Nekromanti Dvärgar - Mobbade i Mundana

antorax

Swordsman
Hejsan alla eoniter!

Jag måste fråga er hur ni ser på dvärgarna i Mundana. Enligt mig så är de något mobbade av Calle och de på Neogames. Deras balanssinne förstör allt! De kan knappt inte åka skepp, de kan inte rida, de kan nästan inte äns stå på ett trägolv.
Enligt mig förstör detta för våra stackars dvärgar. De kan inte hänga med till någon ö, de kan inte färdas lika snabbt, de kan inte ta sig över rasfärdiga hängbroar som leder till rikedom.
I era spelgrupper, har ni gjort något åt detta? Spelar ni helt enkelt inte dvärgar? Anpassar ni äventyren efter dem? Eller blir de retade för att de har ett dåligt balanssinne?

Mr Fryksdahl, för de hedersamma dvärgarna

Jake Steele

Warrior
Kom igen, det ger lite färg åt dem de små grå grusätarna! Gör dom till något mer än små öhldrickande håriga fjantasykrigare.

Å det är ju upp till varje SL hur hårt han vill dra det. Att dvärgar inte kan rida kan ju lätt spåra ur med att spelarna apskrattar men det kan ju också ge en djupare bild av Mundana om det spelas allvarligt och konsekvent.

Fast i slutändan så skulle jag ha kvar det p.g.a. att det är en akilleshäl. Tänk, vad vore Stålmannen utan sin kryptonit å Bamse utan dunderhonung. Övermäktiga och tråkiga. Att överkomma svagheter är vad som gör en historia intressant.

F-n, insåg just hur predikande jag är... å svagt balanssinne kan väl inte riktig jämföras med kryponit... Ja, ja, inför båtturer kan man ju alltid supa ner lillen och hästar behöver inte vara ett problem. jag har sett dvärgar som varit riddare (munchkin konservburkar på ponnies, men ändå).

-A

Ost

Warrior
Kan inte? Det kan de visst det! [ANT]

Bara för att dvärgarna har svårt för att åka båt, etc, behöver det inte betyda att de inte kan det. Är inte dvärgar kända för sin obevekliga viljestyrka och stolthet? :gremwink:

antorax

Swordsman
Men i Mundana så kan inte dvärgar rida, för att de blir helt galna ju om de inte får fast mark under sina fötter. Och Munchkin har la inget me Eon å göra!
Visst, alla bör ha en akilleshäl, men dvärgarna har redan många... man måste ju inte begränsa dem en massa. Tänk dig om alverna inte kunde segla, eller om de inte kunde rida.
Dvärgar har ju redan massor av akilleshälar: de är allt för hederliga, de är stolta, envisa, fula, hatar alver, hatar tiraker.

Jaggernaut

Hero
Va!? Kan dom inte [ANT]

Men i Mundana så kan inte dvärgar rida, för att de blir helt galna ju om de inte får fast mark under sina fötter.

Murvelbestar är väl någotsånär vanliga riddjur bland de nordliga dvärgafästena.

Ymir

Liten kantbaron
Jag har inget problem med dvärgarnas dåliga balanssinne. Det beror på att jag struntar i hur det funkar regeltekniskt, och gör precis så som med mycket annat: rollspelar det. Då kan olika dvärgar ha olika grava problem, och jag kan anpassa deras förmåga efter vad dramaturgin kräver. Vill jag ha med en dvärg som aldrig blir sjösjuk så har jag det, men visst gör jag en liten grej av att han är speciell. Sedan har dvärgarna rätt mycket murvelbestar och sånt i mitt Mundana, och även om de mest används som packdjur finns det en hel del Drezin-dvärgar som rider runt på dem, så dåligt kan balanssinnet inte vara.

Sedan ska man inte glömma att dvärgarna har några av de sjukaste attributmodifikationerna på Mundanas jord, så särskilt mobbade skulle jag inte vilja påstå att de är.

