Nekromanti Efter döden

Man Mountainman

Storsvagåret
Hej!

Jag vet att det här gjorts förut, av gubbarna på white wolf och av Insignia, till exempel, men hear me out. Tanken är i alla fall att skriva ett äventyr eller en kampanj (med setting) som utspelar sig efter att rollpersonerna avlidit.

Spelar man efter döden så är det lämpligt att ta upp en massa filosofiska och moraliska frågor och funderingar, men det har inte jag tänkt göra. Jag satsar på gladfantasy med en annorlunda smak.

Rollpersonerna dör, och hamnar i Underjorden (platsen dit döda kommer när de dör, om de inte hamnar i himlen eller helvetet). Där omges de av en massa spöken, monster och andra läskigheter. De är alla bosatta i en rad slott, som varierar i omfång från små kråkslott till mäktiga borgar. Mellan dessa finns det ett landskap bestående av läskiga skogar och kyrkogårdar, ungefär, och i underjorden finns det en massa tunnlar. Det är alltid natt och alltid fullmåne.

I de största slotten härskar mäktiga Storspöken, jättestora monster som har levt i dödsriket sedan början. I deras slott finns det massvis med spöken och monster (de senare skiljer sig från de tidigare genom att de är infödda invånare i dödsriket, men det kan ibland vara svårt att se skillnad på dem) som lever i ett avancerat ekosystem. Det finns någon form av hierarki och system, men alla invånare tycks inte omfattas av dem. I vissa slott råder krig mellan olika fraktioner. De flesta mindre är dock samlade enheter.

När man dör hamnar ens själ i en ny kropp av äckelplasma. Om kroppen dör, så hamnar spöket i en ny kropp som växer fram på ett närbeläget galgträd (den nya kroppen behöver inte se ut som den gamla). Rollpersonerna skiljer sig från alla de andra spökena i och med att de anländer i sina vanliga kroppar (och matchar således en urgammal profetia).

De flesta spökena i Underjorden är ganska lustiga figurer. Deras former är oerhört många, och de flesta ser långt ifrån mänskliga ut (äckelplasma kan ta många former, och här har jag främst inspirerats av Super Mario Bros-spelen med deras många varianter av spöken). De har alla märkliga förmågor. Monstren, å sin sida, är för det mesta *inte* gjorda av äckelplasma (om man dödar dem blir de små fjolliga spöken) och tar ofta lite mer traditionella former, såsom varulvar och pumpagubbar. Vissa monster är mer Cthulhuanska och andra är bara slemmiga varelser bestående av äckelplasma som sladdrar sig fram i slottens mest hemliga vrår.

De flesta spöken är ganska vänligt inställda till rollpersonerna. De största hoten kommer från Storspökena och några av de riktigt gamla monstren, som faktiskt kan äta upp en varelses själ (och därför döda en mer eller mindre permanent). Det sägs dessutom att Storspökena inte är underjordens mäktigaste invånare, utan att det finns ännu större monster som lurar djupt nere i underjorden.

Och njä, det här är inte tänkt som ett skräckspel. Jag gör inte sådant. :gremwink:

Man Mountainman

Storsvagåret
Tillägg: mål och syfte.

Hej igen!

Jag känner att jag var oklar gällande vad jag faktiskt ville uppnå med spelet i mitt första inlägg. Mina inspirationskällor är tvåfaldiga; dels har vi White Wolfs seriösa efterlivsrollspel (Wraith samt Exaltedtillbehöret Abyssals) varifrån jag hämtat en del teman och "förgulligat" dem. Den andra inspirationskällan, och den vars stämning jag försökt uppnå, är diverse icke läskiga spökhistorier för barn. Hit hör Eva Ibbotsons böcker (den stora spökräddningen med flera), berättelserna om Dagspöket och åtminstone två bilderböcker om roliga spöken som bor i stora eller små slott som jag läst som liten parvel. Dessutom hör en historia jag själv skrev som barn, kallad "spökhatten" (där spöken från när och fjärran var tvungen att leta upp den mäktiga spökhatten för att besegra sina fiender Plökena, spökenas marsianska motsvarigheter). Den härligt mys-mörka stämning som fanns i dessa böcker tillsammans med lite av White Wolfs uråldriga fasor omstöpta i barnvänligt format, det är vad jag vill åt. Visuell inspiration har bland annat hämtats från Super Mario Bros.

Rising

Vila i frid
Mysigt

Som vanligt mysigt. Hur skulle spökena se ut, egentligen? Hur mycket äckelplasma talar vi om?

Ordentligt mycket plasma = Vita lakan med ögon
Riktigt mycket plasma = Varelse med armar och ben, men inga fingrar.
Mycket plasma = Varelser med kroppar, men de har inte olika hudfärg eller ngn hårväxt.
En del plasma = Hår, naglar och iris, men inte olika hudfärg.
Inte mycket plasma = Riktig hud. De kan få finnar och vårtor.
Plasma? = Ett spöke som liknar en tiger är oskiljaktig från en riktig tiger.

"Vissa monster är mer Cthulhuanska "

Inte koner med Inspector Gadget-armar, hoppas jag.

---

He he, ämen det låter jättemysigt. Förresten; jag fick en association som kanske du gillar: Jag läste på någon Monkey Island-sida att det en gång hade skett ett vulkanutbrott där nere i karibien som spottat upp en massa sot i skyn. På målningar från den tiden ser man att det gjorde att ljuset påverkades lite märkligt av alla partiklar som var i vägen, och när det blev fullmåne så lyste månen helt gul, och natthimlen färgades i en disigt alggrön nyans istället för mörkblått, som vi är vana vid. Tanken på en sådan natthimmel tycker jag låter både lite kuslig och vacker på en och samma gång, vore inte det läckert som fond åt dina gastar och vålnader?

Nå, jag gillar tanken på detta, och du måste stoppa in någon spökhatt någonstans.

/Rising

Rising

Vila i frid
Re: Öhhh

Här på rollspelsmakande pratar vi mest om helt nya rollspel, alltså inte rollspel som finns, utan om att göra ett eget rollspel.

Så det Dnalor pratar om är helt enkelt ett helt nytt rollspel, som han har börjat klura på att göra.

/Rising

Rising

Vila i frid
Re: Aha

"jaså men man kan skriva om äventyr till rollspel som redan finns va?"

"Äventyr" är inte "Rollspel", så då ska du gå till något av forumen som passar det du vill skriva om. Om du har en idé till ett Drakar och Demoner-äventyr så går du till Drakar och Demoner-forumet, osv. Har du en idé till ett äventyr i ett skräckrollspel så kan du gå till Skräckforumet, osv.

På just det här forumet skall det bara vara inlägg som handlar om själva rollspelsmakandet.

/Rising

Morgoth

Swashbuckler
Re: Aha

jaså men man kan skriva om äventyr till rollspel som redan finns va?

Det är okej, enligt forumsreglerna (dessutom är det ett rysligt bra initiativ, rollspelsspån i all ära, men att finna inspiration till ett riktigt scenario är en prestation i sig - och dessutom brukar andra kunna vara riktigt bidragande när man diskuterar framförandet av ett scenario).

Med andra ord: det är superbra med scenariospån.

Morgoth

Swashbuckler
Jag antar...

...att jag står tillrättavisad.

Jag fick för mig att det stod på huvudsidan att det var okej med scenariospån på rollspelsmakarforumet, men det kanske är något som har försvunnit därifrån, eller aldrig ens funnits.

Hursomhelst tycker jag att det är synd att man inte får spåna om scenarier som inte passar in bland de officiella forumen här på sidan, och står fast vid att scenarioförfattande är nyttigt och inspirerande.

Rising

Vila i frid
Re: Jag antar...

"Hursomhelst tycker jag att det är synd att man inte får spåna om scenarier som inte passar in bland de officiella forumen här på sidan, och står fast vid att scenarioförfattande är nyttigt och inspirerande. "

Tycker du inte att Rollspels-forumet vore bra till det? Där skulle väl ett omspånat Tribe8-scenario trivas hur bra som helst?

Jag håller med, men tycker nog först och främst att det är synd att vi pratar om det i Dnalors tråd.

/Riz

Gryningsålder

Veteran
Härlig idé :>

Låter som ett jävelbra spel du har på gång. Spökkonceptet ger ju många möjligheter till konstiga specialförmågor och egenheter... Att spökkropparna växer på galgträd är ju en klockren idé. :>
Har också läst spökräddningen, den är tuff. Tycker att hela grejen verkar passa bäst som ett eget litet rollspel. Apropå Dödsriket, har du läst några serier av Max Andersson? En helt underbar serietecknare med giftig svart humor. Kanske en möjlig inspirationskälla. Han har gjort minst ett par album om Döden som liknar en liten brutal bebiszombie. Jag har en länk som typiskt nog inte funkar nu. Men det finns en där ett aborterat foster ringer från Dödsriket och tvingar mamma att läsa sagor för honom långt in på natten... tja, det låter nipprigt men det är oerhört kul egentligen. Jag skickar länken om den börjar fungera igen.

/TPFKAD
(the poster formerly known as duriban)

Morgoth

Swashbuckler
Re: Jag antar...

Där skulle väl ett omspånat Tribe8-scenario trivas hur bra som helst?

Egentligen har väl ingen talat om ett Tribe 8-scenario. Tribe 8 är alldeles för undeground för att faktiskt kunna sätta igång ordentliga diskussioner. Jag tänkte mer på spel som Mutant, 7th Sea och Rolemaster, för folk som är intresserade av dom (och det finns ju onekligen ett antal sådana människor i Sverige).

Jag håller med, men tycker nog först och främst att det är synd att vi pratar om det i Dnalors tråd.

Givet. Adieu.