Nekromanti Ek Ulfman och Ordets Liv

Rosen

Myrmidon
Re: En gammal mans hågkomster...

Man inriktade sig på en 15-årings självmord, som förklarades med att grabben tydligen spelade rollspel (att han var mobbad och allmänt olycklig hade inget med saken att göra...).

Tror jag minns den artikeln... Den hävdade att spelaren, via sin rollperson, hade fått kontakt med en demon i spelvärlden, som gjorde honom tjänster mot att han mördade folk åt den. Han fortsatte att ha kontakt med demonen genom rollspelen (pluralis), men en dag krävde den att få ett offer i den verkliga världen; den krävde att han skulle mörda sina föräldrar. Och då tog pöjken livet av sig.

Det känns på nåt sätt lite svårt att föreställa sig den situationen:
SL: "Aarhh, jag töörstar efter bloood!" (tar en klunk Cola) "Du måste dööda dina föräldrar!"
spelare: "Mina föräldrar? Gasp, o ve!" (kollar i rollformuläret) "Hm, det är en bit att resa till byn Gnuxlax..."
SL: "Aarhh, neej, dina föräldrar, i den verkliga väärlden!"
spelare: "Den... vilken verklig värld??"
SL: "Du veet" (pekar runt i vardagsrummet) "Den verkliga väärlden!"
spelare: "(tittar på de andra spelarna) ... Alltså, Jocke, snackar du om utanför spelet nu..?"
SL: "Jhaa, du måste dööda Kurt och Yvonne! Jag töörstar efter bloood..."
(spelarna börjar kasta sudd och tärningar på Jocke)

--
Åke

Nightowl

Champion
Re: En gammal mans hågkomster...

Den hävdade att spelaren, via sin rollperson, hade fått kontakt med en demon i spelvärlden, som gjorde honom tjänster mot att han mördade folk åt den. Han fortsatte att ha kontakt med demonen genom rollspelen (pluralis), men en dag krävde den att få ett offer i den verkliga världen; den krävde att han skulle mörda sina föräldrar. Och då tog pöjken livet av sig.
Det är värt att notera (en av mina favorittermer) att Rubin-Allan hävdade att de varelser som beskrivs i rollspelen existerar såsom demoner och att böckerna är en guidebok till helvetet; han räknar i indignerad förskräckelse vilka odjur och 'andefurstar över städer och länder' som beskrivs i Drakars gamla grundbox.

Den vinklingen kan han inte köra i DN, så där koncentrerar han sig på att rollspel lockar till/uppmuntrar till socialt fördärvligt beteende. Ganska många Medel-Svensson skulle bli skrämda om man säger 'din son kan bli satanist', men är de inte medlemmar av någon skum kristen sekt lär de inte tro att han faktiskt skulle kunna kalla på genuina demoner; de skulle bara tro att han skulle börja knarka eller våldta eller mörda eller något annat hemskt.

Erik

Ceram

Hero
livets ord och dn

Den vinklingen kan han inte köra i DN, så där koncentrerar han sig på att rollspel lockar till/uppmuntrar till socialt fördärvligt beteende.
DN är ju riktigt rollspelsvänliga. De hade en recension av rollspel förut (underbar källförteckning :gremwink:) som bara sa positiva saker och inte innehöll något om satanism eller andra hemskheter...

Ganska många Medel-Svensson skulle bli skrämda om man säger 'din son kan bli satanist', men är de inte medlemmar av någon skum kristen sekt lär de inte tro att han faktiskt skulle kunna kalla på genuina demoner; de skulle bara tro att han skulle börja knarka eller våldta eller mörda eller något annat hemskt.
Som om det skulle bli lättare att bli satanist eller sinnessjuk av rollspel än av att gå i skolan *fnyser*.

Livetsords mediauppvakting går tyvärr mest ut på att vara tjuriga. De klagar så mycket på allt möjligt att inte ens mindre extremkristna orkar lyssna eller knappt ens ta dem på allvar.

Livetsord lite som rollspel. Ulf Ukman är speledaren som bestämmer innom vilken ram spelarna (de övriga permanenta medlemmarna) får röra sig.

Givetvis finns det bra saker med livets ord också men jag tycker mest att de är jobbiga... Fast varför ska jag säga något överghuvudtaget jag har aldrig varit där. De flesta som hänger på rollspelsforumet är väl inte ens kristna och har aldriga varit i närheten av annat än svenska kyrkan så det blir nog mest fördommar i en sådan här debatt.

Nightowl

Champion
Re: livets ord och dn

De klagar så mycket på allt möjligt att inte ens mindre extremkristna orkar lyssna eller knappt ens ta dem på allvar.
Livets Bord är måttligt populära bland pingstvänner och dylikt. Krister Sundelins motvilja mot Vampire är en stilla västanfläkt mot vad mina gamla skolkompisar som var pingstvänner tycker om Ek Ulfman.

Erik

Ceram

Hero
Fördomar?

