Re: Det stämmer!
Jag ska inte harva för mycket på det, men here goes...
Det hänger på presentationen. Om din spelvärld har en feature i stil med Jordans "bara kvinnor kan spela boll med kraften utan att bli galna" så är det nog befogat att ha med en global modifikation. Om du ger ett vettigt skäl. Rent personligen tycker jag att "spelkrydda" är en väldigt platt och meningslös motivering, men om det blir något vettigt i slutprodukten, visst.
Varför jag började dansa motvals var för att jag tyckte det lät som att det var den typiska, romantiserande bilden av kvinnan som skulle plockas fram ur rollspelsskrubben igen. Och nu råkar det till och med vara så att jag inte heller tycker mig förstå hur kvinnor tänker -- män är från mars, och kvinnor är från vettet. Men när man ska konkretisera det till modifikationer så känns det bara stelt och tröttsamt. Kanske något som borde vara upp till var och en att rollspela istället.
För övrigt så handlar ju det här med modifikationer lite om hur man väljer att se på det. Orsken till att män har +1 på styrka (det är inte kvinnor som har -1, det är en pet peeve jag har.) är evolutionär, och en produkt av hur vår arts sociala samspel har sett ut. Ändra de sociala- och externa förutsättningarna så ändrar du artens biologiska egenskaper.
Det här är kanske inget man kan hålla på att se som gospel när man konstruerar en påhittad värld, min kompanjon och jag gör det iallafall inte, men det är något som kan vara värt att tänka kring då och då. Om inte annat, så för skojs skull.
Det om det.