Jag har äntligen fått ihop ett par spelmöten där vi kört lite klassiskt fantasyrollspel med mina husregler. Det funkade riktigt bra, men något som överraskade mig var hur känsliga spelarna var för vilken skala som användes till egenskaper (Styrka etc). Först låg värdet mellan 1 och 5, där 3= genomsnittlig mänsklig förmåga. Detta ratades direkt eftersom de relaterade till skolbetygen (vi gick alla ut skolan på 90-talet). Inför agument som "Det är helt befängt att en riktig äventyrare skulle ha något annat än 1:or och 2:or på den skalan!" fick jag vika mig och skala om till 0-4.
Till sista spelmötet hade jag förenklat reglerna på ett i mitt tycke snyggt sätt, bl.a. för att undvika onödiga tärningsslag. I och med detta centrerade jag skalan kring 0 med -2 och +2 som gränser. Detta funkade ypperligt i spel, men var svårt för spelarna att acceptera. Nollorna väckte mer avsky än negativa värden, men till slut accepterades de eftersom det funkade så bra i spel.
Är spelare i allmänhet känsliga för sånt här?
Finns det några vedertagna alternativa beteckningar för 0, -1 & -2?
Jag tänker mig N,A & B eller nåt. Det minskar ju även risken för förväxlingar/felskrivningar.
Till sista spelmötet hade jag förenklat reglerna på ett i mitt tycke snyggt sätt, bl.a. för att undvika onödiga tärningsslag. I och med detta centrerade jag skalan kring 0 med -2 och +2 som gränser. Detta funkade ypperligt i spel, men var svårt för spelarna att acceptera. Nollorna väckte mer avsky än negativa värden, men till slut accepterades de eftersom det funkade så bra i spel.
Är spelare i allmänhet känsliga för sånt här?
Finns det några vedertagna alternativa beteckningar för 0, -1 & -2?
Jag tänker mig N,A & B eller nåt. Det minskar ju även risken för förväxlingar/felskrivningar.