Nekromanti Egen rusting?

Lo0rRD

Veteran
Om en RP har den fysika egenskapen "Packåsna" och väljer yrket Riddare och höjer Rustingsmide får för sig att göra en egen rusting ska man bara använda tabell KV-10 i krigarens väg och ta alla vikter *antal kroppsdelar EX: Tunnplåt väger 4,475 sen tar man de *26 om en helrusting ska skapas? :gremconfused:

Krille

Super Moderator
"Om en RP har den fysika egenskapen "Packåsna" och väljer yrket Riddare och höjer Rustingsmide får för sig att göra en egen rusting ska man bara använda tabell KV-10 i krigarens väg och ta alla vikter *antal kroppsdelar EX: Tunnplåt väger 4,475 sen tar man de *26 om en helrusting ska skapas?"

Jupp. Men då får han ingen stoppning.

Den tar det ju ett tag att göra en rustning - den stackars riddaren kan därmed inte gå ut och äventyra så länge han bygger rustning, och skulle han gå ut och äventyra så byggs inte rustningen.

Slutligen, riddare jobbar inte med sådant menligt arbete. Ingen riddare skulle sänka sig så lågt, och skulle han göra det så är det liktydigt med att han avsäger sig sitt riddarskap.

Lo0rRD

Veteran
okej.. det håller jag med om. Men om vi säger att han har tjänare(R:smeder) som gör det åt honom? ex: en Tjockplåt+vadderat tyg+tätringbrynja skulle väga 50,7 på en normal person? altså 1,25*26+0,1*26+0,6*26=50,7

Krille

Super Moderator
"Men om vi säger att han har tjänare(R:smeder) som gör det åt honom? ex: en Tjockplåt+vadderat tyg+tätringbrynja skulle väga 50,7 på en normal person? altså 1,25*26+0,1*26+0,6*26=50,7"

Gissa varför man inte gör hela helrustningen i tjockplåt och tät ringbrynja? :gremwink:

Lo0rRD

Veteran
den kanske blir lite otymplig sen går den nog inte att ha samma skydd på händer men om han nu skulle orka bäre det så går det?

sen Gordpansar är det en rusting som änvänds till fots eller på häst? För det står liksom inte i faktan om den?

sen funderar en av mina spelare om man kan strida i en helrusting till fots? om man har packåsna?

för om man kan bära det så borde det väl gå eller?

Krille

Super Moderator
"sen funderar en av mina spelare om man kan strida i en helrusting till fots? om man har packåsna?"

Jadå. Kan du bära rustningen så kan du slåss i den (om den inte är igenrostad eller felkonstruerad, förstås), oavsett om du är till fots eller till häst. Mig veterligen finns det ingen rustning som gör det omöjligt att slåss på marken, även om rustningen i sig är anpassad för att användas till häst (dvs ball urgröpning i kjolen så att man kan sitta i sadeln), och jag kan inte komma på någon anledning till att göra en rustning som omöjliggör något sätt att slåss.

Lo0rRD

Veteran
tackar :gremsmile: nu blir nog min stackars riddare i gruppen nöjd för det va en annan i gruppen som hävdade att det inte gick att strida i en stor fett rusting bara för att han inte hade packåsna antagligen :gremlaugh:

Pendragon

Swashbuckler
Rustning a la "A Knight's Tale"

ska man bara använda tabell KV-10 i krigarens väg och ta alla vikter *antal kroppsdelar EX: Tunnplåt väger 4,475 sen tar man de *26 om en helrusting ska skapas?
Njae... inte riktigt.

Om du kollar upp någonting som heter delområdesfaktor
(Eon2 s153-154, tabell 6-5) så upptäcker du att att man ska multiplicera med 38 för att täcka precis hela kroppen. PLus de däringade tabellerna (s.154, 6-6 & 6-7) om olika storlek på rustningen som egentligen bara är kul om man är dvärg... :gremwink:

Läs igenom belastningsreglerna en gång till också för säkerhets skull och inför utmattning i striderna.

Sen ska du npg se att spelarna lägger sin tid på att träna undvika istället för att stå och hamra plåt...

Fas vill man tvunget ha ett pansarpaket så kan man ju bli en 1337 smed och göra tunnsmidda rustningar på 80% av vikten... vips, så har du en äkta Nike-rustning!
Lite klenare blir de förvisso, men det kan man eliminera om man är tillräckligt elit (+ob1t6 i svårighet för varje nackdel som tas bort ger +ob2t6 för normalt BRYT och skyddsvärde). En snäll spelledare låter dessutom smeden använda sig av regeln om ökad tidsåtgång, fast det vet jag ärligt talat om det är möjligt med smide. En av de mest kritiska processerna i smide är ju härdningen, och den tar den tid det tar och blir antingen bra eller dåligt.
Fast å andra sidan vet jag inte riktig hur pass viktig härdningen är för en rustning...

Lo0rRD

Veteran
Re: Rustning a la "A Knight's Tale"

aha.. jo får väl ta fram "Bobba Fett" och läsa lite regler igen, men då stämmer inte inte vikten på tornerustingen om du tar ggr 38 så det låter ju lite skumt, för tornerustingen = ettlager tjockplåt+ ett lager vadderat tyg och då skulle tjockplåten väga mindre än vad tabbelen säger? :gremconfused: :gremconfused:

Pendragon

Swashbuckler
Re: Rustning a la "A Knight's Tale"

men då stämmer inte inte vikten på tornerustingen om du tar ggr 38 så det låter ju lite skumt, för tornerustingen = ettlager tjockplåt+ ett lager vadderat tyg och då skulle tjockplåten väga mindre än vad tabbelen säger?
Jorå... om du tittar lite nogrannare i tabellen så upptäcker du att torner rustningen inte täcker hela kroppen, mäligen inte huvud, hals och händer. Så I just tornerrustningens fall är det multiplicerat med 32 som gäller.