Ok, lite klumpigt uttryckt. Som icke-warrior kunde man t.ex. inte tillgodoräkna sig mer än 16 i CON (har jag för mig). Och att ha hög INT eller WIS för en Warrior var helt meningslöst. Men det jag menade var att just CON tillämpades olika beroende på klass. Åtminstone i ADD.Olika maxvärden i olika yrken? Klasserna har inga maxvärden. Du måste kvalificera dig för en klass genom olika minimivärden däremot. I synnerhet de lite häftigare klasserna.
Inte i D&D eller kanske i AD&D1 (det vet jag faktiskt inte). I den version av ADD som jag har finns det ett färdighetssystem som kanske är optional men det står med färdigheter på formulären så jag antar att det är mer eller mindre standard.Färdighetssystemet... det fanns inget färdighetssystem. Med flit. Argumentet mot färdighetssystem gick ut på att D&D är ett klassbaserat system. Figurer är baserade på stereotyper.
Hade de hållt sig till att endast tjuvar kan tjuva, krigare kan kriga, trollkarlar kan trolla osv. så hade det varit sin sak. Men när de blandade in ett färdighetssystem (som till på köpet är ganska dåligt) så blir det underliga gränsdragningar för vad som är en klassfärdighet och vad som är allmän färdighet.
C.