Nekromanti [Eclipse Phase] - Resleeving checklist & husregler

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
  • Ett aptitude maximum.
  • En durability.
  • Aptitude modifications.
  • Andra fördelar som har egna regler.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Re: [Eclipse Phase] - Resleeving checklist

Ja, jag tycker inte att det håller iallafall. Jag tittar bara på din lista och så minns jag varför jag inte studerade till ingenjör eller nått sånt. Men det är en annan diskussion.

Hur som helst vill man väl inte sitta och räkna ut allt detdär under tiden man spelar. Kanske går det att ha sina rollpersoner i excel eller något sådant program om man verkligen vill vara trogen systemet?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Re: [Eclipse Phase] - Resleeving checklist

Zappelina said:
Hur som helst vill man väl inte sitta och räkna ut allt detdär under tiden man spelar. Kanske går det att ha sina rollpersoner i excel eller något sådant program om man verkligen vill vara trogen systemet?
Mjo. Eller bygga nåtslags program för det.

Nåja, annars undrar jag som sagt hur mycket som skulle kunna fixas och underlättas om man delade med 5, och fick ner det till hanterliga nivåer.

Grejen för mig är att jag gärna vill köra någorlunda nära originalsystemet, delvis eftersom jag nog sympatiserar med tradsim-tanken och tycker ett sådant system passa bra till ett spel som ändå är ganska hård SF. Jag gillar utrustningslistor och att man kan pilla med sina morphs och så. Det ger en speciell känsla, som jag gärna behåller.

Däremot moddar jag gärna. Till exempel kommer jag antagligen att använda Pendragon istället för deras vanvettiga system med differenser (dvs slå högt under FV istället för slå lågt; matematiskt identiskt men enligt mig enklare). Jag funderar nu delvis pga det som står i den här tråden att just övergå till 20-gradiga skalor. Att lägga till eller dra ifrån 1-2 klarar till och med jag av. Tror jag. Man får väl köra nåtslags speltest =)
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Re: [Eclipse Phase] - Resleeving checklist

1-20 är ju lättare att räkna såklart, men det känns ju häftigare att få +5 eller +10 än +1 eller +2 när man resleevar... Sen håller jag med om att det är kul med utrustningstabeller, framförallt när domdär siffrorna börjar betyda något bara att titta på.

Jag håller med om att det är snyggare att komma så nära som möjligt uppåt än så lågt som möjligt på tärningsslagen.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Re: [Eclipse Phase] - Resleeving checklist

Förstår du nu varför jag gav den kritik på spelet som jag gjorde innan?

Och med tanke på vad du normalt sett anser om regeltunga spel, så är det väldigt förvånande att du gillar Eclipse Phase.

/Ulfgeir
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Re: [Eclipse Phase] - Resleeving checklist

Ulfgeir said:
Förstår du nu varför jag gav den kritik på spelet som jag gjorde innan?

Och med tanke på vad du normalt sett anser om regeltunga spel, så är det väldigt förvånande att du gillar Eclipse Phase.

/Ulfgeir
Tja, det var aldrig reglerna jag blev kär i, utan spelvärlden - och för mig är rollspelet mer spelvärld än regler. Regler kan man alltid modda eller byta ut - i mina ögon utan att det blir "ett annat spel" eller så. Mina förhoppningar om regelsystem är väldigt låga - jag är mycket, mycket, ovan vid att köpa spel där jag ens står ut med en moddad version av regelsystemen. Just nu spelleder jag "mutant City Blues" med originalregler, och det är nog första gången sedan... tja, nångång tidigt 2000-tal som jag spelleder något med originalregler (jag inte byggt själv). Så att regler är dåliga/lite tyngre än jag skulle önska är liksom helt normalt. Det är så köprollspel är.

Och jag vidhåller att reglerna placerar sig ganska normalt för att vara BRP-ish. Jag tycker fortfarande, trots det ovanstående, att EP till exempel förhåller sig ganska bra mot t.ex Noir, Eon/Neotech, Call of Cthulhu och Götterdämmerung. För att ta några exempel...

Alltyså, jag skulle ljuga om jag sade att systemet är "bra". Förutom resleevinggrejen är det rätt så strömlinjeformat (mer än man kan säga om de flesta regelsystem öht), och har en lagom grad detaljrikedom iom utrustningslistor etc som passar spelets genre. Jag tycker som sagt om att man kan sitta och klura och pilla och bygga saker. Det hör lite till när det är hard sf, för mig att den som så önskar kan gräva ner sig i tekniska detaljer och bygga sina egna prylar litegrann.

Det jag skrev i min recension var att systemet var lite gammeldags, att det fanns ett par quirks jag tyckte var onödiga (som att de använde differenser), och att det var fullt jämförbart med andra system på marknaden. Du kanske trodde att jag tyckte att andra system på marknaden var felfria?