Livets Bord är måttligt populära bland pingstvänner och dylikt. Krister Sundelins motvilja mot Vampire är en stilla västanfläkt mot vad mina gamla skolkompisar som var pingstvänner tycker om Ek Ulfman.
Hade dina skolkompisar någon gång regelbundet besökt livets ord eller var de bara anti pga sina fördomar?

Men som sagt jag har heller aldrig varit där så jag ska inte säga så mycket. Därmot känner jag flera stycken som varit där. De flesta verkar tycka att det positiva uppvägs av det negativa och håller sig därifrån numera. En kompis till mig däremot tycker att det är en fantastisk rörelse, men så var hon nästan fanatiker redan innan hon började gå til livets ord...

Nightowl

Champion
Re: Fördomar?

Hade dina skolkompisar någon gång regelbundet besökt livets ord eller var de bara anti pga sina fördomar?
De hade haft med Trons Sköld att göra, och det var en liten avläggare av Livets Ord i min hemstad. Dessutom missionerade LO i mycket stor omfattning bland folk som redan var religiösa, faktiskt. Om du själv anser dig vara en god kristen är det liiiiite mer irriterande när folk kommer och påstår att djävulen talar genom dig än om du bara tycker Gud och djävulen är fantasifigurer. En del hade faktiskt varit på TS väckelsemöten, så de kunde mer om dem än jag gör i alla fall.

Samtidigt var det många som nappade på missionerandet, gamla kompisar till dem eller åtminstone folk de mötte i kyrkan regelbundet som helt plötsligt lämnade församlingen och ibland öppet fördömde de som stannade kvar. Då är det klart att man agerar lite surt.

Erik

Ceram

Hero
Lite surt [smygOT]

Samtidigt var det många som nappade på missionerandet, gamla kompisar till dem eller åtminstone folk de mötte i kyrkan regelbundet som helt plötsligt lämnade församlingen och ibland öppet fördömde de som stannade kvar. Då är det klart att man agerar lite surt.
Om inte agera lite surt var en underdrift har de kommit långt i självbehärskningens ädla konst :gremsmirk:. jag hade blivit skitsur. Vilken stad gäller det? Mina fördomar säger att enda stället det skulle löna sig att missionera bland redan kristna i större skala är Jönköping :gremcrazy:....

Dofhjort

Veteran
livets ord och riktiga kristna

Livets Bord är måttligt populära bland pingstvänner och dylikt.
Det kan man verkligen säga. Livets (fn)ord och andra "extremkristna" grupperingar smutsar ner ryktena för de mer "hederliga" frikyrkorna. Att vara pingstvän och att vara Jehovas vittne är inte riktigt samma sak, om vi säger så...

Krister Sundelins motvilja mot Vampire är en stilla västanfläkt mot vad mina gamla skolkompisar som var pingstvänner tycker om Ek Ulfman.
Om Krille skulle hålla en svavelpredikan iförd kostym, då skulle tillochmed jag åka på spelkonvent :gremcool:

Rosen

Myrmidon
Re: livets ord (OT)

Livets Bord är måttligt populära bland pingstvänner och dylikt.

Oh yes. Några ledande figurer från Metodistkyrkan gick ut tämligen offentligt för ett antal år sedan och sa att Livets Ord stod för "icke-kristna värderingar". Inom det kyrkliga är det ungefär så nära en spark i pungen man kan komma.

--
Åke

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Been there, done that (OT)

Givetvis finns det bra saker med livets ord också men jag tycker mest att de är jobbiga... Fast varför ska jag säga något överghuvudtaget jag har aldrig varit där. De flesta som hänger på rollspelsforumet är väl inte ens kristna och har aldriga varit i närheten av annat än svenska kyrkan så det blir nog mest fördommar i en sådan här debatt.
Been there, done that. Kring 1990 åkte tre kompisar och jag från Stockholm till Uppsala enbart för att lyssna på Ulf Ekman. Det var en omtumlande upplevelse, milt sagt. En replik från podiet har bitit sig fast i mitt minne: "De ogudaktigas sängar skall förkortas."
:gremconfused:

Efteråt stod vi fyra på busshållplatsen utanför och skämtade om vad vi nyss hade upplevt. LO-arna skyggade gradvis undan från oss. Jag gav UE tillnamnet Annatar, vilket säger något om vad jag anser.

Krille

Super Moderator
Re: livets ord och riktiga kristna

"Om Krille skulle hålla en svavelpredikan iförd kostym, då skulle tillochmed jag åka på spelkonvent"

...låter som ett coolt projekt. Vi ses på GothCon! :gremwink:

Rosen

Myrmidon
Re: Been there, done that (OT)

"De ogudaktigas sängar skall förkortas."

Uffe måste tycka det är ett rent helvete att vara kall om fötterna. (-:
Annars fick jag seriösa Life of Brian-vibbar av den repliken...

Jag gav UE tillnamnet Annatar, vilket säger något om vad jag anser.

För icke-tolkienister, Sauron in disguise.

--
Åke

Nightowl

Champion
Re: Lite surt [smygOT]

Örnsköldsvik, som ligger i det andra av Sveriges bibelhängslen.

Det var inte i det sammanhanget, men en av mina polare sade i ett ANNAT sammanhang 'Det är i sådana här stunder jag avundas dig som får säga 'satans förbannade jävla helvete!'.

:gremcool:

Nightowl

Champion

Annars fick jag seriösa Life of Brian-vibbar av den repliken...
I ett annat sammanhang var det en kvinna som betraktades som 'besatt' för att hon fortfarande gick omkring icke propert klädd, dvs i t-shirt. Det hela skylldes på att hon fortfarande umgicks med en kvinna som inte alls var LO-are, som förklarades vara en 'häxa'...

'Om hon väger lika mycket som en anka...'
'Nä, vi kollar bara om hon ha T-SHIRT!'

Erik, som hade med en Storm Bull-kultist vid namn Wolf Oakman i sin RQ-kampanj i kategorin 'besvärlig SLP'. Han hade en curse på sig så att han ständigt fumlade sitt Sense Chaos-slag...

PS: Jo, ännu mer obskyrt än Tolkien... :gremgrin:

Zire

Swashbuckler
Gnällde de inte på att Kult använde namn på, enligt dem, verkliga demoner (från Biblen eller nått) vilka skulle få kraft bara namnet nämndes - man behövde inte ens tro på dem.

Sedan vill jag bara varna. Det går oftast inte att diskutera med dem.
Jag anser inte att "det är klart att du tycker så, du är ju förtappad" är ett argument som går att använda, men det gör de. Och de använder det så fort de inte kan svara.

Jag skulle ha väntat på det argumentet och sedan lämnat klassrummet, gått till skolstyrelsen och krävt att få Livets Ordarna utsparkade ur skolan p.g.a. odemokratisk handlande. Eller nått.

- Zire, som bott alldeles för nära Sundsvall

Ceram

Hero
Häxor [OT]

I ett annat sammanhang var det en kvinna som betraktades som 'besatt' för att hon fortfarande gick omkring icke propert klädd, dvs i t-shirt. Det hela skylldes på att hon fortfarande umgicks med en kvinna som inte alls var LO-are, som förklarades vara en 'häxa'...

'Om hon väger lika mycket som en anka...'
'Nä, vi kollar bara om hon ha T-SHIRT!'
Jag får lite vandringsmyt vibbar av den berättelsen. Det är väl inte USA det här :gremsmirk:. Det vore väl bra om det var så lätt att hitta häxor :gremooo: Om dina kvinnliga vänner bär t-shirt är du en häxa. Undrar hur många som klarar sig ifrån den granskningen...

Ceram

Hero
Livetord och Sundsvall

Sedan vill jag bara varna. Det går oftast inte att diskutera med dem.
Jag anser inte att "det är klart att du tycker så, du är ju förtappad" är ett argument som går att använda, men det gör de. Och de använder det så fort de inte kan svara.

Jag skulle ha väntat på det argumentet och sedan lämnat klassrummet, gått till skolstyrelsen och krävt att få Livets Ordarna utsparkade ur skolan p.g.a. odemokratisk handlande. Eller nått.
Låter lite cyniskt det där. Väntar på rätt tillfälle för att slå till. Låt dem prata istället de lär inte ha någon större framgång i en normal tjurig/småhatisk skolklass...

som bott alldeles för nära Sundsvall
Finns livetsord i Sundsvall också?

Storuggla

Champion

"Det hela skylldes på att hon fortfarande umgicks med en kvinna som inte alls var LO-are, som förklarades vara en 'häxa'..."

Okej, jag läste igenom det där fem gånger utan at begripa att LO stog för Livets Ord och inte... ja, det andra LO. Huga vad skraj men blev.

"Erik, som hade med en Storm Bull-kultist vid namn Wolf Oakman i sin RQ-kampanj i kategorin 'besvärlig SLP'. Han hade en curse på sig så att han ständigt fumlade sitt Sense Chaos-slag..."

Vad taskigt! :gremlaugh: Hihihi...

Storuggla, som har en spelare som missuppfattade "Storm Bull" och trodde han blev anfallen...

Zire

Swashbuckler
Re: Livetord och Sundsvall

Finns livetsord i Sundsvall också?

Nja.. en LO-are i alla fall. Men det verkar finns någon förening/sekt/samfund/(vad säger man?) i närheten. Eller är det Ö-vik måntro..

- Zire, vill dock inte blåsa ut sitt agg på internet.. egentligen

Ackerfors

Alas, your rapids!
Lajv-Tord and The Virtuality Gameshow

"Låter lite cyniskt det där. Väntar på rätt tillfälle för att slå till. Låt dem prata istället de lär inte ha någon större framgång i en normal tjurig/småhatisk skolklass..."

Jag skulle, av flera anledningar, hellre vilja se dem utkastade än att låta dem säga sitt. Det är inte cyniskt, det är bara ett utmärkt sätt att göra sig av med dem för ett tag.