Sköldar och hur de används är i min mening en aspekt som nästan aldrig är bra rent spelmekaniskt i rollspel.
Många spel väljer att se sköldar som enbart en del av en rustning. Andra väljer att föra över användandet av sköldar till någon sorts special förmåga man behöver äga om man vill att skölden ska vara något annat än ett passivt försvar.
Från min erfarenhet så är dessa två synsätt de dominerade vad gäller hur sköldar används i rollspel.
Problemet är bara att sköldar har aldrig varit passiva skydd utan deras funktion i närstrid har mer haft funktionen av defensiva vapen som användes dynamiskt både som skydd och för att attackera med.
Det främsta exemplet är väl bucklern. De flest rollspels inställning till den verkar vara "it's the tiniest shield evah!"
I själva verket så har den mer gemensamt med pareringsdolkar än med sköldar dvs. Den används lika mycket till att försöka åsamka skada med som för att parera med.
Sen finns det undantag som till exempel the One Ring.
I deras abstrakt stridssystem så ger sköldar visserligen bara en passivt bonus till försvar men efter som bonusen är kopplad till en parry förmåga som simulerar hur bra en person är på att försvara sig och inte en rustning så får man ändå en känsla av att sköldar ändå används aktivt i strid och inte bara är någon sorts passiv bonus till rustningen.
Tyvärr, så kan man inte direkt göra något med sköldarna så som shield bashes eller låsa en fiendes vapen m.m.
Men det slog mig att som systemet är uppbyggt så är det förvånansvärt enkelt att lägga till en regel som låter dig använda sköldar dynamiskt inom One Rings abstrakta strids system.
Då jag inte prövat det här själv ännu så jag vet inte hur balanserade det är så jag kommer med tre förslag.
Husregel för dynamiskt användande av sköldar i the One Ring.
En spelare kan i en stridsrunda samtidigt som han väljer stance även välja att använda sin sköld i en attack. Om spelaren gör detta så får han eller hon inte senare i samma runda tillgodo räkna sig sköldens bonus till parry. Istället så dras skölden anfalls bonus ifrån den TN för spelarens attack i stridsrundan.
Ny Sköld tabell. (Första förslaget, bara vänt på tabbellen)
Bonus till: Parry | Attack
Buckler: +1 | -3
Shield: +2 | -2
Great Shield: +3 | -1
Ny Sköld tabell. (Andra förslaget, mer balanserat kanske?)
Bonus till: Parry | Attack
Buckler: +1 | -2
Shield: +2 | -1
Great Shield: +3 | -1
Ny Sköld tabell. (Tredje förslaget, mer verklighetstroget kanske?)
Bonus till: Parry | Attack
Buckler: +1 | -2
Shield: +2 | -1
Great Shield: +3 | 0
Synpunkter?
Många spel väljer att se sköldar som enbart en del av en rustning. Andra väljer att föra över användandet av sköldar till någon sorts special förmåga man behöver äga om man vill att skölden ska vara något annat än ett passivt försvar.
Från min erfarenhet så är dessa två synsätt de dominerade vad gäller hur sköldar används i rollspel.
Problemet är bara att sköldar har aldrig varit passiva skydd utan deras funktion i närstrid har mer haft funktionen av defensiva vapen som användes dynamiskt både som skydd och för att attackera med.
Det främsta exemplet är väl bucklern. De flest rollspels inställning till den verkar vara "it's the tiniest shield evah!"
I själva verket så har den mer gemensamt med pareringsdolkar än med sköldar dvs. Den används lika mycket till att försöka åsamka skada med som för att parera med.
Sen finns det undantag som till exempel the One Ring.
I deras abstrakt stridssystem så ger sköldar visserligen bara en passivt bonus till försvar men efter som bonusen är kopplad till en parry förmåga som simulerar hur bra en person är på att försvara sig och inte en rustning så får man ändå en känsla av att sköldar ändå används aktivt i strid och inte bara är någon sorts passiv bonus till rustningen.
Tyvärr, så kan man inte direkt göra något med sköldarna så som shield bashes eller låsa en fiendes vapen m.m.
Men det slog mig att som systemet är uppbyggt så är det förvånansvärt enkelt att lägga till en regel som låter dig använda sköldar dynamiskt inom One Rings abstrakta strids system.
Då jag inte prövat det här själv ännu så jag vet inte hur balanserade det är så jag kommer med tre förslag.
Husregel för dynamiskt användande av sköldar i the One Ring.
En spelare kan i en stridsrunda samtidigt som han väljer stance även välja att använda sin sköld i en attack. Om spelaren gör detta så får han eller hon inte senare i samma runda tillgodo räkna sig sköldens bonus till parry. Istället så dras skölden anfalls bonus ifrån den TN för spelarens attack i stridsrundan.
Ny Sköld tabell. (Första förslaget, bara vänt på tabbellen)
Bonus till: Parry | Attack
Buckler: +1 | -3
Shield: +2 | -2
Great Shield: +3 | -1
Ny Sköld tabell. (Andra förslaget, mer balanserat kanske?)
Bonus till: Parry | Attack
Buckler: +1 | -2
Shield: +2 | -1
Great Shield: +3 | -1
Ny Sköld tabell. (Tredje förslaget, mer verklighetstroget kanske?)
Bonus till: Parry | Attack
Buckler: +1 | -2
Shield: +2 | -1
Great Shield: +3 | 0
Synpunkter?