Nekromanti Dvärgarnas bottenlösa hål

Fahnen_UBBT

Veteran
GunBlade said:
"-Kolla här grabbar! Jag la precis till en skithäftig sak hos dvärgarna!
-Jaså? Vad för något?
-Ett bottenlöst hål, typ.
-Eh, jaha. Hur hade du tänkt förklara det?
-Ööh... Alltså... Vi... Säger ingenting om det! Så verkar det ännu mer mystiskt, och om de frågar vägrar vi säga något just för att behålla mystiken.
-Det här kan faktiskt fungera!"

Så tror jag det gick till. Och allt annat som inte går att förklara. :gremsmile:
Jag tror snarare den offciella versionen av mörkret kom till så... typ "Fan grabbar! En demoninvasion vore ju ball, då skulle några Thismalver som heter alla heter Legolas i sällskap med dvärgarna Gimli i sina magiska rustningar kunna fäkta ner orcer med snoppen!"
Fast jag vet att Krille sagt annorlunda.

Dock är det inget fel att lägga till saker som är mystiska utan att förklara. Det kittlar ju fantasin hos spelarna (med det menar jag de som spelar rollspel, även spelledarna). Ungefär så gör jag när jag skriver på Cermiras mystiska platser. Tex så skrev jag ut vad som troligen anfaller en om man går till en specifik plats, men på Ymirs råd skrev jag istället att "något" anfaller en. Det blev mycket bättre och häftigare. Dessutom tror jag de flesta inte vill veta allt exakt. Hur kul skulle det vara?

Och ja, Cermira kommer. Vi har snart pillat på det hela ett år och det har fått en grund men tänkt på att jag och Ymir skriver i samma hastighet som kontinenter rör på sig... :gremwink:

DesertRain

Hero
Re: Dvärgarnas bottenlösa hål (spoiler)

Jo, de flydde neråt men sedan kom de väl upp igen? Eller är de allra äldsta dvärgfästena samma som de som de flydde till? Jag har för mig att Khazim-Renk-Ghor påbörjades något århundrade efter 'ljuset'.
Så formuleringen borde väl ändras till
"eller så kanske de leder ner till de gamla dvärgfästena som var bebodda under Mörkret."

Simple man

Veteran
Men om det fanns dvärgar där nere innan mörkret och låt oss säga att dom dvärgarna som flydde ner i underjorden inte flydde så långt ner, då finns det kanske livs levande dvärgar som inte sett solens ljus på Eoner kanske...
En intressant tanke egentligen, kan det finnas ett eller flera dvärgsläkten som förmodligen har extremt lite med dom övriga dvärgarna att göra nånstans nere i bergen och vilken inverkan dom skulle kunna ha om dom "hittades".

drakponken

Veteran
Re: Dvärgarnas bottenlösa hål (spoiler)

Men idvärgar står det att dvärgarna som kom upp iljuset kom från Khazim-Renk-Ghor

Krille

Super Moderator
Hjalle said:
Nej. Eller jag menar, jag vet inte, men jag satsar tusen poäng löjrom på att om Krille har en förklaring, så kom den efteråt.
Jag har faktiskt ingen förklaring på själva hålen, eftersom jag inte skrev de bottenlösa hålen i manuset.

Däremot tror jag mig veta hur texten kom in där: i bildmanuset finns en snutt som beskriver två dvärgar som lyssnar i ett schakt i golvet. Den skrev jag dit som homage till scenen i Sagan om Ringen/Ringens Brödraskap där Pippin släpper sten ett djupa schakt (i filmen knuffar han ner ett dvärgskelett med tillhörande hink).

Resten av händelseförloppet vet jag inte säkert, men jag gissar att när bilden kom in från MiG och boken skulle sättas så fanns det lite plats över. Någon på redaktionen fyllde förmodligen ut utrymmet med en beskrivning av de bottenlösa hålen.