Nekromanti Egenskaper & ålder

Minne

Veteran
Styrka: Många når sin fulla styrkepotential innan 20 års ålder,
detsamma gäller storlek.
Smidighet: Undomar är smidigare om än inte alltid mer kontrollerade i sina rörelser.
Byt ut utseende till utstrålning är mitt råd.
Intuition: Menar du självmedvetenhet eller sjätte sinne?
Ungdomar är extremt självmedvetna.
Intelligens: ökar inte med åldern, det gör däremot kunskaper, Slutledning kan vara en ersättare.

Trevlig tabell...

G

Guest

Guest
Styrka: Många når sin fulla styrkepotential innan 20 års ålder

Ok... Men jag har ändrat nu så de tre första är + 1... Jag tänkte lägga upp den nya snart...

detsamma gäller storlek.

Den har jag tagit bort helt...

Byt ut utseende till utstrålning är mitt råd.

Kanske det... Är lite osäker på den fortfarande...

Intuition: Menar du självmedvetenhet eller sjätte sinne?

Sjätte sinne

Intelligens: ökar inte med åldern, det gör däremot kunskaper, Slutledning kan vara en ersättare.

Oj oj oj... Det har blivit mycket olika alternativ när det gäller intelligensen... Får ta mig en tankeställare...

Tack för tipsen

G

Guest

Guest
Ny tabell + könsmodifikation

Japp... efter att ha hört lite olika åsikter och tänkt lite djupare så har jag nu kommit fram till hur tabellen ska se ut... Några ändringar:

- Storlek är helt borttagen. det är upp till varje spelare...

- Utseende är bytt till utstrålning

- Och lite annat smått<table border=1><tr><td>Ålder »</td><td>15-20</td><td>21-30</td><td>31-40</td><td>41-50</td><td>51-60</td><td>61-70</td><td>71-80</td></tr><tr><td>Styrka</td><td>+/- 0</td><td>+ 1</td><td>+ 1</td><td>+/- 0</td><td>- 1</td><td>- 2</td><td>- 3</td></tr><tr><td>Fysik</td><td>+ 1</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>- 1</td><td>- 2</td><td>- 3</td></tr><tr><td>Smidighet</td><td>+ 1</td><td>+ 1</td><td>+/- 0</td><td>- 1</td><td>- 1</td><td>- 2</td><td>- 3</td></tr><tr><td>Reflex</td><td>+ 1</td><td>+ 1</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>- 1</td><td>- 2</td><td>- 3</td></tr><tr><td>Utstrålning</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td></tr><tr><td>Intuition</td><td>-1</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>+ 1</td><td>+ 2</td><td>+ 2</td></tr><tr><td>Psyke</td><td>- 2</td><td>- 1</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>+ 1</td><td>+ 2</td><td>+ 2</td></tr><tr><td>Intelligens</td><td>- 1</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>+ 1</td><td>+ 2</td><td>+ 2</td></tr><tr><td>Allmänbildning</td><td>- 2</td><td>- 1</td><td>+/- 0</td><td>+ 1</td><td>+ 1</td><td>+ 2</td><td>+ 3</td></tr></table>

Jag tänkte även lägga dit en liten könsmodifikation genom att ge kvinnliga rollpersoner - 1 i Styrka och + 1 i Intution...

Så ja... Nice

Plus:

Intelligens är ju då att kunna klura ut saker medans Allmänbildning handlar mer om att rensa huvudet och komma ihåg vad man vet...

Intuition är ungefär som sjätte sinnet... Man har en känsla av något... sådär ni vet...

Magnus_UBBT

Veteran
Re: Ny tabell + könsmodifikation

Kvinnor +1 på intuition? Om intuition är menat att representera något annat än social intelligens är det inte bara ett sociobiologiskt dunderfel, det är även misogynistiskt. Däremot +1 på fysik för damerna, that makes more sense.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Inte då.

"Om intuition är menat att representera något annat än social intelligens är det inte bara ett sociobiologiskt dunderfel, det är även misogynistiskt."