Sedan är det ju ingen i min spelgrupp som någonsin spelar dvärgar eftersom de är så osexiga, men det är en helt annan sak :gremsmirk:

- Ymir, strunta i mekaniken och rollspela

antorax

Swordsman
Re: Kan inte? Det kan de visst det! [ANT]

Jo de är kända för det. Men ja det står i boken att det typ krävs att man super dvärgen under bordet och sedan tar ombord honom för att han inte vill åka med. Och ja tror inte att en stolt dvärg låter sig supas under bordet varje gång han ska förflyttas till ett annat land.

Caesar

Veteran
Jag håller med fullständigt.
Dvärgarna är ändå tokigt bra krigare, de har både bra grundegenskaper för det och dessutom är de småväxta vilket gör att de kan ha betydligt kraftigare rustningar än t.ex. en jämnstark tirak. Dessutom har de regeltekniska fördelar för det mesta som handlar om sten och ser hyffsat i mörker.
Med alla dessa fördelar måste det ju finnas någon nackdel, annars blir de helt enkelt för tråkiga. Dessutom får vi en vettig anledning till varför det inte är dvärgar som vinner alla torneingar...

/Caesar - tycker ändå att dvärgarna är lite för bra... :gremwink:

antorax

Swordsman
Okej, men då kanske ja ska ifrågasätta Calle och de andra. För hur kommer det säg att Drezin kan rida murvelbestar, men de kan knappast stå på ett trägolv... mysko. Och ja tycker fortfarande att dvärgar är mobbade pga sitt balanssinne även om de har plus i en massa egenskaper. Och om man kan välja hur mycket balanssjuka d ska va så e d ju inget problem, men i boken så lät d som om d var jätte balanssjuka...

antorax

Swordsman
Men det kan ju vara så att alla spelare inte vill powra upp sin dvärg till den ultimata krigaren. D vill iaf inte jag. Jag vill kunna skapa en dvärg som passar någorlunda in i en spelgrupp. Och då spelar d ingen roll om d får plus i en massa egenskaper.

antorax

Swordsman
Re: Va!? Kan dom inte [ANT]

Ja ja hörde det av Ymir. Men är det då inte lite sjukt att dvärgarna har svårt att stå på trägolv, om de kan rida på murvelbestar?

Ost

Warrior
Som med allting annat... [ANT]

...i rollspel så är det bara ett problem om du vill att det ska vara ett problem. Eon-reglerna är ingen lagbok, det är ett rollspel. Regelböcker är vanligtvis fulla av små missar, men de går alltid att komma runt med enkla medel, om man vill... men du verkar inte vilja?

Jaggernaut

Hero
Knepigt jo [På gränsen till OT]

Ja ja hörde det av Ymir.

Mummelmummeljagvarförehonommummelmedåtminstonemummelsexminutermummelmummel.

Men är det då inte lite sjukt att dvärgarna har svårt att stå på trägolv, om de kan rida på murvelbestar?

Jo nog är det lite knepigt alltid. Sedan finns det en zoloddvärg (dvärgakung tom) som rider på en kamel (förklara det om du kan) men av honom finns det nog bara en.

gitarrpoet

Veteran
Dvärgar - Överskattade!

Inget ont om dvärgar dem är jätte trevliga små varelser, men i min åsyn, som kontrast till din, så är dvärgarna FÖR bra. Dem har extrema modifikationer både på styrka och tålighet, främst Roghan och Ghor dvärgarna. Detta gör dem till extrema slagskämpar, speciellt i förhållande till människor. Förövrigt är deras fästningar också enroma maskiner där alla dvärgar kan slåss, mer eller mindre, man som kvinna, barn som gammal, frisk som sjuk(hur stor risken nu är för att dem skulle bli det?) Zolod fästet söder om Talon med 40,000 dvärgar, det gör ju att maktbalansen i hela spelet inte ligger i adelsintrigen i Soldarn utan snarare att dvärgarna inte vill bli av med Talon, eller byta kung etc. eller att dem vill byta kung för handeln är för dålig.

