Re: [Eclipse Phase] - Resleeving checklist
Ulfgeir said:
Förstår du nu varför jag gav den kritik på spelet som jag gjorde innan?
Och med tanke på vad du normalt sett anser om regeltunga spel, så är det väldigt förvånande att du gillar Eclipse Phase.
/Ulfgeir
Tja, det var aldrig reglerna jag blev kär i, utan spelvärlden - och för mig är rollspelet mer spelvärld än regler. Regler kan man alltid modda eller byta ut - i mina ögon utan att det blir "ett annat spel" eller så. Mina förhoppningar om regelsystem är väldigt låga - jag är mycket, mycket, ovan vid att köpa spel där jag ens står ut med en moddad version av regelsystemen. Just nu spelleder jag "mutant City Blues" med originalregler, och det är nog första gången sedan... tja, nångång tidigt 2000-tal som jag spelleder något med originalregler (jag inte byggt själv). Så att regler är dåliga/lite tyngre än jag skulle önska är liksom helt normalt. Det är så köprollspel är.
Och jag vidhåller att reglerna placerar sig ganska normalt för att vara BRP-ish. Jag tycker fortfarande, trots det ovanstående, att EP till exempel förhåller sig ganska bra mot t.ex Noir, Eon/Neotech, Call of Cthulhu och Götterdämmerung. För att ta några exempel...
Alltyså, jag skulle ljuga om jag sade att systemet är "bra". Förutom resleevinggrejen är det rätt så strömlinjeformat (mer än man kan säga om de flesta regelsystem öht), och har en lagom grad detaljrikedom iom utrustningslistor etc som passar spelets genre. Jag tycker som sagt om att man kan sitta och klura och pilla och bygga saker. Det hör lite till när det är hard sf, för mig att den som så önskar kan gräva ner sig i tekniska detaljer och bygga sina egna prylar litegrann.
Det jag skrev i min recension var att systemet var lite gammeldags, att det fanns ett par quirks jag tyckte var onödiga (som att de använde differenser), och att det var fullt jämförbart med andra system på marknaden. Du kanske trodde att jag tyckte att andra system på marknaden var felfria?
Jag tycker fortfarande att det är ett awesome spel. Det betyder inte att jag tycker, eller har tyckt, att det är ett awesome regelsystem. Jag skulle däremot fortfarande hellre köra med detta system än, säg, försöka spelleda Noirs stridssystem eller skapa karaktärer i Eon eller försöka köra Götterdämmerung omodifierat.