Nekromanti DVÄRGAR!! (ZARAKH)

drakponken

Veteran
Re: Dvärg-Remake

Jag gillar neogames dvärgar som dem är .Fast lite mer unika skulle inte skada typ att vissa av dem blev drabbade av Förbannelsen(spegel-effekt)tt dem var mer amorösa(dvärgakvinnorna ska ändå ha skägg). Skulle vara roligt om dvärgar och tomtar var nära släkt.Att dvärgarna hade starkare allianser med bergstrollen. Dem kunde också vara allierade med drakarna istörre utsträckning :gremlaugh:

Regmolar

Swashbuckler
Alver ser jag inte som en "mänsklig" art.
Det var inte hur jag ser det; det var ett lite lustigt konstaterande :gremwink:

Definitionen av att två individer är av samma art är att de kan få fertil avkomma (dvs. de kan få barn som sedan kan få egna barn i sin tur), vilket ju gäller för människor och alver. Så enligt vår världs biologiska definitioner är de samma art (det går ju också igen i utseendet).

Ska se om någon annan svarat på tråden om alver och om jag tycker att jag behöver lägga till något.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Vår världs biologiska definitioner räcker bara så långt i Mundana: människor kan bevisligen få barn med demoner, som inte ens är uppbyggda av samma beståndsdelar (daimotropi kontra bio-/psykotropi). Att tala om "arter" i Mundana är nära nog meningslöst.

Regmolar

Swashbuckler

Då har du ju standardgnomer istället, vilket jag bara ser som en förbättring om man gillar gnomer :gremwink:

Coola dvärgar får man om man ger dem steampunkmaskiner och/eller mörk magi, eller bara gör dem allmänt hårda och krigiska (Mundanas dvärgar är för fredliga).

Jag skulle nog framför allt satsa på att ändra lite på mentaliteten (tog upp det någon annan stans) så att de blir intressantare att ha med rent spelmässigt.

Wilmer

Hero

Jag skulle dö om jag fick spela en riktigt cool kampanj om en klan dvärgar från Myth-universat! Det dvärgkrigarna gör där är att kasta molotovs och plantera påsar med krut på listiga ställen. Dessutom pratar de inte som skottar. Underbart är Myths fysikmotor och molotovsen oberäknelighet som gör att förlupna gnistor kan fjutta på berg av blindgångare på fuktiga banor.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Rasbiologi

Alver och människor behöver inte nödvändigtvis vara samma art; det finnns exempel på avkomma mellan varelser som inte ens tillhör samma genus. Det har till exempel hänt (en enda gång) att afrikanska och indiska elefanter fått barn med varandra, och de är ungefär lika nära besläktade med varandra som människor är med gorillor (och det fanns visst en chimpans en gång som folk misstänkte var en människohybrid, vilket DNA-tester sedan debunkade å det grövsta). Det finns vidare många exempel på avkomma mellan lejon och tigrar, men de är samma genus.

Plus, vi har ju alltid den gamla cro magnon-neanderthal-hybrid-teorin, det är också bara samma genus.

- Ymir, taxonominörd

Wilmer

Hero

Skillnaden är att Ligrar och stuff alltid är infertila. Halvalver är väl inte det?

Fahnen_UBBT

Veteran

Wilmer said:
Skillnaden är att Ligrar och stuff alltid är infertila. Halvalver är väl inte det?
Halvalver är inte sterila som regel, nej. De är inte mindre fertila än andra alver eller människor (beroende på om de blivit alv eller människa regeltekniskt).

Angående Ligrar så kan de få ungar men hanarna har pga gener dåliga förutsättningar för att bli pappor (jag tror ungarna dör pga kromosomfel innan de ens blivit till typ, inte ligrarna utan deras avkomma). Det är en vanlig myt att alla hybrider är sterila även om det förekommer sådana också (mulåsnor/mulor tex) eller hydrider där ena könet alltid är sterilt medan det andra inte är, tex Żubroń (Visent-tamkohybrid)där hanarna i första generation alltid är sterila (för att få en andra generation krävs att man korsar tillbaka antingen med tamko eller visent).

Ymir

Liten kantbaron

Åtminstone kvinnliga tigons har inga fertilitetsproblem alls, vad det verkar. I övrigt, se Fahnens inlägg.

Det verkar variera mycket från art till art. Indiska och afrikanska elefanter hade sannolikt kunnat få barn med mammutar, liksom.

- Ymir, förtäljer

ermine

Warrior
Re: Mundansk genetik

Det är värt att påpeka att genetik i Mundana förmodligen inte följer samma principer som jordens, vilket gör det lite vanskligt att försöka resonera sig fram till hur halvalver fungerar utifrån jordiska förhållanden. Ett exempel på detta är cirefaliernas inavelsproblem som enligt cirefalierna själva beror på "fältstörningar". Ett annat exempel kommer från ett inlägg Magister Rafali av Salston Tor skrev här på forumet för åratal sedan:

Min bäste herre,

Det är sedan länge klarlagt att när en person avlas så handlar det inte om någon slags maktkamp mellan ... vad kallade ni dem? gener? ett så utomordentligt fånigt namn! ... mellan gener om vilka drag som ska dominera över andra. Onej, det handlar helt enkelt om att biotropiskt forma ett nytt liv av två andra. Själva processen är noggrannt studerad och står att finna bland annat i mästarinna Kahena Silvardsdotters avhandling "Om Avlelsens Mysterier", vilken borde finnas i de flesta bibliotek med någorlunda renommé. Där finns även en hel del funderingar om alver, avlande mellan olika arter och många andra ämnen. Även olika religiösa teorier om själens ursprung och natur tas upp.

Det kanske bör tilläggas att fru Kahena på sina håll är tämligen mustig i sina beskrivningar av själva avelseakten, varför den är en given favorit hos yngre lärlingar i magiens konster.

Hur som helst, glöm bort alla idéer om gener och annat. Vilka naturlagar ni än har i er värld så gäller de inte här, något som upprepade gånger har bevisats i objektiva komparativa studier av hur naturen uppför sig i Mundana och i er värld.

- Magister Rafali av huset Duncreigh
blason i aspektteori samt baronessa av Salston Tor

Ymir

Liten kantbaron

Men man tycker att du sedan gammalt borde veta att jag ogillar paradigmet att vår världs naturlagar inte är applicerbara på fantasy. Det känns som vi haft den diskussionen här på forumet närmast tusentals gånger. Om man inte kan resonera sig fram till hur något fungerar utifrån jordiska förhållanden är alla diskussioner om hur saker och ting egentligen fungerar i Mundana fullständigt meningslösa, och då kan man lika gärna spela Glorantha eller något.

- Ymir, invänder

Fahnen_UBBT

Veteran
Re: Rasbiologi (lite OT)

Även afrikanska? Har du någon länk om det eller så du kan dela med dig av? :gremsmile:
För jag har starkt för mig att det bara är indiska som ev skulle kunnat. Eller så har jag missförstått eftersom de verkar vara det bästa alternativet.

drakponken

Veteran

ÖÖÖÖÖÖh.Jag menar att Alver=Luftens barn, Dvärgar=Jordens barn, Tiraker=Eldens barn, Människor=Andens barn, Misslor=Antioch, Odjur=Antioch, Vättar=Eldens barn(släkt med Tiraker), Tomtar=Jordens barn (släkt med Dvärgar)osv

drakponken

Veteran

Jag skulle gärna se att "De hederliga" var allierade med tomtar som bor nära bergen

Krille

Super Moderator

Ymir said:
Om man inte kan resonera sig fram till hur något fungerar utifrån jordiska förhållanden är alla diskussioner om hur saker och ting egentligen fungerar i Mundana fullständigt meningslösa
Varför skulle det vara det? Kan man inte resonera sig fram till hur något fungerar utifrån Mundanska förhållanden så som det är beskrivet i det material som finns?

Dels finns det en relativt fullödig modell som beskriver hur saker och ting fungerar på Mundana. Dels kan inte jordiska förhållanden appliceras på en så ordinär sak som en flygande drake, så utgångspunkten från jordiska förhållanden används tämligen inkonsekvent i alla fall. Slutligen tycker jag att det är rätt fantasilöst med "men så fungerar det inte i verkligheten", och det är väl ändå fantasin som är fantasyns grundpelare.

Det går att vara konsekvent utan att blanda in våra naturlagar. Faktiskt.

ripperdoc

Myrmidon

Jag håller inte med. Eon är ett av ganska få spel med en hyfsat utvecklad teori om sina egna naturlagar (fältteori, etc). Det är roligare att försöka förklara fenomenen från ett Mundanskt perspektiv än från ett jordiskt, tycker jag. Om inte anant är Mundanas naturlagar förklarade på ett naturvetenskapligt sätt som gör det enklare för oss moderna människor att förstå än, säg, "allt beror på gudarna".

tips till ymir om du skar skriva dvägar modulen till eon 4 finns en författare som heter markus heitz gör nått som vad jag vet inge annan har gjort .Han har satt en dvärg som huvud person i sina böker. Ha har gett ut 2 böcker och det ska sammalag bli 4 fantasy romare om just dvärgar som heter dwarves =0P. Kan nog finnas\hittas både idéer och inspiration och man kan komma under skägget på dvärgar. Har själv precis börjat läsa dom inte kommit så långt delvis för min prutt dåliga engelska men det dom sidor jag har läst wow enligt mig riktig bra