Jag tycker fortfarande att det är ett awesome spel. Det betyder inte att jag tycker, eller har tyckt, att det är ett awesome regelsystem. Jag skulle däremot fortfarande hellre köra med detta system än, säg, försöka spelleda Noirs stridssystem eller skapa karaktärer i Eon eller försöka köra Götterdämmerung omodifierat.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Re: [Eclipse Phase] - Resleeving checklist

Jag funderade på att skapa en ny tråd, men det kändes lite onödigt just nu. Tänkte helt enkelt nämna de problem jag upplever i EP's system i stort, och vad jag funderar på att göra åt dem.

MÅLET: att kunna använda så stor del av originalsystemet som möjligt. Morphbyggande, utrustning, specialförmågor, etc.

1. skalorna. Just nu går skalorna från 1 till 100, vilket dels gör allt räknande väldigt mycket jobbigare och dels gör att man har 1000(!) poäng att spendera under skapandet av rollpersoner. Jag sitter och funderar på att dela allting med 5, dvs få en skala från 1 till 20. Och använda 200 poäng, då. Man förlorar lite precision, vilket säkert är viktigt för somliga (jag vet att det finns proponenter för procentfärdigheter här), men för mig är egentligen 20-gradiga färdigheter i stort sett smärtgränsen.

Så:
Free points: Attributen kommer nu att i medel vara 3. Man får 21 poäng att spendera.

Customization points:
15 CP blir 1 moxie point, som tidigare.
10 CP blir 1 aptitude point, som tidigare.
1 CP blir 1 psi sleight (kostade förut 5).
1 CP blir 1 specialisering (kostade förut 5).
1 CP blir +1 i en skill, upp till 6.
2 CP blir +1 i en skill, över 6.
1 CP blir 5000 krediter.
1 CP blir 50 rep.

Dvs. psi sleight, specialisering, krediter och rep behåller sina relativa kostnader jämfört med när det var 1000 poäng som gällde, men Aptitudes och Skills får ändrade relativa kostnader.

Test difficulty:
Effortless: +6
Simple: +4
Easy: +2
Difficult: -2
Challenging: -4
Hard: -6

Modifier severities är ju helt enkelt +- ett värde mellan 2 och 6, och kan egentligen bakas in i svårighetsgraden tycker jag... Men jaja.


2. Tärningsslag. Slag sker med 1t20. Criticals sker nu när man slår 1 eller 20. I originalsystemet får man en crit omkring 1/10 av gångerna (11, 22, 33, 44 etc samt alltid på 00 och 99). Det tycker jag är väldigt ofta, men OK... Det som förloras nu är att chansen att slå crit egentligen inte ökar när man får högre värde. Tycker man att 10% är för högt, så går det nog ganska bra att helt ta bort crits som begrepp; jag har inte hittat nån central mekanik som använder sig av just critsgrejen.

Tärningsslagen slås i originalet som 1t100 mot ett värde mellan 1 och 100. Under är lyckat. Om man slår ett vanligt slag bara för sig själv så räknar man ut Margin of Success resp. Margin of Failure. Det är alltså hur lågt under eller hur högt över sitt FV man rullar. Får man 30+ på sin MoS så får man extra skada eller liknande (Excellent success), får man 30+ på sin MoF så är det rätt åt helvete (Severe failure). När man slår mot varandra används däremot Pendragon, dvs högt trumfar lågt så länge båda lyckas med slaget. De här är såklart vansinnigt.

Såhär vill jag göra: Vi slår 1t20 under färdighetsvärdet. Högt är bra. Får man högre än 6 på ett lyckat tärningsslag så är det en Excellent success. Får man 14 eller högre på ett misslyckat rull så har man en Severe failure.

I min hjärna stämmer matematiken. Har du under 6(30) i färdighetsvärdet så kan du inte få en excellent success, för det finns inget utrymme för det i något av systemen. Har du över 14(70) så kan du inte få en severe failure, för det finns inte utrymme för det i något av systemen.

Så: 10% att få crit, 30% chans att få excellent success om du har mer än 30% i färdighetsvärdet, 30% risk att få severe failure om du har mindre än 70% i färdighetsvärdet. Borde funka, right?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Re: [Eclipse Phase] - Resleeving checklist

Då är jag med på vad du menar. Sedan är dock frågan hur mycket man kan modda reglerna innan det slutar vara samma spel. Jag anser att det finns en gräns där.

Settingen är cool, det håller jag fullständigt med om. Samma sak med Cthulhutech. Båda spelen har regelsystem som gör dem tunga att spela.

En grej som en av de andra i min spelgrupp ogillade med Eclipse Phase var att Speed = everything i strid. Han gillade inte alls systemet med flera handlingar som de tog från Shadowrun version 1 & 2. Jag tycker där tvärt emot honom och anser att den grejen är bra, då reglerna stämmer med fluffet i settingen.

Jag delar dock inte din uppfattning att Call of Cthulhu är i samma ballpark som Eclipse Phase vad gäller reglerna. Götterdämmerungs regler gör spelet ospelbart. Om jag förstod det rätt så moddade tillverkarna av spelet sina egna regler för att det skulle gå att spela.