Tror Calle och dem andra tyckte dvärgarna skulle vara lite "för bra" och visst är det kul med dvärgar som har stora muskler och coola stridskonster.. men i det här fallet har det gått lite till överdrift både vad gäller attribut och politisk makt men dem vill ha ett alver och dvärgar slår människor rollspel.

på gott och ont.

Evil Peter

Hero

Bara för att dvärgarna har svårt för att åka båt, etc, behöver det inte betyda att de inte kan det. Är inte dvärgar kända för sin obevekliga viljestyrka och stolthet?
Det beror på hur man ser det. Deras nackdelar lär ju göra att de inte vill åka båt och eftersom de är så obevekliga och viljestarka lär det vara omöjligt att övertala dem. :gremwink:

Gylf draken

Warrior
Vet att (nästan) samma inlägg gjorts redan men säger endå,
Dvärgar har svinhögt + i attribut-mod-tabellen, de får gå i skola, de har jätte bra vapen (inte alltid de bästa) men säg vad du vill om du står med din grupp 60 m från två uppretade Dvärgar med Krellspaz och "yxa" (Namn, NANM??) dom är tekniskt utvecklade och har tillockmed klockor.
något måste gjöras för att brommsa dessa Uber män/2*.
Vampyrer tål inte solljus,
Cirefalier har missbildningar,
Alverna har förbanelsen,
De mäktigaste Demonerna är fängslade i den mörkaste vrå av underjorden,
0,s,v
man väger av hur "bra" de får vara med + och - själv tycker jag att + på dvärgar är lite tråkigt att köra med ibland och att -:arna förstör äventyren likt en rullstolsbunden-gnällkärring under en bergsklättning, så jag spelar sällan dvärgar.

*kort i rocken

VH Jens.L "I bergen: Det är blåsigt här, skaka inte så i repen, jag blir yr, tro inte att det är jobbigt i min ungdom gick vi sju mil i djupsnö utan skor för att komma till missionshuset, och dit ville vi inte ens, vi blev tvingade, du är verkligen ful ingen kommer att vilja gifta sig med dig, äter du ordentligt du ser så blek och taning ut, någon vidare klättrare var du då inte, hadde "oskar" varit här hadde vi varit uppe nu, var är vi någonstanns? det är långt ned, vad skulle vi här uppe och göra?" Gnällkärringen kom ned sedan**
** följ fallskade reglerna i regelboken (fall 1456 m)

Ost

Warrior

Båtåkande dvärgar borde väl gå att provocera fram med lite rollspelande. Om man bara tillräckligt många gånger hävdar att den dvärg som inte vill åka båt är en feg krake, så blir dvärgen säkerligen sugen på att bevisa motsatsen. :gremwink: (Eller slå ihjäl en, eller både och. Men det är en risk man får räkna med... :gremgrin:)

Kenzui

Warrior
Svar från dvärgaälskaren Kim. Jo mina dvärgar kan ofta stå på trägolv, där går faktiskt gränsen, dom åker dock helst inte skepp om man inte super dom fulla. Hängbroar är inte så vanligt förekomande i mina äventyr, varken som SL eller SP, men det ska det ändras på :gremcrazy:
Fast mobbade? nej för dom strider som gudar på grund av sini balans, om dom står på mark altså. För om någon förelämpar mina dvärgar åker de ofta på stryk, och helst ganska utan konsekvenser.

Ingtar

Veteran
Jag tycker nog inte att dvärgarna är mobbade.
Jag skulle nog se tirakerna som mobbade.

Dvärgarna har en del svagehter som många andra raser också har. Det är ju en ganska självklar grej att dvärgarna måste ha hög styrka, tålighet och vilja då de flesta måste arbete djupt under marken med att hugga sten och bära tunga saker. Vilket även förklarar den mörker syn de har utvecklat.

Jag ser det inte som om att dvärgar INTE kan vara på sjön eller rida, det är ju bara det att dvärgen vet ju själv om han måste eller inte. Det finns ju något yrke i Dvärg modulen som har med dvärgiska skeppsfarare om jag inte såg fel.

Många dvärgar rider ju även på sina murmmel djur.