Nekromanti Efter katastrofen

walium

Ganska töntig, faktiskt
De bilder som jag sett ifrån katastrofområdet innehåller betydligt fler färgade personer som är strandsatta än vita. Jag vet inte om det är någon slags symbol för segregrationen i den amerikanska södern eller beror på att vissa stadsdelar där framförallt färgade bor är hårdare drabbade. En del huvuden lär i alla fall rulla som en följd av katastrofen och det dåliga hanterandet av den.

Pom

Swashbuckler
Re: Darn! You stole my idea!

Det vore förstås lite tragiskt, med tanke på alla kulturvärden som finns i NO, men på sätt och vis känns det som det smartaste dom kan göra, även om det naturligtvis skulle bli astronomiskt dyrt. Man kan inte bo i en jävla grop flera meter under havsnivån hur länge som helst.
Holländarna verkar klara det hyggligt.

(Jo, jag vet att klimat och annat inte är identiskt - jag ville mest vara näsvis. :gremwink: )

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Anledningen är enkel. Dels var två tredjedelar av befolkningen i NO svarta redan innan katastrofen, dels är de svarta överrepresenterade bland underklassen. Louisiana är dessutom en mycket fattig stat, så det var en hel del personer, övervägande svarta, som inte hade några som helst medel att ta sig ut ur staden.

Angående bilderna har det ju också blåst upp en rejäl diskussion i staterna kring vilka termer som använts om personer på bilderna som går runt med matkassar och liknande. Vita personer har ägnat sig åt "collecting food" -- svarta åt "looting". Det här kanske inte skapar någon revolution, men däremot en shitstorm av rejäla proportioner, när folk frågar sig varför pengar som kunde ha gått åt till att stärka vallarna (vilka man redan i förväg varnade för var instabila) i stället har spenderats på att skicka amerikanska soldater i döden i Irak, eller varför GWB i sina tal tar fram "ljuspunkter" som att "Trent Lotts strandhus kommer att byggas upp igen".

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Hittade det exakta citatet:

"'The good news is - and it's hard for some to see it now - that out of this chaos is going to come a fantastic Gulf Coast, like it was before. Out of the rubbles of Trent Lott's house -- he's lost his entire house - there's going to be a fantastic house. And I'm looking forward to sitting on the porch.' (Laughter)." - president George W. Bush

Är han inte en härlig kille? Tusentals personer dör, och han tar fram den muntra ljuspunkten -- Trent Lotts hus. Jag undrar om de har börjat dela ut bröd till de som fortfarande är strandsatta i NO, eller ifall de förutsätter att de kan äta bakelser i stället... :gremmad:

Nightowl

Champion
Re: Yeah...

Jag tror att ett hypotetiskt amerikanskt inbördeskrig skulle komma när euron börjar ersätta dollarn på riktigt, och USA måste bli självförsörjande. Men vad vet jag
Det låter mer vettigt. Notera att en hel del utvecklingsländer med sämre infrastruktur och sämre resurser har råkat ut för än ruskigare katastrofer utan att nödvändigtvis drabbas av inbördeskrig (och fått mycket mindre rubriker om saken, kan jag också påpeka).

Anekdotiska bevis från mina personliga kontakter tyder på att livet i mycket går sin gilla gång om man inte är från Lousiana i vilket fall saker och ting naturligtvis är fruktansvärda. Om Venedig blev sänkt av en tyfon blir det inte revolution i Bryssel för den skull, liksom*.

Erik

*Jo, jag vet att Venedig och Bryssel är städer i samma land, men USA är ett land som är stort som en halv kontinent. Folk brukar glömma det på den här sidan av Atlanten.

Gylf draken

Warrior
man märker också hur plötsligt personerna som är inblandade förvandlas. ena dagen är de hårt arbetande Svenson (eller Amerikans versona av svenson) och så kommer stormen kaoset och förödelsen och så pang bom är det plundrande hårt beväpnade våldtäckstmän.

undrar hur man själv skulle bli om ett jordskred kom och begravde min lilla (norrlänska) by, kanske skulle man bli vilde och springa runt umeå med ett spjut gjort utav en skidstav, ett kvastskafft och en rulle silvertejp och leta proviant, öl och kvinnor.

men vänta, det gör jag ju nu också (utan skidspjutet dock)

VH Jens.L (va ere för gnäll? venedig har hafft det så i flera hundra år och där gnälls det inte precis)

Big Marco

Läskig

Naturkatastrofen i sig själv är inget större hot mot stabiliteten, men om armén börjar skjuta ihjäl egna landsmän från utvalda folkgrupper, då kan det eskalera. Jag menar, vad tänkte krypskytten som sköt på sjukvårdare på/med?

Se på Rodney King och LA-kravallerna. USA är ett stort land men det bor jävligt mycket folk där som inte ser sig som amerikaner.

Man Mountainman

Storsvagåret

om armén börjar skjuta ihjäl egna landsmän från utvalda folkgrupper, då kan det eskalera. Jag menar, vad tänkte krypskytten som sköt på sjukvårdare på/med?

Skytten var väl en plundrare, inte en soldat. Jag gissar att han tänkte något i stil med "i helvete att dom ska få komma hit och sabba mitt kalas", alternativt "hej, titta på mig, jag är galen som en grävling i en stupränna!"

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Darn! You stole my idea!

The dutch has it coming, too.

Holländarna kommer att bli det europeiska 2000-talets okies.