/Ulfgeir
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Re: [Eclipse Phase] - Resleeving checklist

Ulfgeir said:
Då är jag med på vad du menar. Sedan är dock frågan hur mycket man kan modda reglerna innan det slutar vara samma spel. Jag anser att det finns en gräns där.
Tja, för mig beror det på spel. Det finns många indiespel t.ex som *är* sina regelsystem. Världen är väldigt, väldigt diffus och tar mycket liten plats. Regelsystemet är det som är spelets kärna.

I spel som EP däremot, är regelsystemet rätt likt alla andra tradsim-system, och världen är the major selling point. Reglerna tillför inte så mycket nytänkande egentligen, och världen är både till sidantalet och till nytänkandet betydligt större och viktigare. Jag skulle tycka att det fortfarande var Eclipse Phase även om man bytte ut alla regler mot ett hemmamoddat Storytellersystem, liksom.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Re: [Eclipse Phase] - Resleeving checklist

Det mesta ser ut att kunna funka. Lite fundersam dock på hur det kommer påverka med att ha kvar aptitudes på nuvarande kostnad. Tror det gör att det kan bli en viss obalans.

Nu var det för länge sedan jag körde det för att komma ihåg vad Crits gjorde, men har ett svagt minne av att de spelade in på svårighetsgraderna.

/Ulfgeir
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Re: [Eclipse Phase] - Resleeving checklist

Ulfgeir said:
Det mesta ser ut att kunna funka. Lite fundersam dock på
hur det kommer påverka med att ha kvar aptitudes på nuvarande kostnad.
Tror det gör att det kan bli en viss obalans.


Alltså, va? Jag har delat både antalet poäng och skalan på aptitudes med
fem. Man har 200, inte 1000 poäng. Det är därför "lika många poäng" ger "lika mycket i värde". Fast
förut fick man +1 av 100, nu får man +1 av 20.

Om jag inte hade ändrat mängden poäng så hade det ju kostat 50 CP för +1, eftersom +1 i nuvarande motsvarar +5 i gamla.

Det borde alltså, iaf i mitt huvud, inte vara mer obalanserat än i originalet.

//Krank, glad för responsen =)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Re: [Eclipse Phase] - Resleeving checklist

Jag läste som att du hade kvar dem på samma kostnad som i originalet. Orkade inte leta upp reglerna och dubbelkolla kostnaderna.

/Ulfgeir
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Re: [Eclipse Phase] - Resleeving checklist

Ulfgeir said:
Jag läste som att du hade kvar dem på samma kostnad som i originalet.
Det är samma kostnad, räknat i poäng. Men inte i procent =)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Re: [Eclipse Phase] - Resleeving checklist

Har börjat samla grejer i ett Google Docs-dokument nu. Just nu är det bara samlade tankar och lite kostnader och så.

I och med att regelsystemet är licensierat vis creative commons så skulle jag i princip kunna stjäla alla utrustningslistor och sånt rakt av från boken, modifiera lite kostnader, och få ihop ett komplett regelsystem där man inte behöver snegla i originalboken. Eller så skriver jag det hela som en "patch", där det mest står "X2, Y2 och Z2 ersätter X1, Y1 och Z1 från grundboken".

Och så måste jag bestämma mig för vilket språk jag ska skriva på.


(Och ja, jag har lite dille på att skriva ihop saker och "ge ut" dem eller dela med mig av dem)
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Re: [Eclipse Phase] - Resleeving checklist

Lite OT, men jag har spelat Eclipse Phase med FATE/Disapora reglerna. Vi använde hack-dokumentet som finns länkat från EP-hemsidan. Och knåpade ihop ett rollformulär som jag kan skicka över om någon är intresserad (eller lägga upp någonstans).

Det var smidigt och karaktärsfokuserat. Vi gjorde ett Diaspora-cluster där solsystemen byttes ut mot olika områden och faktioner i en delvis övergiven gruvstad på Luna. All in all gick det fin-fint.
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Re: [Eclipse Phase] - Resleeving checklist

Även om det är OT skulle jag tycka det var kul om du lade upp formulär och konvertering - intressant att se hur EP kan spelas!
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Re: [Eclipse Phase] - Resleeving checklist

Ska se om jag kan lägga upp formuläret ngn lämplig stans. Återkommer!

Konverteringen hittar du här (inte gjort av mig)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Re: [Eclipse Phase] - Resleeving checklist

Jag har just samlat ihop och räknat på Backgrounds.

HÄR finns mitt dokument med backgrounds.

Som synes, precis som i originalspelet, är bakgrunderna balanserade. Jag tänkte sätta normen till 8, och så får man extrapoäng motsvarande de som fattas (köper man en Infomorphbakgrund så får man +6cp).

Upptäckte också att jag glömt stoppa in kostnader för credits och rep, och att jag räknat fel på Moxie i huvudokumentet. Så kan det gå. nu ska allt stämma.

Jag har döpt mitt hack till .PATCH20 eftersom, tja, det är en patch och den omvandlar 100-skalan till en 20-skala.
 
Top