när de rör den.

9. Dörren in till det här rummet är gjord av noggrant målat tyg. Rör man dörren på något sätt aktiverad gravitations strålen inne i rummet och drar den som står framför dörren i en rak linje, oavsett hur långt bort, in i den sphere of annihilation som finns i mitten av rummet. Här finns en hemlig lucka i taket som innehåller en acid elemental, 6hd.

10. Det här rummet förefaller vara tomt men kristalen här är av en annan färg (rosa) och vägarna är inristade med vackra bilder av hur en allians av mind flayers och drakar leder en armé av onämnbara fasor genom en odöd kristall port. Främst bland dem är bilden av Mohan Shwal ridandes en trehövdad basilisk. Trycker man in basiliskens tre huvuden samtidigt öppnas den hemliga dörren till rum 11.

11. Rum 11 är täckt av permanenta Silence och darkness magier. Det finns 10k guld här inne om spelarna vågar treva runt i mörkret... Och en sphere of annihilation mitt i rummet om de är dumma nog att göra det.

12. Ljuset under här rummet blinkar igång var fjärde stridsrunda. I övrigt är rummet i mörker. I rummet finns en större Basilisk, save or turn to stone om den ser dig. Basilisken har en magisk sadel i guld som gör den som sitter i sadel osårbar så länge riddjuret lever.

13. Det här rummet innehåller tre enorma altare där varje är prydd med symbolen för en av gudarna Tiamat, Asmodeus och Bane. På dörren ut ur rummet finns ett lås utan nyckelhål för varje gud. En spelarkaraktär måste göra något som en av gudarna skulle uppskatta framför dennes altarna så som att offra något eller be på ett passande sätt. Gör de detta öppnas vägen vidare. Om de inte gör det frammanas en Wraithlord 9 HD med 1d4 level drain per träff. Det finns en Wraithlord i rummet när de kommer in och en runda efter den sista Wraithlorden i rummet dör frammanas en ny.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,122
Location
Sthlm
Hur tänker du dig att man löser rum fyra? I den versionen jag känner till så vet man på förhand vad att två ord är ja och nej är på det urgamla språket, men inte vilket orden som är ja eller nej. Och redan där är det extremt svårt.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Fasen klurigt, men måste ju vara något med att först ställa nån fråga för att klura ut vad ja och nej är, men det räcker liksom inte med bara 3 frågor om man inte kan språket ju. 3 frågor var borde det vara. Då har de liksom möjligheter att pussla. Först klura ut vad ja och nej betyder sen jobba fram vem som är vem typ.

Iofs...

Man börjar fråga t.ex. Tiamat "talar du alltid sanning" sen frågar man tiamat om bane alltid ljuger, sen frågar man om asmodeus alltid ljuger.

Antingen får man Ja, Ja, Nej eller så får man Nej Nej Nej eller så får man helt random svar, då är det tiamat som är blandad. iofs är man körd då.

Nått sånt borde det va. typ. Jag dör först :p
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
Jocke;n235600 said:
Hur tänker du dig att man löser rum fyra? I den versionen jag känner till så vet man på förhand vad att två ord är ja och nej är på det urgamla språket, men inte vilket orden som är ja eller nej. Och redan där är det extremt svårt.
Det är samma som versionen du tänker på tror jag. fast rum 4 är en fälla. Du kan få fram vad ja är med en IFF fråga men då har du en fråga för lite för att lösa pusslet. Så du kan inte lösa rummet. Rätt drag är att inte spela.

:D
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
.113;n235623 said:
called it!
Very good ??

Hela grejen är för att spelarna skall tro att jag snott ancient gods logik pusslet och förklätt det med D&D. Då tror de det finns en lösning och att de överlistat mig och i sitt högmod märker de inte att jag ändrat en viktig detalj...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Konceptet verkar lite "tomb of horror"-liknande.

I sånt fall tycker jag att du ska ha lite mer "fällor i fällor", d.v.s. något ser ut som en fälla som spelarna upptäcker - när de sedan försöker gå runt fällan så går de i den riktiga fällan.

Klassikern är att spelarna upptäcker en fallucka. Det är dock en illusion och när rollpersonerna försöker hoppa över illusionen hoppar de rakt ner i den riktiga falluckan.
Jag antar att du kan konstruera mer djävulska fällor än denna.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Min feedback är att du förmodligen har 7-10 rum mer än du behöver. Gruppen kommer dö.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,385
Jocke;n235600 said:
Hur tänker du dig att man löser rum fyra? I den versionen jag känner till så vet man på förhand vad att två ord är ja och nej är på det urgamla språket, men inte vilket orden som är ja eller nej. Och redan där är det extremt svårt.
Ted ED förklarar problemet på ett bra sätt: https://www.youtube.com/watch?v=LKvjIsyYng8
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
anth;n235636 said:
Konceptet verkar lite "tomb of horror"-liknande.

I sånt fall tycker jag att du ska ha lite mer "fällor i fällor", d.v.s. något ser ut som en fälla som spelarna upptäcker - när de sedan försöker gå runt fällan så går de i den riktiga fällan.

Klassikern är att spelarna upptäcker en fallucka. Det är dock en illusion och när rollpersonerna försöker hoppa över illusionen hoppar de rakt ner i den riktiga falluckan.
Jag antar att du kan konstruera mer djävulska fällor än denna.
Oh... Det skall jag göra! Tack :)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Men borde man inte kunna räkna ut det bara genom att fråga tex nr ett om denne är tiamat sen nr två sen tre? Eller något liknande? Tycker det borde gå. Även utan att veta menar jag?

Hur är original gåtan?

Edit lite offtopic
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
slanfan;n235640 said:
Min feedback är att du förmodligen har 7-10 rum mer än du behöver. Gruppen kommer dö.

Jag vet inte om det här kommer knäcka dem. Den är värst hitils av det de kravlat genom... Men jag har en spelare som inte förlorat en enda karaktär än och Khnan the Last Shardmind äventyrar vidare närmre och närmare level 10. Andra spelare har bara dött en handfull gånger så Fightern Jesus och Fighter/Magic-usern Rob the Bobber är nästan i fatt honom.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
God45;n235650 said:
Jag vet inte om det här kommer knäcka dem. Den är värst hitils av det de kravlat genom... Men jag har en spelare som inte förlorat en enda karaktär än och Khnan the Last Shardmind äventyrar vidare närmre och närmare level 10. Andra spelare har bara dött en handfull gånger så Fightern Jesus och Fighter/Magic-usern Rob the Bobber är nästan i fatt honom.
Har de ingen language spell då så de kommer runt det?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
.113;n235653 said:
Har de ingen language spell då så de kommer runt det?
Hahahah, de har en sådan på en scroll! Tänkte inte på det. Nice ?? Om de inte slösar den har de en chans.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,122
Location
Sthlm
.113;n235649 said:
Men borde man inte kunna räkna ut det bara genom att fråga tex nr ett om denne är tiamat sen nr två sen tre? Eller något liknande? Tycker det borde gå. Även utan att veta menar jag?

Hur är original gåtan?

Edit lite offtopic
Kolla Vikotnicks länk. Ted gör massor av andra trevliga genomgångar av pussel och gåtor, så det är en fest.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,128
Location
Umeå
Jag har aldrig kört med den här sortens superdödliga dungeons. Är de roliga? Spelar man om många gånger med nya rollpersoner och försöker komma längre varje gång?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Zire;n235715 said:
Jag har aldrig kört med den här sortens superdödliga dungeons. Är de roliga?
Så länge spelarna är medvetna om att det är en death dungeon och egentligen inte spelar för att klara av dungeonen, utan bara försöker överleva kan det vara kul.

Zire;n235715 said:
Spelar man om många gånger med nya rollpersoner och försöker komma längre varje gång?
Dungeon of Doom, som Dante & Co spelledde på konvent, fungerade så.
Jag tror däremot inte att det är så kul att spela om ett äventyr i en vanlig spelgrupp.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
Zire;n235715 said:
Jag har aldrig kört med den här sortens superdödliga dungeons. Är de roliga? Spelar man om många gånger med nya rollpersoner och försöker komma längre varje gång?
Dör du rullar du upp en ny karaktär på level 1 (eller tar en reserv karaktär du gett en del av din XP tidigare och därför redan är en högre level från början). Sedan återvänder gruppen till utan för att sova och hela ofta och då tar man in nya spelarkaraktärer.

Jag brukar ha en tidsgräns eller ett visst antal döda karaktärer som en gräns på hur länge gruppen får försöka.

Min grupp äter nästan så här dödliga dungeons på en kväll. Men de är som sagt motherfuckers.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
God45;n235674 said:
Hahahah, de har en sådan på en scroll! Tänkte inte på det. Nice ?? Om de inte slösar den har de en chans.

Jag brukar ju ha sånt bara för att ;)
 
Top