Man Mountainman

Storsvagåret
ena dagen är de hårt arbetande Svenson (eller Amerikans versona av svenson) och så kommer stormen kaoset och förödelsen och så pang bom är det plundrande hårt beväpnade våldtäckstmän.

Haha, knappast! Jag tvivlar på att de som plundrar och våldtar är några andra än de som även i vanliga fall gärna stjäl och våldtar, med den lilla skillnaden att de nu har mycket bättre förutsättningar.

Helmgast
Nostradamus

Vad har Nostradamus sagt om 2005?

(Läskigast är "När den store kejsaren i öster dör i början av 1997...", Den Xiaoping dog den våren.)

Storuggla

Champion
Re: Nostradamus

"Vad har Nostradamus sagt om 2005?"

Tokgissning: Inte ett jota.

"(Läskigast är "När den store kejsaren i öster dör i början av 1997...", Den Xiaoping dog den våren.)"

Läskigare: Folk aom tror Nostradamus förutspått något alls.

Storuggla, berusad arkitekt

EchonCique

Hero
Fox News

*Jo, jag vet att Venedig och Bryssel är städer i samma land, men USA är ett land som är stort som en halv kontinent. Folk brukar glömma det på den här sidan av Atlanten.
Tidigare ikväll sade man på FOX News att deras President Bush påpekat det faktum att Katarina åsamkat skada på en areal som de facto är större än hela Storbritannien. Det är inte en helt liten areal med andra ord :gremsmile:.

EchonCique

Hero
De bilder som jag sett ifrån katastrofområdet innehåller betydligt fler färgade personer som är strandsatta än vita. Jag vet inte om det är någon slags symbol för segregrationen i den amerikanska södern eller beror på att vissa stadsdelar där framförallt färgade bor är hårdare drabbade. En del huvuden lär i alla fall rulla som en följd av katastrofen och det dåliga hanterandet av den.
Helt korrekt. New York Times har en intressant interaktiv karta över New Orelans där man kan se ett litet antal pikanta detaljer. Demografin talar sitt tydliga språk, de områden där de med lägst inkomster domineras stort av de som är färgade. De vita bor i de områden av staden med högst inkomster. Har även påtalats i amerikansk media att de vita, samt de få välbemedlade svarta, som kunde lämnade även New Orleans innan Katarina drog in. De som är kvar är de som inte hade råd ta bussen till Austin, Dallas eller annan närliggande stad. Eller som var oförmögna då de hade familj som inte kunde förflyttas.

Spana in länken vetja, den var informativ!

EchonCique

Hero
OT: haha

Själv hoppas jag att den här katastrofen ska få USA att omvärdera sin inställning till Kyotoprotokollet och hotet från växthuseffekten.
Dröm vidare :gremsmile:.

Johan K

Gammal & dryg
Ibland så känns det ju som verkligheten överträffar alla rollspel som finns..
Som du säger, så skulle det här nog kunan passa mycket väl in på nått äventyr ja..

/ Johan K, som funderar på att göra nån form av M:UA-äventyr men lite inspiration av detta.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: OT: haha

Åh, jag tror inte det är allt för osannolikt, faktiskt. Visst, Bushadministrationen består av ett gäng dumskallar, men kampen mot växthuseffekten är inte enbart en fråga för müslikäkande hippies; många inom affärsvärlden (framför allt försäkringsbranschen) förstår vilka ekonomiska skador den fortsatta uppvärmningen kommer att illustrera, och det som hänt i NO nu är en utmärkt illustration av deras tes.

rks

Warrior

Hm. Hade inte gamle N ett par års fel med en av sina spådomar? I den nionde månaden skulle "fruktans konung" stiga ned från himlen. Jag tror att N satte detta till 1999 (min mamma trodde det var aliens som skulle komma) men om man ser det hela från 2001...

Storuggla

Champion

"Hade inte gamle N ett par års fel med en av sina spådomar? I den nionde månaden skulle "fruktans konung" stiga ned från himlen. Jag tror att N satte detta till 1999 (min mamma trodde det var aliens som skulle komma) men om man ser det hela från 2001..."

Tja, det beror ju på hur man ser det. Det intressanta med Nostradamus är att ingen faktiskt förutspår något med hjälp utav hans skrivelser, det enda som sker är att så fort något sker så ska det alltid passa in på något Nosse skrivit.

L'an mil neuf cens nonante neuf sept mois
Du ciel viendra grand Roy deffrayeur
Resusciter le grand Roy d'Angoumois.*
Avant après Mars régner par bonheur.
Tja, vad kan passa in på detta? Ehhh... vadsomhelst? :gremwink:

Storuggla, inte köpa liten dalek

EchonCique

Hero
Re: OT: haha

Åh, jag tror inte det är allt för osannolikt, faktiskt. Visst, Bushadministrationen består av ett gäng dumskallar, men kampen mot växthuseffekten är inte enbart en fråga för müslikäkande hippies; många inom affärsvärlden (framför allt försäkringsbranschen) förstår vilka ekonomiska skador den fortsatta uppvärmningen kommer att illustrera, och det som hänt i NO nu är en utmärkt illustration av deras tes.
Det är tyvärr inte de företag som är för Kyotoprotokollet som har Bush öra. Tvärtom. Det är de företag som inte vill se det i effekt i USA som har makten. De företag som tjänar mer pengar på att skita ner och dränera jordens resurser än att tänka på miljön.