Nekromanti Ek Ulfman och Ordets Liv

Re: Livetord och Sundsvall

Nja.. en LO-are i alla fall. Men det verkar finns någon förening/sekt/samfund/(vad säger man?) i närheten. Eller är det Ö-vik måntro..

Livets ord är EN församling. Men den församlignen tillhör trosrörelsen som har är en massa fristående församlingar med liknande värderingar. I Sundsvall finns en av dessa församlingar som heter "Sundsvalls bibelcenter". I Övik finns "Trons sköld" som också hör till trosrörelsen.

Willie

Nightowl

Champion
Wolf Oakman (OT)

Oakman kom i konflikt med spelarna efter att en trickster som var en av spelarnas många ärkefiender hade använt en Lie-besvärjelse* på honom och hans kumpaner. Lögnen gick ut på att en mängd hamnskiftande gorpar hade gömt sig på en äng, listigt förklädda till komockor. Det ENDA sättet att förstöra detta hot mot Livet, Universum och Allting var att ÄTA dem... och Wolf Oakman fumlade sitt Sense Chaos.

Hilarity ensues, som de säger på engelska.

Erik

* <font size="1"> Vi pratar RQ3 här; 'Lie' gör alltså att du oundvikligen tror att besvärjaren talar sanning oavsett vad han säger om du inte har ovedersägliga påtagliga bevis; du kan inte säga 'solen är svart', men säger du 'solen kommer aldrig mer att gå upp igen' så tror alla åhörare benhårt på det. </font size>

Not 1: Idén är snodd från en spelare i en annan kampanj.

Not 2: Varför detta ledde till konflikt med spelarna var för att de ifrågasatte det förnuftiga i hans handlande.

Lambendil_UBBT

Warrior
Hörnu, nu börjar det bli jobbigt här!

Alltså jag gick tre år på Livets Ords Gymnasium. Skitbra skola, för övrigt. Men jag går med på att de flesta där har ganska grova skygglappar, men att dra alla över en kam vore att ta i.

Vill inte att det ska mynna ut i en religionsflamertråd det här, men samtliga i min spelgrupp är från Livets Ord, utom två.

Trivdes inte där pga oegentligheter gentemot vad jag anser vara kristendom, men i övrigt ett rätt sjysst place...

Lambendil_UBBT

Warrior
*ASG!* Men låt bli att tracka LO för vad det var..

För faktum är att de har bättrat sig på senare tid.

Skygglapparnas ålder äro förbi. Se på mig!

Tre år på LO:s gymnasium och glad rollspelsspelare/skrivare. Samt jätteglad lajvare som går två gånger i veckan på medeltida stridsträning (Med Faehrengaust om någon undrar...)

Okej, LO har gjort bort sig, stort, många gånger. Men jag tycker ändå de har bättrat sig, rent mänskligt. Sedan om vi går in på teologi, är det en helt annan sak.

Lambendil_UBBT

Warrior
Öh, ursäkta?

Och vad anser du vara en "hederlig" frikyrka?

Jösses, grabben! Snacka om att döma folk på fläcken. Att ledningen spårade ur på mitten av nittitalet innebär inte att alla på LO är helflängda...

Dessutom tycker tydligen de flesta här att LO är en sekt, vilket jag inte anser. Varje fall inte rent teologiskt. Däremot är det en stark influens av nyamerikansk framgångsteologi där som jag definitivt inte stödjer.

Men, rädda kristna kan man träffa var som helst, tro mig. Jag har slutat bry mig när folk tittar skräckslaget på mig när jag hälsar att jag inte kan komma på ungdomsmötet för att jag har en spelkväll...

De flesta har dock slutat, och brukar säga: Okej, men kika ner en stund allihopa, så hänger vi med hem sen!

Alla kan ändra sig :gremsmile:

Lambendil_UBBT

Warrior
Suck

Jaja, så den vanliga salvan om att "kristna inte får göra någonting".

Ja, om någon vill ta en teologisk diskussion om den saken, gör det i annan tråd...öh...vänta...det var ju jag som började....ajdå....

