Dungeons i populärkultur

Inkluderar man labyrinter i begreppet dungeons finns det flera filmer:

Hellraiser 2
Harry Potter and the Goblet of Fire
Shining

Vidgar man begreppet ytterligare och inkluderar majsfält, sädesfält och liknande som man kan gå vilse i finns filmer som:
In The Tall Grass.
 
I rollspel är "dungeon" nästan likvärdigt med fantasy där man beger sig ner i underjorden för att utforska, döda monster och hitta skatter.

I film är det istället mer kopplat till survivial horror:

Min första tanke var att "dungeon" alltid är artificiellt/övernaturligt, för det finns egentligen inga stora naturliga grottor att utforska.
Men sedan kom jag på Paris katakomber (finns även ett par andra kända katakomber).
Och då är "Unther Gunther" mest intressant:
 
Men sedan kom jag på Paris katakomber (finns även ett par andra kända katakomber).

Dessutom döpte min son dessa till Tjuvarnas grav* när vi besökte dem för några år sedan. Mer dungeon än så blir det inte.

*Rätt logiskt. Jag berättade att tjuvar och andra skurkar i alla tider använt katakomberna för att gömma sig, sitt stöldgods och sin klriminella verksamhet. Och det är ju en gigantisk gravkammare. Så, Tjuvarnas grav.
 
Vet inte om myten om Theseus är populärkultur, men det känns ju lite som urfadern.
Även Perseus ramlar igenom en dungeon när han är på jakt efter Medusa, om än ett naturligt grottsystem och inte en handbyggd labyrint.

Beowulf simmar ner till en dungeon när han är på jakt efter Grendels mor, och hittar både ett underjordiskt grottsystem, enorma skatter, magiska vapen och ett fruktansvärt monster som vaktar allt. Jag kan tänka mig att farbror Tolkien tog lite inspiration även därifrån till Moria och de bitarna av sitt världsbygge.

Vill man dra begreppet dungeon lite längre är det ju heller inte ovanligt att kung Arthurs riddare ramlar på mystiska borgar och underliga varelser däri under sina äventyr.
 
Sagan om Ringen: Moria
Conan: Gott om mystiska ruinstäder, märkliga grottor och trollkarlstorn, se t.ex. The Scarlet Citadell, klockren rollspelsdungeon.
John Carter of Mars: Gott om underjordiska labyrinter fyllda med monster under diverse ruinstäder.
 
Många filmer i Heist-genren innehåller element av klassiska dungeons. Man börjar med att ta sig in i banklokalen. Därifrån ska man deaktivera larmet, ta sig förbi den låsta porten in i valvet, aktivera hissen som tar en ner till det undre valvet, övermanna vakterna, lura den rörelsestyrda kameran i gången som leder till det inre superhemliga valvet och där bryta sig in det kassaskåp som innehåller guldet/den hemliga planen/dunderhonungsreceptet/den hemliga ingrediensen i krabburgare.

Likheterna är slående mellan det som fantasyäventyrare tampats med sedan det sena sjuttiotalet och det som förekommer i Oceans Eleven och Jönsonligan-filmerna.
 
Star Wars: Dödsstjärnor mm, vad är ett stort rymdskepp om inte en Dungeon?

Pennywise, de två nya... flyter ihop lite tror mest framför allt att den andra hade uber-dungeon.
 
I ursprungstråden pratade vi ju om bristen på dungeons som målet/huvudakten i det som inspirerade oss när vi som pratar i tråden spelade DoD de första gångerna. Moria är alltså inte en dungeon som kvalar in där, men som såklart är en dungeon i populärkulturen och kvalar in i denna tråd.
Bara för att förtydliganda.

Det sagt så finns det massor av dungeons i massor av olika delar av populärkulturen. Såhär på rak arm kommer jag på dessa som uppenbara dungeons där man inte borde behöva bråka om definitioner alls:
Conan i Tower of the Elephant och Red Nails.
CASs The Vaults of Yoh-Vombis (innehåller också antagligen ursprunget till ett känt D&D-monster).
HPLs At the mountains of Madness är ju en enda lång dungeon exploration (efter att man båtat båt och flygit flyg).
Moria är en dungeon.
Första delen av Dracula kan ses som en dungeon.
 
Så vad finns det för verk där en dungeon förekommer och färden genom den är en viktig del av handlingen?

Just den sista delen i den här meningen diskvalificerar många av exempel i den här tråden. Jag skulle också vilka formulera den lite hårdare, att det inte bara ska vara en viktig del av handlingen, utan också en stor del av handlingen.

"The Cube" – bra exempel på dungeon i film.

"Indiana Jones och jakten på den försvunna skatten" – mindre bra exempel. Ja, det finns något som är typ en dungeon i filmen, men det är knappast en betydande del av verket.
 
I ursprungstråden pratade vi ju om bristen på dungeons som målet/huvudakten i det som inspirerade oss när vi som pratar i tråden spelade DoD de första gångerna.

Ja, där var ju kontexten "kultur man kunde blir exponerad för som 8-åring 1985", typ.
 
Dave made a Maze är en jäkligt spännande film om en person som bygger en labryint av wellpapp i sin lägenhet och sen går vilse i den. Fällor, monster, mysterium, pussell...
 
Okej! En dungeon är en plats med flera rum och/eller korridorer fyllda med faror som hjälten eller hjältarna måste övervinna. Funkar det?

Fattar att du förenklar, men det är spännande.

Jag upplever att den dungeon inte bara definieras av "planlösningen", utan även av sin roll i berättelsen. Är kontoret där Neo jobbar i början av The Matrix en dunge? Nä. Är lägenheten Columbo smyger runt i valfritt avsnitt av tv-serien en dunge? Nä. Men de skulle kunna vara dungeons, om de användes som sådana i storyn. En dungeon måste vara "kodad" som en dungeon... för att vara en dungeon.
 
Fattar att du förenklar, men det är spännande.

Jag upplever att den dungeon inte bara definieras av "planlösningen", utan även av sin roll i berättelsen. Är kontoret där Neo jobbar i början av The Matrix en dunge? Nä. Är lägenheten Columbo smyger runt i valfritt avsnitt av tv-serien en dunge? Nä. Men de skulle kunna vara dungeons, om de användes som sådana i storyn. En dungeon måste vara "kodad" som en dungeon... för att vara en dungeon.
Jo, jag borde även ha nämnt att färden genom den ska vara en signifikant del av berättelsen, som det ofta är i ett rollspelsäventyr.

Sedan är jag tveksam till om Neos kontor eller en lägenhet i Columbo uppfyller kravet "fyllda med faror som hjälten eller hjältarna måste övervinna".
 
Back
Top