Rangertheman
Myrmidon
- Joined
- 15 Dec 2015
- Messages
- 3,586
Jag har flera gånger uttryckt mig kritiskt mot slumptabeller, främst för att de ofta är fiktionsbrytande, men också för att jag tycker att de tar bort en hel del av agensen från spelare och spelledare. Visst kan SL välja om hen vill använda ett resultat från tabellen eller inte, och hen kan även anpassa det. Men i grunden är de helt frikopplade från rollpersonerna och i vissa fall även från äventyret. Det finns sällan något djup bakom händelsen.
I Knights of Last Calls senaste livestream #197 diskuterade Derek och tittarna (mest Derek) hur man skulle kunna göra slumptabellerna mer dynamiska, bland annat genom att ha koll på klockkurvan och lägga in modifikationer, till exempel utifrån tid på dygnet. Vissa möten kanske bara kan ske på natten, och andra bara på dagen. Det går också att koppla dem till närliggande områdens tabeller och få dem mer levande på det sättet. Möten som kanske normalt inte sker i ett visst område kan i undantagsfall ske om man är nära ett område där mötet finns med i slumptabellen.
Samtalet kom också in på hur man kan koppla tabellerna till fiktionen och använda dem lite som fronter/klockor. Om ett ovanligt resultat kommer upp flera gånger betyder det förmodligen något, inte sant? För att öka spelaragensen var ett förslag att första gången ett slumpmöte rullas så sker inte själva mötet, utan rollpersonerna hittar spår eller information som pekar mot att de kan stöta på någon viss varelse eller liknande. När resultatet kommer upp en andra gång stöter gruppen på det som ligger i tabellen. För att göra det ännu mer levande föreslogs att SL skulle hålla koll på hur många gånger ett visst resultat kom upp, och eskalera innehållet i mötet, till exempel från en utbrunnen lägereld, till en spaningspatrull, till en större trupp, till en fullskalig invasionsstyrka (så klart beroende på vad det är för något tabellen visar och kanske inte med en så snabb eskalering som jag skrev).
Om slumptabeller går från "här har ni något slumpmässigt att hantera" till ett verktyg för att levandegöra världen, kan även jag tänka mig att använda dem.
I Knights of Last Calls senaste livestream #197 diskuterade Derek och tittarna (mest Derek) hur man skulle kunna göra slumptabellerna mer dynamiska, bland annat genom att ha koll på klockkurvan och lägga in modifikationer, till exempel utifrån tid på dygnet. Vissa möten kanske bara kan ske på natten, och andra bara på dagen. Det går också att koppla dem till närliggande områdens tabeller och få dem mer levande på det sättet. Möten som kanske normalt inte sker i ett visst område kan i undantagsfall ske om man är nära ett område där mötet finns med i slumptabellen.
Samtalet kom också in på hur man kan koppla tabellerna till fiktionen och använda dem lite som fronter/klockor. Om ett ovanligt resultat kommer upp flera gånger betyder det förmodligen något, inte sant? För att öka spelaragensen var ett förslag att första gången ett slumpmöte rullas så sker inte själva mötet, utan rollpersonerna hittar spår eller information som pekar mot att de kan stöta på någon viss varelse eller liknande. När resultatet kommer upp en andra gång stöter gruppen på det som ligger i tabellen. För att göra det ännu mer levande föreslogs att SL skulle hålla koll på hur många gånger ett visst resultat kom upp, och eskalera innehållet i mötet, till exempel från en utbrunnen lägereld, till en spaningspatrull, till en större trupp, till en fullskalig invasionsstyrka (så klart beroende på vad det är för något tabellen visar och kanske inte med en så snabb eskalering som jag skrev).
Om slumptabeller går från "här har ni något slumpmässigt att hantera" till ett verktyg för att levandegöra världen, kan även jag tänka mig att använda dem.
Last edited: