Rustning a la "A Knight's Tale"
ska man bara använda tabell KV-10 i krigarens väg och ta alla vikter *antal kroppsdelar EX: Tunnplåt väger 4,475 sen tar man de *26 om en helrusting ska skapas?
Njae... inte riktigt.
Om du kollar upp någonting som heter
delområdesfaktor
(Eon2 s153-154, tabell 6-5) så upptäcker du att att man ska multiplicera med 38 för att täcka precis hela kroppen. PLus de däringade tabellerna (s.154, 6-6 & 6-7) om olika storlek på rustningen som egentligen bara är kul om man är dvärg...
Läs igenom belastningsreglerna en gång till också för säkerhets skull och inför utmattning i striderna.
Sen ska du npg se att spelarna lägger sin tid på att träna undvika istället för att stå och hamra plåt...
Fas vill man tvunget ha ett pansarpaket så kan man ju bli en 1337 smed och göra tunnsmidda rustningar på 80% av vikten... vips, så har du en äkta Nike-rustning!
Lite klenare blir de förvisso, men det kan man eliminera om man är tillräckligt elit (+ob1t6 i svårighet för varje nackdel som tas bort ger +ob2t6 för normalt BRYT och skyddsvärde). En snäll spelledare låter dessutom smeden använda sig av regeln om ökad tidsåtgång, fast det vet jag ärligt talat om det är möjligt med smide. En av de mest kritiska processerna i smide är ju härdningen, och den tar den tid det tar och blir antingen bra eller dåligt.
Fast å andra sidan vet jag inte riktig hur pass viktig härdningen är för en rustning...