Hurså? Myten om den kvinnliga intuitionen är ju välkänd, och Krasnoyask har ju tidigare konstaterat (här) att han velat inkorporera denna i sitt spel. Vad är problemet? Om man nu prompt vill ha med modifikationer för kön och ålder så är det här en kul avvikelse från normen, och jag ser verkligen inte vad som är så orimligt med det hela.

Magnus_UBBT

Veteran
Re: Inte då.

Mea Culpa.

Om modifikationen är med som en "feature" eller motsvarande, och inte inkastad utan särskild förklaring annat än "det är ju så kvinnor funkar ju" så alright.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Om modifikationen är med som en "feature" eller motsvarande, och inte inkastad utan särskild förklaring annat än "det är ju så kvinnor funkar ju" så alright."

Tja, man skall nog i allmänhet vara rätt så försiktig med att basunera ut hur fenomen X [inte] fungerar i verkligheten... Om man väljer att tro på den kvinnliga intuitionen eller ej är väl upp till var och en, men sist jag kollade så var det ingen som hade lyckats bevisa något varken för eller emot dess existens. (Nu skulle jag kunna dra nåt uselt skämt om hur ingen vet hur kvinnor funkar, men jag låter bli; det finns andra som gör sånt bättre)

G

Guest

Guest
Det stämmer!

Så som jag skrivit i ett annat inlägg någon gång så tycker jag att det skulle vara en kul spelkrydda att lägga till på intuitionen för kvinnor... Om man inte tycker om att så är det ju bara att ta bort att...

Troberg

Sinister eater
Re: Det stämmer!

Så som jag skrivit i ett annat inlägg någon gång så tycker jag att det skulle vara en kul spelkrydda att lägga till på intuitionen för kvinnor... Om man inte tycker om att så är det ju bara att ta bort att...
Mitt tips där är att låta bli. Inte för att det nödvändigtvis skulle vara fel (även om det kan diskuteras i evighet), på samma sätt som det inte nödvändigtvis skulle vara fel att män i genomsnitt har högre styrka. Problemet ligger att det kommer att reta folk och leda till ändlösa diskussioner om något som egentligen är en detalj som inte tillför så mycket.

Vi har sett sådana diskussioner förr här och tro mig, du vill inte hamna i den korselden.

G

Guest

Guest

i har sett sådana diskussioner förr här och tro mig, du vill inte hamna i den korselden.

Nä det vill jag ju inte... Men, jag tycker det inte är så mycket att disskutera egentligen... Varför jag sätter -1 på styrka för kvinnor är för att jag upplever det så... Inte för att hacka ned på det andra könet... Intuitionen är helt enkelt en spelkrydda som jag tycker skulle vara trevlig & rolig! Så är det...

Men tack för varningen :gremwink:

Troberg

Sinister eater

Men, jag tycker det inte är så mycket att disskutera egentligen...
Jag håller med, men det är ett sådant ämne som ser harmlöst ut på ytan, men som när det kommer igång är lika explosivt som att skalla en trampmina...

Magnus_UBBT

Veteran

Jag ska inte harva för mycket på det, men here goes...

Det hänger på presentationen. Om din spelvärld har en feature i stil med Jordans "bara kvinnor kan spela boll med kraften utan att bli galna" så är det nog befogat att ha med en global modifikation. Om du ger ett vettigt skäl. Rent personligen tycker jag att "spelkrydda" är en väldigt platt och meningslös motivering, men om det blir något vettigt i slutprodukten, visst.

Varför jag började dansa motvals var för att jag tyckte det lät som att det var den typiska, romantiserande bilden av kvinnan som skulle plockas fram ur rollspelsskrubben igen. Och nu råkar det till och med vara så att jag inte heller tycker mig förstå hur kvinnor tänker -- män är från mars, och kvinnor är från vettet. Men när man ska konkretisera det till modifikationer så känns det bara stelt och tröttsamt. Kanske något som borde vara upp till var och en att rollspela istället.

För övrigt så handlar ju det här med modifikationer lite om hur man väljer att se på det. Orsken till att män har +1 på styrka (det är inte kvinnor som har -1, det är en pet peeve jag har.) är evolutionär, och en produkt av hur vår arts sociala samspel har sett ut. Ändra de sociala- och externa förutsättningarna så ändrar du artens biologiska egenskaper.

Det här är kanske inget man kan hålla på att se som gospel när man konstruerar en påhittad värld, min kompanjon och jag gör det iallafall inte, men det är något som kan vara värt att tänka kring då och då. Om inte annat, så för skojs skull.

Det om det.

G

Guest

Guest

Orsken till att män har +1 på styrka (det är inte kvinnor som har -1, det är en pet peeve jag har.)

Där kan jag säga att du har helt rätt... Dumt misstag av mig...

är evolutionär, och en produkt av hur vår arts sociala samspel har sett ut. Ändra de sociala- och externa förutsättningarna så ändrar du artens biologiska egenskaper.

Jo visst... Men nu är det så att rollspelet jag gör kommer att vara i nutid och då ser det ju ut så, eller hur?

Alltså, grejen till varför det blev könsmodifikationer överhuvudtaget var av att jag tycket det skulle bli en kul spelkrydda med att ge kvinnor + i intuition eftersom många säger att kvinnor har bättre intuition... Eftersom kvinnor då får plus i något så tänkte jag att även männen skulle få någon modifikation... Och då blev det + i styrka... (eller - till kvinnor som jag skrev först)...

Så ligger det till...

Magnus_UBBT

Veteran

Om man väljer att tro på den kvinnliga intuitionen eller ej är väl upp till var och en, men sist jag kollade så var det ingen som hade lyckats bevisa något varken för eller emot dess existens.
Med den sortens resonemang kan man lägga ner varenda forskningsinstutition och packa sig hemåt. Någonstans får man dra gränsen och dra en slutsats på basis av de vetenskapliga rön man har bevisat. Att kvinnor skulle vara mentalt mottaglig för relationsrelaterad guddomlig inspiration låter för mig inte bara rent befängt, utan även som en djupt rotad effekt av en patriarkal vetenskapskultur. Kvinnor har en större social förmåga än män, det kan man påvisa med vetenskapliga metoder. Eftersom vanan att spänna elektroder kring folks cortex är en relativt nymodig uppfinning kan vi anta att de manliga rynkpannorna sökte förklara kvinnors fantastiska förmåga att springa relationsmässiga åttor kring konfunderade män med en deus ex machina.

Magnus_UBBT

Veteran

Jag skulle nog spela det safe och ge kvinnor ett plus på fysik istället. But that's just me.

Selly

Level 5 Laser Lotus
*djup suck*

Jag kunde ge mig f-n på att det var nåt sånt här man skulle få som svar. Så, kan du vara så snäll och dra ner lite på trångsyntheten och respektera att alla inte har samma åsikt som du själv? Vad gäller mina egna åsikter så tänker jag nöja mig med att säga att jag inte håller med dig. Jag har ingen lust att kapa den här tråden och göra om den till en (antagligen olidligt trist) diskussion om Hur Verkligheten Ligger Till(tm).

Magnus_UBBT

Veteran
Re: *djup suck*

För att summera:

<ul style="list-style-type: disc">[*]Inget går att bevisa. [*]Resonemang är meningslösa.[*]Mina svar var väntade och onödiga.[*]Jag ser trångt och åsiktsrespekterar sub par.[*]Du har en egen åsikt som inte stämmer med min, men du tänker inte tala om varför.
[/list]

Stämmer det, eller är jag otrevlig när jag gör såhär?

G

Guest

Guest
the end

Jag får se hur det blir... rollspelet är ju som sagt bara på planerings stadiet just nu och det kommer nog komma många nya tankar innan jag spikar något... Men tack för tips och åsikter.