Nekromanti Efter katastrofen

Saxifrage

Hero
Re: OT: haha

Problemet är att orkanerna har blivit både färre och svagare under de senaste åren. Så Katrina är ett rätt dåligt inlägg i växthusdebatten. Att en orkan träffar olyckligt har liksom inte så mycket med väder att göra.

Att sedan en och annan jänkare skulle behöva uppmärksammas på vådan av CO2-utsläpp, det kan jag skriva under på när som helst.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Undantagstillstånd

Jag tror att "undantagstillståndet" i mycket handlar om de federala och delstatliga myndigheternas rätt att rekvirera inkvartering per ordergivning. Man vill inte hålla på med massa juridskt förhandlande för att fixa nödbostäder. Amerikansk lag reglerar sedan 1780-talet nämligen statens rätt att rekvirera saker från allmänheten. Skälet till detta var att de brittiska myndigheterna under kolonialtiden gjorde sig mäkta impopulära genom kungliga rekvisitioner till höger och vänster utan större hänsyn till lokalbefolkningen, till exempel inkvartering av trupp.

I samband med state of emergency och state or wargäller andra regler.

Saxifrage

Hero
Re: Undantagstillstånd

Ganska mycket i den amerikanska grundlagen är från början tänkt att skydda individen från staten, vilket gör att ett och annat kan tyckas konstigt för svenskar som levt med folkhemmet sedan födseln. Tex att det måste råda krigsliknande tillstånd för att man ska få konfiskera folks egendom. Naturligtvis har detta naggats rejält i kanten med den senaste tidens "patriot act" och andra konstigheter.

Gylf draken

Warrior
Haha, knappast! Jag tvivlar på att de som plundrar och våldtar är några andra än de som även i vanliga fall gärna stjäl och våldtar, med den lilla skillnaden att de nu har mycket bättre förutsättningar.
kanske det, men man förstår dem endå till viss del, jag kanske inte skulle börja våldta folk om det kom ett jätteoväder men stjäla mat å grejor skulle man nog.

En märklit synvilkel som amerikans TV gjorde var också att "vita" familjer letar mat, medans "Svarta" familjer plundrar.

VH Jens.L "undra vad pastor Pfelps tror om det här"