Det första du vill tänka på när du leder ett spel är att du vill vara väl förberädd. Du vill undvika att staka ut en story, utan låt spelarna vara rätt fria i sitt agerande.
Du vill skriva ner, och beskriva, både regelmässig speldata, och personlighetsdrag och drama-krokar hos NPC's, och se till att har kartor och grejer också, sånt är kul. Om du har möjligheten, och om spelsystemet fungerar på det viset, kan du ju faktiskt till oh med rita upp kartor, och sen låta spelarna ta form i små warhammer figurer. Sånt fungerar bra när man spelar dungeons, har jag upptäckt. (om man har rätt figurer)
hitta på förhand på A: vad som ska finnas där, och B: hur det ska agera.
Var inte allt för ambitiös. En sorts svärm-fiender (råttor, väldigt små goblins, hyenor, eller imps) någon sorts "Vanlig fiende" (bandit, goblin, occultist, etc) och någon sorts lite större fiende (grott-orm, stentroll, stor-ful-sak-som-inte-riktigt-går-att-beskriva), och avsluta med någon intressant slutboss. Ta som exempel God45's id´e.
Du har altså Svärm fienden: lamm-slaktar-goblins
Vanliga fiender: röd-tand-goblins (slåss mot lamm slaktar goblins)
stor fiende: stor-ful-muterad-vampyr-goblin (en eller ett par, leder röd-tand-klanen)
och slutbossen: Ökänd vampyr och hans vampyr-goblin-bandit-hantlangare.
Dela in dungeonen i olika rum, rita upp lite snabba kartor på hur rummen 1 för sig, eller varje våning ser ut, och placera ut fienden på förhand, så att du tror att dom kan vara lagom många och lagom svåra.
Alternativt, om du som i God45's exempel vill ge spelarna ett val på slutet kan själva boss-fighten ta plats när spelarna gjort valet.
Om spelarna vill hjälpa vampyren kommer ett antal lamm-slaktar goblins med ett tamt och ilsket stentroll
Om spelarna väljer att gå emot vampyrn får de helt enkekt döda honom eller bli dödade, medans han kallar på sina röd-tand-vampyr-goblin-bandit vakter
Om spelarna väljer den trixiga vägen att alliera sig med röd-tand-goblins och hjälpa dem begå myteri får de slåss mot vampyren som börjar dra upp en massa zombies och skelett ur marken som beskyddar honom.
Sen placerar du ut det läskiga svärdet, och Voila.