Nekromanti Efter katastrofen

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
New Orleans efter orkankatastrofen ger en kuslig inblick hur en storstad omvandlas till en Wastelandsmiljö. Amerikanska storstäder skiljer sig från europeiska genom att det finns så mycket fler tungt beväpnade rövare. Katrinas härjningar skulle kunna överföras till cyberpunk- eller nutidskampanjer utan alltför mycket modifikationer.

Darn! You stole my idea!

Har funderat i liknande banor... Det har ju tydligen snackats om att man eventuellt ska överge New Orleans helt och hållet och skita i att bygga upp det igen. Det vore ju väldigt Science fiction/cyberpunk aktigt om de verkligen skulle bestämma sig för att göra det.

Så är det några som hänger med på plundringståg till NO ifall de bestämmer sig för att överge det? :gremwink:

Det skulle ju bli värsta "förbjuden zon" känsla över det. Fast ni blir nog tvugna att ta med några hagelbrakare för att skydda er mot eventuella andra plundrare eller poliser :gremtongue: :gremwink:

Rising

Vila i frid
Coolast var killen med skylt på sin affär som sade "Don't try, I am sleeping inside with a big dog, an ugly woman, two shotguns and a clawhammer." Skriver man så om sin kvinna så skall man nog se till att det bara finns en hagelbrakare i huset... :gremgrin: (eller ha en djäkligt lojal hund, kanske)

Hellzon

Långsamma Vargen
Artikeln said:
An effort to evacuate patients and staff from downtown's Charity Hospital had to be suspended after a sniper opened fire on rescuers.
Jag undrar bara... vafan?

Illustrerad Vetenskap hade en artikel för en oherrans massa år sen med undertiteln "Moralen är krigets första offer". Nåt sånt är det väl...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Swamp Thing och vampyrer

Det har ju tydligen snackats om att man eventuellt ska överge New Orleans helt och hållet och skita i att bygga upp det igen. Det vore ju väldigt Science fiction/cyberpunk aktigt om de verkligen skulle bestämma sig för att göra det.
Det finns ett Swamp Thing-avsnitt (eller två om man ska vara exakt, eftersom det är en tvådelad episod) av Alan Moore som handlar om en grupp vampyrer som lever i en översvämmad stad. Om du har rätt ser det ut att bli det framtida ödet för vampyrerna i White Wolfs version av New Orleans.

/tobias

Big Marco

Läskig
Jag säger bara - reder inte USA upp situationen fort som fan är inte inbördeskriget långt borta. Ja, på 100% allvar.

Mellan vilka? Bush motståndare och Bush älskare? Folk som är missnöjda med hur katastrofen hanterats mot sådana som inte är missnöjda?

Jo det verkar som att USA behöver lite hjälp om de inte lyckas fixa till det... Problemet är väl att de flesta länder inte kommer att skicka hjälp om inte USA ber om det, så frågan är väl: Ifall USA inte klarar sig själva, kommer de att svälja sin stolthet och be om hjälp? Eller kommer att de andra länderna att ge efter och komma för att hjälpa dem i alla fall?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Swamp Thing och vampyrer

Vaddå, bodde de i vattnet då eller på torra delarna utav husen?
De bodde i vattnet. Staden låg i en översvämmad dal som blivit en badsjö. Eftersom de inte andades var undervattenslivet inga problem och solljuset kunde knappast tända eld på dem under vattnet.

/tobias

Petri

Veteran
Problemet är väl att de flesta länder inte kommer att skicka hjälp om inte USA ber om det, så frågan är väl: Ifall USA inte klarar sig själva, kommer de att svälja sin stolthet och be om hjälp? Eller kommer att de andra länderna att ge efter och komma för att hjälpa dem i alla fall?
Vill bara påpeka att om inte USA ber om hjälp så kommer USA heller inte acceptera nån hjälp utifrån. Så exempelvis Sverige KAN INTE skicka nån hjälp förräns USA ber om det. Det handlar inte om USA att ska komma krypandes på sina bara knän och tigga om bistånd...

Dewil

Skrivbordsgeneral
Fiskätande vampyrer?

Ett lösryckt minnesfragment dyker upp i mitt huvud, något om en vampyr som en längre tid tvingats leva uteslutande på fisk, vilket han var mycket upprörd över. (Mycket slit för lite blod? Eller var det något annat?)

