Nekromanti Dungeonutformningstips till nybörjare

Tomatalven

Hero
Jag är en helt grön spelledare till en kampanj i undergroundrollspelet Zhoria (ingen annan verkar känna till det)http://www.gurgelhardy.com/rollspel/zhoria.pdf + husregler. Vi använder The Elder Scrolls-spelens(ni vet, Skyrim, Oblivion, Morrowind) setting (high fantasy). Rp:arna ska ta sig från punkt A till punkt B i landet Cyrodiil (det om Oblivion utspelar sig i om ni lirat det) av diverse personliga anledningar och snart ska de genom en grotta för att det är den snabbaste vägen, om än ganska riskfylld. Grottan är med i datorspelet det finns ino om den här, med karta och så: http://uesp.net/wiki/Oblivion:Serpent's_Trail Kampanjen utspelar sig 100 år efter händelserna i Oblivion så innehållet har nog förändrats en del. Vad vore kul att fylla dungeonen med? Några tips på fällor, invånare? Har ganska lite erfarenhet när det gäller rollspel, ännu mindre som spelledare^^

God45

#PrayersForBahakan
Okej, mitt favorit ämne :gremsmile:

Välj en huvudsaklig grupp av fiender, låt oss säga goblins. Alla vet att det finns en goblin stam som heter typ Lamm slaktarna som bor i grottan och som spelarna träffar på när de anländer. Men när de fortsätter längre in i grottan hittar de spår av att Lamm slaktarna har slagits med en annan stam, låt oss kalla dem Röd tänderna, och att Lamm slaktarna håller på att få stryk. Sedan hittar ni konstiga spår av lammslaktar goblins som fått sitt blod utsuget! Röd tändernas ledare är vampyr-goblins! Men vem har gjort dem till goblins? Det finns en vampyr djupt nere i grottan som jagad av häxjägare har blivit desperat nog att inte bara börja äta av goblins, men också att göra några av dem till vampyriska tjänare.

Det fungerade bara inte riktigt som han tänkts sig när de goblinsen använde sina förmågor till att ta över sin stam och sedan anfalla omkringliggande stammar av goblins i ett försök att med sina nya vampyr krafter bli mästare av alla goblins i området!

Nu får spelaran välja vem de ska alliera sig med. Vampyren som är ett monster men ett civiliserat monster som skäms över goblinsen han gjorde till vampyrer och därför är beredd att hjälpa spelarna göra sig av med dem i utbytte med att ni smugglar honom förbi häx-jägarna när de är ute ur grottan. Lamm slaktarna som ju är mer eller mindre oskyldiga offer här. Eller kanske till och med Röd tänderna, smarta vampyr goblins låter kanske illa men om de enar goblinsen till ett stabilt rike skulle inte det hindra attacker på närliggande människobyar?

När det kommer till skatter föreslår jag ett magiskt svärd som är supermäktigt men som viskar onda tankar i huvudet på den som använder svärdet. Ge bäraren drömamr där hon är en erövrare med miljoner som bugar till henne och prisar hennes namn. Gör så att svärdet ber om tillstånd att ta över bärarens kropp för bara en runda eller två så att svärdet kan använda sin fulla kraft. Kommer bärarens grupp medlemmare eller vänner ivägen så är det olyckligt men inget svärdet menade... Kalla svärdet... Mournblade :gremcool:

Bassejr

Hero
Det första du vill tänka på när du leder ett spel är att du vill vara väl förberädd. Du vill undvika att staka ut en story, utan låt spelarna vara rätt fria i sitt agerande.
Du vill skriva ner, och beskriva, både regelmässig speldata, och personlighetsdrag och drama-krokar hos NPC's, och se till att har kartor och grejer också, sånt är kul. Om du har möjligheten, och om spelsystemet fungerar på det viset, kan du ju faktiskt till oh med rita upp kartor, och sen låta spelarna ta form i små warhammer figurer. Sånt fungerar bra när man spelar dungeons, har jag upptäckt. (om man har rätt figurer)

hitta på förhand på A: vad som ska finnas där, och B: hur det ska agera.

Var inte allt för ambitiös. En sorts svärm-fiender (råttor, väldigt små goblins, hyenor, eller imps) någon sorts "Vanlig fiende" (bandit, goblin, occultist, etc) och någon sorts lite större fiende (grott-orm, stentroll, stor-ful-sak-som-inte-riktigt-går-att-beskriva), och avsluta med någon intressant slutboss. Ta som exempel God45's id´e.

Du har altså Svärm fienden: lamm-slaktar-goblins
Vanliga fiender: röd-tand-goblins (slåss mot lamm slaktar goblins)
stor fiende: stor-ful-muterad-vampyr-goblin (en eller ett par, leder röd-tand-klanen)
och slutbossen: Ökänd vampyr och hans vampyr-goblin-bandit-hantlangare.

Dela in dungeonen i olika rum, rita upp lite snabba kartor på hur rummen 1 för sig, eller varje våning ser ut, och placera ut fienden på förhand, så att du tror att dom kan vara lagom många och lagom svåra.