Men, ville bara ha sagt att det inte är tråkigt att vara kristen, vem sjutton skulle i så fall vara det???

Inte JAG iallafall!

Troberg

Sinister eater
Re: Öh, ursäkta?

Dessutom tycker tydligen de flesta här att LO är en sekt, vilket jag inte anser.
Ordet sekt har numera ersatts av det mer politiskt korrekta uttrycket "religiös minoritet". De passar bra in där.

Zire

Swashbuckler
Jag ber om ursäkt

Du har helt rätt. Jag har inte träffat alla LOare, och borde inte uttala mig så, absolut inte på ett allmänt forumt.

Jag ber om ursäkt om jag förolämpade dig. Jag hyser ett agg mot de få LOarna jag har kommit i personlig kontakt med, för att de förolämpade mig så grovt att jag fortfarande är förbannad på dem.

Men det är ett agg mot dem som personer, och jag kan inte så mycket om församlingen att jag överhuvudtaget borde uttala mig om den som sådan.
Jag har inte sett någonting av de tendenser de visade mig i dina inlägg, och jag ber om ursäkt för att jag så respektlöst uttalade mig negativt.

- Zire

Lambendil_UBBT

Warrior
Ey, mannen! Ingen fara!

Haha, det är lugnt! Du förolämpade inte mig, jag tycker bara inte om när man generaliserar, oavsett samfund eller grupp.

Men jag förstår mycket väl hur de kan ha behandlat dig, samma sak hände mig också. Kommentaren "Vi ska be för dig" var ganska vanlig ett tag, innan de fattade att jag faktiskt var normal.

Hehe, kul med folk som mognar och växer upp...även om det tar lång tid.

Ceram

Hero
Sekter osv...

Ordet sekt har numera ersatts av det mer politiskt korrekta uttrycket "religiös minoritet". De passar bra in där.
Det där är bara för folk som låsas att de är toleranta... Om jag skulle skriva ned deffenitionen av en kristendomsbaserad sekt skulle jag bara bli angripen av folk som kan den defenitionen bättre än mig och klanka på mitt ordval så jag låter bli. Livetsord uppfyller däremot långtifrån den defenitionen och är ingen riktig sekt.

Ceram

Hero
Rollspel och kristna

Men, rädda kristna kan man träffa var som helst, tro mig. Jag har slutat bry mig när folk tittar skräckslaget på mig när jag hälsar att jag inte kan komma på ungdomsmötet för att jag har en spelkväll...
Hehe...

Skönt att det finns andra kristna som lirar rollspel...
Jag brukar inte tacka nej till grejer eftersom jag ändå bara spelar rollspel på lördageftermiddagar och ibland vardags eftermiddagar. Då är det inte så många ungdomsmöten...

De flesta i min församling är toleranta även om jag inte brukar gå och predika om att rollspel är guds gåva till mänskligheten.
Däremot har jag en annan kristen kompis som går i en annan församling. Han är inte så lite dömmande han...

Vi är i Jakobsberg och handlar...

jag: Jag ska bara köpa en grej till.
kompis: ok
jag: *köper sjöfarare och pirater till eon*
kompis: vad är det där?
Jag: en rollspelsbok
kompis: *får chockad min* håller du på med sånt?!
jag: predikar lite om att rollspel inte är satans redskap utan blir vad man gör det till.
kompis: *mumlar* jo ockult *mumlar mera*

tur att jag är bättre på att snacka än han är så att jag aldrig förlorar såna debatter:gremgrin:

Feuflux

omjonasson.se
Re: Rollspel och kristna

I Kalmargänget är 4 av 5 (alla utom jag) aktiva kristna som är (eller har varit) aktiva i kyrkans ungdom. Ingen av dem har någonsin nämnt att folk inom kyrkan eller deras kristna polare ska ha klagat på att de spelar rollspel.

Eller så har de blivit hackade på men beslutat att inte berätta det för hedningen (jag alltså). :gremgrin: