Förstagångspostare här! Jag är grön på att spelleda (och rollspela generellt) och har tidigare bara spellett en del Mutant:Å0.
Mina spelare (och jag) är mer sugna på en klassisk fantasy-romp och tänkte därför plocka upp D&D5E. Vi är är inte helt förtjusta i "spelvärlden" och vill försöka anpassa spelet till Trudvang från Drakar och Demoner.
Min tanke är att jobba med väldigt sparsmakat levlande, ta till "Gritty Realism"-reglerna från DMG och verkligen göra vildmarken farlig för att bygga mer stämning och göra strider till allvarliga händelser.
Jag stöter såklart på patrull när det kommer till spellcasters, framförallt clerics, i Trudvang förekommer nämligen offer (av sig själv och av djur) för att blidka gudarna (och därmed få fler Gudapoäng eller "Prästmana") eller att det krävs att man studerar längre perioder för att få nya "Spells". Hur kan man tänka?
Någon som har andra tips/erfarenheter eller vill lyfta något jag missat?
Tack på förhand!
Mina spelare (och jag) är mer sugna på en klassisk fantasy-romp och tänkte därför plocka upp D&D5E. Vi är är inte helt förtjusta i "spelvärlden" och vill försöka anpassa spelet till Trudvang från Drakar och Demoner.
Min tanke är att jobba med väldigt sparsmakat levlande, ta till "Gritty Realism"-reglerna från DMG och verkligen göra vildmarken farlig för att bygga mer stämning och göra strider till allvarliga händelser.
Jag stöter såklart på patrull när det kommer till spellcasters, framförallt clerics, i Trudvang förekommer nämligen offer (av sig själv och av djur) för att blidka gudarna (och därmed få fler Gudapoäng eller "Prästmana") eller att det krävs att man studerar längre perioder för att få nya "Spells". Hur kan man tänka?
Någon som har andra tips/erfarenheter eller vill lyfta något jag missat?
Tack på förhand!