Alternativt, om du som i God45's exempel vill ge spelarna ett val på slutet kan själva boss-fighten ta plats när spelarna gjort valet.

Om spelarna vill hjälpa vampyren kommer ett antal lamm-slaktar goblins med ett tamt och ilsket stentroll
Om spelarna väljer att gå emot vampyrn får de helt enkekt döda honom eller bli dödade, medans han kallar på sina röd-tand-vampyr-goblin-bandit vakter
Om spelarna väljer den trixiga vägen att alliera sig med röd-tand-goblins och hjälpa dem begå myteri får de slåss mot vampyren som börjar dra upp en massa zombies och skelett ur marken som beskyddar honom.

Sen placerar du ut det läskiga svärdet, och Voila.

Tomatalven

Hero
Tack för ideerna! Det här med att rita upp grottan och använda miniatyrer har jag också tänkt lite på, men jag vill gärna fixa så att spelarns inte ser det som rp:na inte har kommit till än. Kanske att man ritar mer konturer efter hand som de kommer längre eller att man täcker över de delar de inte upptäckt med något. Dungeonkartan från Oblivion finns här: http://images.uesp.net/1/1d/OB-Map-SerpentsTrail.jpg men man kan ju utöka den från de gångar som i Oblivion är igenrasade ( någon ambitiös ogre kan ha lyft bort skiten :p).

Bassejr

Hero
Tomatalven said:
Tack för ideerna! Det här med att rita upp grottan och använda miniatyrer har jag också tänkt lite på, men jag vill gärna fixa så att spelarns inte ser det som rp:na inte har kommit till än. Kanske att man ritar mer konturer efter hand som de kommer längre eller att man täcker över de delar de inte upptäckt med något. Dungeonkartan från Oblivion finns här: http://images.uesp.net/1/1d/OB-Map-SerpentsTrail.jpg men man kan ju utöka den från de gångar som i Oblivion är igenrasade ( någon ambitiös ogre kan ha lyft bort skiten :p).
Klipp isär kartan, och låt sprlarns upptäcka rum för rum. Eller visa inte kartan,utan rita bara upp det spelarna kan se på ett vitt A4 i takt med att spelarna kommer frammåt.

Tomatalven

Hero
Bassejr said:
Tomatalven said:
Klipp isär kartan, och låt sprlarns upptäcka rum för rum. Eller visa inte kartan,utan rita bara upp det spelarna kan se på ett vitt A4 i takt med att spelarna kommer frammåt.
Jo, men jag tänkte att kartan skulle vara så pass stor att den kan användas som battlemat( var får man tag i en sån btw?) med konturer som visar var väggarna är, då är ett a4 lite litet.

Bassejr

Hero
Tomatalven said:
Bassejr said:
Tomatalven said:
Jo, men jag tänkte att kartan skulle vara så pass stor att den kan användas som battlemat( var får man tag i en sån btw?) med konturer som visar var väggarna är, då är ett a4 lite litet.
Chessex säljer dom på post order. Maila dom och säg att du är intresserad köpare så kan du köpa lite tärningar samtidigt.

Bassejr

Hero
Tomatalven said:
Kan rita med blyerts och sudda på dem? Verkar bra annars!
Du vill ha en sorts tusch som man torkar av med en trasa. Man kan köpa dom pennorna från chessex med. chessex.com I sverige beställer man från den tyska underavdelnigen. Man skickar in listan på vilka articklar man beställer, och gör sen en utlandsbetalning till ett konto i england.
Det låter riskabelt, jag vet, men jag kan sätta in ett gott ord för dem. Har beställt från dem själv, och fick god service och bra varor.

God45

#PrayersForBahakan
Om du har några tankar på fällor så har jag några tips:

1. Gör så att spelarna, inte karaktärerna kan lista ut var de är och hur man undviker dem. Ha tips som statyer som ser konstiga ut elelr beskriv hur dammet ser konstigt ut vid ett visst ställe.

2. Gör de flesta fällorna undvikbara, ha dem i rum som man inte behöver gå in i för att ta sig genom grottan och så vidare. Gör också så att man får skatter om man lyckas överlsita en fälla.

3. En bra fälla förblindar, saktar ner eller skadar en spelare och kallar sedan ditt fiender. Detta gör att spelarna har en chans att fly men en ännu bättre chans att fly om de överger sin kompis :gremwink:

4. Ha en enda save-or-die fälla i grottan. Denna skall vara nära slutet, vara undvikbar, ha en stor belöning om om man lyckas dö på grund av den så skall det vara fullständigt förintande, inga lazarus fasoner efter den här fällan :gremwink:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
  • Lagt till en eller två alternativa vägar till slutpunkten så spelarna faktiskt kan göra val i vilken väg de tar.
  • Valt några ställen på kartan (3-5) och bestämt mig för nåt häftigt som skulle finnas där. Kanske läckra gamla väggmålningar som tycks röra på sig i fackelskenet, ett litet välskött helgonaltare, eller ett goblinläger.
  • För saker som t.ex. goblinläger hade jag gjort en tabell: 1-2. Lägret är tomt, men de återkommer om 5+1t10 minuter från en räd. 3-4. Det har festats i lägret, de som inte redan har somnat är fulla. 5-6. Segerfesten är i full gång – 40 % chans att rollpersonerna blir inbjudna. 60 % risk att goblinerna blir arga om rollpersonerna tackar nej.
  • Jag hade också gjort en liten tabell med slumpmöten (sex punkter typ) som jag rullat på nån gång ibland (kanske efter att ha slagit en tärning för att se om ett slumpmöte inträffar – typ att slumpmöten bara sker om jag slår 1 eller 2 på en t6). Här hade jag inte bara skrivit in monster (fast en 1-3 jättespindlar är ju svårt att motstå), utan även en äventyrare som gått vilse, en bitter vålnad som kan ge schysst info om man lyckas smickra den, etc.

Bassejr

Hero
jag håller med om kartan. Ett fort hade gjort sig bättre för det syftet, som i äventyren till Fantasy! Och start äventyret där i.

Om du planerat att fortsätta rollspela kan jag förövrigt rekkomendera Saga Games "Fantasy!"för det här syftet med fantasy dungeonering. Det är billigt, ganska enkelt, och är för mig ett av de mest givande spelen jag spelat. Den här BRP kopian du hittat verkar lite mer komplicerad, och kanske inte så nybörjarvänlig? Har bara skummat igenom texten, så jag kan ju inte dömma.

Tomatalven

Hero
Ja, men jag fattar det mesta. den största anledningen till att vi använder Zhoria är att tvÅ av spelarna typ har växt upp med det, men så modifierar vi reglerna rejält för att de ska passa Elder Scrolls- universumet som vi använder för att allihop är rätt insatta i det. Det här med goblinlägret måste jag ha med! :gremsmile:

Tomatalven

Hero
Ska kolla igenom det när jag har tid! Liknar det något stort spel? D20, d00 eller nåt annat?

Bassejr

Hero
LotFP verkar vara ganska likt Dungeouns and Dragons med modifyers och grejer, vilket jag tycker är lite anständigt, men liknar brp, och då också ditt spel, i att man slår med en tärning under en svårighetsgrad.

Fantasy! å andra sidan är ett ganska simpelt system. För att citera krank, ett bra system "ligger ner och håller käften". Inga underliga regler för hur mycket man kan bära, massa underliga modifyers, bonusar, och välbeskrivna komplexa tabeller för varenda möjlig händelse. Du har X antal poäng i en grundegenskap. Du har ett par färdigheter. dom bestämmer hur många tärningar du får slå när du försöker göra nåt. That's about it. och det räcker.

OBS! Detta är min personliga åsikt, ja har erfarit mig ha anorlunda åsikt om dessa saker än dom flesta andra. SAMT! jag har inte läst hela LotFP reglerna, så jag vet inte tillräckligt mycket om det, eller om ditt spel, för att kunna kommentera.

Tomatalven

Hero
Jag har kollat lite( väldigt lite) på fantasy! Och då verkade det som att man inte kan bli bättre på en färdighet man redan har. Missuppfattning? För jag vill kunna levla på nåt sätt.

Bassejr

Hero
Tomatalven said:
Jag har kollat lite( väldigt lite) på fantasy! Och då verkade det som att man inte kan bli bättre på en färdighet man redan har. Missuppfattning? För jag vill kunna levla på nåt sätt.
Regel nummer ett: Det finns inga regler.
Och jo, du kan välja samma egenskap om och om igen. Men du kan använda fler än en egenskaper, om båda egenskaperna passar in på slaget, vilket gör att det är smartare, om du vill spela brett, att välja egenskaper som kan vara användbara tillsammans, snarare än att pumpa på en enskild egenskap.

Men som sagt: Regel nummer ett, det finns inga regler. Alla regler som beskrivs är bara förslag egentligen. Du kan bygga om hela strids systemet om du vill det, slå med andra tärningar, eller begränsa spelarna till att bara ha grundegenskaper, om hela er spelgrupp är överens om att det blir bättre då. Så även om reglerna säger en sak, som att du bara kan välja egenskaper en gång, är det en värd princip att ha att man kan ändra regler efter eget tycke, och efter vad som passar.

Troberg

Sinister eater
Bassejr said:
Fantasy! å andra sidan är ett ganska simpelt system. För att citera krank, ett bra system "ligger ner och håller käften". Inga underliga regler för hur mycket man kan bära, massa underliga modifyers, bonusar, och välbeskrivna komplexa tabeller för varenda möjlig händelse. Du har X antal poäng i en grundegenskap. Du har ett par färdigheter. dom bestämmer hur många tärningar du får slå när du försöker göra nåt. That's about it. och det räcker.
Låter väldigt intressant, men om jag googlar på "Fantasy" så får jag ungefär en shitload träffar. Att lägga på RPG i sökningen hjälper inte signifikant.

Så, finns det någon länk så att man kan läsa mer?