Yokiboy
Veteran
Hej.
Jag har haft det stora nöjet att lira Dust Devils Tre dagar i Helvetet!
Upplägget var som följer:
I den lilla staden Brownstone, Montana, har en våldsam mördare och gängledare – James "Widowmaker" Elliot – precis blivit arresterad av en ny lokal sheriff. Det kommer ta tre dagar innan federala polisen kommer för att föra bort Elliot. Widowmakers gäng rider in i staden för att frita honom om bara två dagar. På något sätt är protagonisterna fast mitt i röran.
<ul type="square">[*]James "Widowmaker" Elliot: Inlåst i Brownstones fängelse. Mördare, gängledare och skurk.
[*]Leona Chase: James tjej. Olidligt het, manipulativ och svekfull.
[*]Zachary Hayes: Nyutnämnd sheriff. Stolt, hård och snarstucken.
[*]Charlie Pierce: James högra hand. Ärelysten, förrädisk och hämndlysten.
[*]Bartholomew Elliot: Borgmästare och James far. Medlidsam, kluven och faderlig.[/list]Jag var Given, dvs. spelledare, och Arvid, Jonas och Johan spelare.
Arvid skapade Franco Vasquez, en tonnårig bandit vars djävul var vrede. Han är förälskad i Leona, James flickvän. Johan var Archibald Elliot, James bror och pappa Bartholomews ögonsten som "den som skulle bli nåt." Archibalds djävul var girighet och han var skyldig Charlie en förmögenhet. Jonas skapade Hank. En revolverman vars djävul var grymhet. Han var i stan för att mörda James och ligger dessutom med Leona.
Som ni kan se är karaktärerna starkt bundna till varandra och situationen, något som krävs för att leda till konflikt och intressant, tematiskt spel (särskilt på kort tid). Franco är färälskad i Leona, som är hans gängledares flickvän och dessutom kvinnan som Hank ligger med. Archibald är bror med James, som Hank vill mörda. Slutligen är Archibald skyldig Charlie en förmögenhet och Charlie står över Franco i gänget. Ni kan väl redan ana eländet som är på väg?
Målet med Dust Devils är att undersöka om protagonisterna kan försonas eller om de slukas av sina inre demoner. I spelet gestaltas protagonisternas inre demoner av deras Djävul. Det är ett mycket kraftigt tema och en premiss som Dust Devils klarar av alldelles utmärkt.
Här kommer början av berättelsen:
Spelet imponerade mig så pass att jag skrev en Dust Devils recension också.
Mors,
Jocke
Jag har haft det stora nöjet att lira Dust Devils Tre dagar i Helvetet!
Upplägget var som följer:
I den lilla staden Brownstone, Montana, har en våldsam mördare och gängledare – James "Widowmaker" Elliot – precis blivit arresterad av en ny lokal sheriff. Det kommer ta tre dagar innan federala polisen kommer för att föra bort Elliot. Widowmakers gäng rider in i staden för att frita honom om bara två dagar. På något sätt är protagonisterna fast mitt i röran.
<ul type="square">[*]James "Widowmaker" Elliot: Inlåst i Brownstones fängelse. Mördare, gängledare och skurk.
[*]Leona Chase: James tjej. Olidligt het, manipulativ och svekfull.
[*]Zachary Hayes: Nyutnämnd sheriff. Stolt, hård och snarstucken.
[*]Charlie Pierce: James högra hand. Ärelysten, förrädisk och hämndlysten.
[*]Bartholomew Elliot: Borgmästare och James far. Medlidsam, kluven och faderlig.[/list]Jag var Given, dvs. spelledare, och Arvid, Jonas och Johan spelare.
Arvid skapade Franco Vasquez, en tonnårig bandit vars djävul var vrede. Han är förälskad i Leona, James flickvän. Johan var Archibald Elliot, James bror och pappa Bartholomews ögonsten som "den som skulle bli nåt." Archibalds djävul var girighet och han var skyldig Charlie en förmögenhet. Jonas skapade Hank. En revolverman vars djävul var grymhet. Han var i stan för att mörda James och ligger dessutom med Leona.
Som ni kan se är karaktärerna starkt bundna till varandra och situationen, något som krävs för att leda till konflikt och intressant, tematiskt spel (särskilt på kort tid). Franco är färälskad i Leona, som är hans gängledares flickvän och dessutom kvinnan som Hank ligger med. Archibald är bror med James, som Hank vill mörda. Slutligen är Archibald skyldig Charlie en förmögenhet och Charlie står över Franco i gänget. Ni kan väl redan ana eländet som är på väg?
Målet med Dust Devils är att undersöka om protagonisterna kan försonas eller om de slukas av sina inre demoner. I spelet gestaltas protagonisternas inre demoner av deras Djävul. Det är ett mycket kraftigt tema och en premiss som Dust Devils klarar av alldelles utmärkt.
Här kommer början av berättelsen:
Franco står vid baren i Bottoms Up Saloon och dricker whisky, då en kofösare klämmer sig in framför honom och trampar honom hårt på tårna. "Flytta på dig pysen, du har precis druckit färdigt," säger kofösaren och sveper i sig Francos whisky. Franco tar snabbt tag i honom och slår hans ansikte i bardisken så hårt att blodet sprutar över baren och när kofösaren dröser i golvet gurglar han upp blod och ett flertal tänder.Tankar från Given said:Jag frågade de andra vid bordet om de hade ett uppslag för första scenen, om inte så hade jag en idé. Det blev jag som ramade in vår första scen. Min bror spelade en gång en karaktär som hade problem med ilska och Francos vrede kändes solklart att zooma in på från början. Där hade jag chansen att få lite action i spelet redan i första scenen.
Sheriff Zachary Hayes kommer in i saloonen och säger åt ynglingen Franco att det nog är bäst att han drar sig tillbaka nu och slutar dricka för kvällen... Fortsättningen läser ni här.Tankar från Given said:Härligt! Arvid svarade precis så entusiastiskt som jag hade hoppats och vi fick en bra första scen och konflikt. Sådant hjälper alltid självförtroendet. Jag tror Arvid ville att Franco skulle få respekt och det vann han på ett våldsamt sätt. Jag drog bara en pokerhand som för hinder för kofösaren.
Spelet imponerade mig så pass att jag skrev en Dust Devils recension också.
Mors,
Jocke