Olle Linge
Snigel
Igår hade jag, Dimfrost, Yassilus och Walium en mycket givande och intressant diskussion kring egenskaper, nackdelar och fördelar. Det vi kom fram till var att Dimfrost och Walium inte har något emot spel där lösningen kan vara ologisk för karaktären (men inte för spelaren). Man har så att säga flyttat fokus en bit från karaktären och en bit närmare berättelsen. Fate är ett exempel på system där det fungerar så. Egenskaper (som fungerar som både nackdelar och fördelar) aktiveras och om det är till nackdel, får man poäng. Dessa poäng kan sedan spenderas på att aktivar fördelar. Jag menar inte att det ser ut exakt så i Fate, men det är det vi utgick från.
Vi kom fram till att jag och Yassilus inte gillade ett dylikt system delvis därför att det kan leda till situationer som är helt ologiska ur karaktärens perspektiv. Till exempel "blir man av" med positiva egenskaper om man inte aktiverat negativa tidigare. Detta är ju totalt ologiskt ur karaktärens perspektiv, men det fungerar ju utmärkt för spelet i sig. Det jag är ute efter är något vettigt system för detta som inte är ologiskt ur rollpersonens perspektiv. Jag kan inte komma på något vettigt system för nackdelar och fördelar själv, så jag hoppas att antingne någon av er har någon bra idé, eller kan förklara hur bra det fungerar i något annat system.
Jag är egentligen inte ute efter att diskutera huruvida ett system som Fate är bra eller inte, för jag har redan beslutat mig för att det inte passar mitt sätt att tänka. Vill någon diskutera huruvida jag har rätt eller fel på den punkten får ni gärna starta en annan tråd.
Hjälp Snigel att hitta ut ur labyrinten!
Vi kom fram till att jag och Yassilus inte gillade ett dylikt system delvis därför att det kan leda till situationer som är helt ologiska ur karaktärens perspektiv. Till exempel "blir man av" med positiva egenskaper om man inte aktiverat negativa tidigare. Detta är ju totalt ologiskt ur karaktärens perspektiv, men det fungerar ju utmärkt för spelet i sig. Det jag är ute efter är något vettigt system för detta som inte är ologiskt ur rollpersonens perspektiv. Jag kan inte komma på något vettigt system för nackdelar och fördelar själv, så jag hoppas att antingne någon av er har någon bra idé, eller kan förklara hur bra det fungerar i något annat system.
Jag är egentligen inte ute efter att diskutera huruvida ett system som Fate är bra eller inte, för jag har redan beslutat mig för att det inte passar mitt sätt att tänka. Vill någon diskutera huruvida jag har rätt eller fel på den punkten får ni gärna starta en annan tråd.
Hjälp Snigel att hitta ut ur labyrinten!