I ett actionlir som jag klurar på så samlar rollpersonen på sig bonusar genom att använda antingen gimmickar eller områdesobjekt. Gimmickar är något som är specifikt för rollpersonen, typ häftig akrobatik, dubbla revolvrar eller kasta spelkort. När en strid börjar så samsas SL och spelare om att definiera ett antal objekt som finns på platsen, som man kan utnyttja. Till exempel stora panoramafönster, ett fläktsystem, en minibar och en vattensäng. Gimmickar är oftast effektivare att använda än objekt, men de måste fyllas på och räcker inte hela vägen fram. Områdesobjekt kan man använda hur många gånger som helst, så länge man inte använder dem på exakt samma sätt som någon redan gjort. Genom att använda en gimmick eller områdesobjekt så får man extratärningar. Jag vet inte om det räknas som en "taktisk fördel", men det är i alla fall en fördel.
Till exempel: "Jag sparkar ut killen genom fönstret", "jag kör in mookens huvud i fläkten", "jag tar en flaska från minibaren och krossar den i ansiktet på snubben" eller "jag gör en dropkick i bröstkorgen på goon 1, landar i sängen, tar upp kudden och kastar den mot nästa goon, så att han förvånat fångar den, och sparkar sedan kulorna upp i halsen på honom, vartefter jag precis rullar undan från en yxspark från goon 3". Typ. I praktiken så använder man då alltid ett omgivningsobjekt eller en gimmick, och man får inte använda fler än en, så det är inte så mycket en "bonus för bra beskrivande" som ett sätt att få till intressantare fajter.
Jag vet inte om det faktiskt hjälper så mycket att veta hur jag har det i mitt system under utveckling (om du inte vill speltesta det, vill säga), men det kanske kan ge inspiration och idéer om hur du kan lösa det i de spel du spelar.