Fan vet vad jag fått det från, eftersom mina erfarenheter på vampyrområdet är högst begränsade (Dracula-filmen med Gary Oldman, filmen "En vampyrs bekännelse" samt Pratchetts parodivampyrer).

Dewil

Rickard

Urverk speldesign
Re: Fiskätande vampyrer? [OT?]

"något om en vampyr som en längre tid tvingats leva uteslutande på fisk, vilket han var mycket upprörd över. /.../ Fan vet vad jag fått det från, eftersom mina erfarenheter på vampyrområdet är högst begränsade /.../ filmen 'En vampyrs bekännelse' samt..."
Ödlor och krokodiler hade jag för mig att det var (eftersom han blev dumpad i ett träsk), men kom ihåg att Lestat var en finsmakare också som såg det som en sport att dricka adligt blod.. Fast å andra sidan var han inte så söt (rätt fjällig) när han mötte Louis igen i filmatiseringen..

/Han som kan påpeka att de är i (1988s) New Orleans i Interview with a vampire

Ackerfors

Alas, your rapids!
Yeah...

...Jag har också funderat på det. Katastrofen är hemsk, precis som alla katastrofer där människor blir lidande, men nu (hur ont det än gör att säga det) så är New Orleans världens häftigaste stad. Den är översvämmad, det är gäng som vadar omkring med bössorna över huvudet och med risk för att bli attackerade av hajar.
Som om Katrina förstörde med rollspel i baktanken.
Fungerar ju för allt mellan survival horror och skitig cyberpunk.

Lysande, men tragiskt.

Och angående Marcos kommentar.
Jag tror ena fronten skulle bli rätt tunnbemannad. Vem skulle försvara att de sköter situationen under all kritik så som bara amerikaner kan? Det gör så ont i mig när jag hör hur folk inte kunnat fly och inte kan söka sjukhushjälp för att de inte har råd. Någonstans är det fel, fel, fel.
(Och vi vet ju alla att det är Terroristernas<sup>TM</sup> weather control tower som gjort att det blivit såhär. :gremsuck: )

Big Marco

Läskig
De fattiga, desperata och hungriga massorna som ser att de kommer undan med att plundra och utföra egoistiska handlingar. Till detta kommer om armén börjar skjuta plundrarna - med risk för raskravaller som sprider sig till andra städer. Spänningarna mellan de olika folkgrupperna och mellan de som har pengar och inte är större än vad USA vill påskinna - kontrasterna är enorma.

Jag menar att detta kan vara gnistan som tänder på något mycket mycket större, om inte det sköts varsamt, humant och effektivt. Och som jag ser det har administrationen lyckats med 0 av 3 hittills.

Sodivra

Champion
Re: Yeah...

Vem skulle försvara att de sköter situationen under all kritik
Oroa dig inte, hela 88% av USAs befolkning lever INTE under fattighetsgränsen!

Notera att detta skulle vara gnistan som tände konflikt mellan landets klyftor, snarare än det man bråkade om, alltså, och jag utgår från att det är landets redan utsatta som blir mest upprörda.

Big Marco

Läskig

Oroa dig inte, hela 88% av USAs befolkning lever INTE under fattighetsgränsen!

Ja, bara ca 30 miljoner människor...

Det är så här som revolutioner startar. Jag tycker det är skitläskigt.

Tänk om Nostradamus har rätt? Jag menar, det är trots allt 2005... ,-)

Sodivra

Champion

Iofs, 88 (egentligen 87,3) procent låter ju rätt mycket, så det kanske framstod som jag tyckte att 12% fattiga var lite. Det tycker jag förstås inte.

Jag tror att ett hypotetiskt amerikanskt inbördeskrig skulle komma när euron börjar ersätta dollarn på riktigt, och USA måste bli självförsörjande. Men vad vet jag? :gremtongue:

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Darn! You stole my idea!

Det har ju tydligen snackats om att man eventuellt ska överge New Orleans helt och hållet och skita i att bygga upp det igen.

Det vore förstås lite tragiskt, med tanke på alla kulturvärden som finns i NO, men på sätt och vis känns det som det smartaste dom kan göra, även om det naturligtvis skulle bli astronomiskt dyrt. Man kan inte bo i en jävla grop flera meter under havsnivån hur länge som helst.

Själv hoppas jag att den här katastrofen ska få USA att omvärdera sin inställning till Kyotoprotokollet och hotet från växthuseffekten.