Nekromanti Ekkes anekdoter

Nightowl

Champion
Det hade varit en riktigt sugig dag. Jag hade tagit min medicin för sent på kvällen, och detta hade effekten av att min biologiska klocka gick ca 5-7 timmar för sakta.

Dessutom, när jag vaknade var hela världen vit, som det står i den käcka barnvisan. Jag kände mig mindre käck eftersom min dress fortfarande var av sommarsnitt. Jag grävde i mina gömmor och fick fram en täckjacka, ett par för små långkalsonger och ett bar lågskaftade kängor, som märkligt nog inte bara passade och var hela utan också inte doftade kattpiss.

På tal om kattpiss tyckte katterna att det var helmysigt att jag vräkte ut kläder på golvet. Det är tur att dom inte var papegojor för vem vet vad hade lärt sig för ord.

Vresig och hasbakföttera som en Lulebo kom jag så till jobbet där jag såsade fram som en zombie ur en film av nån annan än Sam Raimi. Jag vet att jag konterade ett par fakturor; jag vet inte vad de var för. Jag kan mycket väl ha godkänt inköp av ett ton lakritsbåtar eller två bestyckade kustjagare och om budgeten inte går ihop i år är det antagligen mitt fel.

Så jag tar en paus och går ut på stan och tänker jag ska försöka hitta någon form av fikabröd. Snabba kolhydrater och kaffe kanske hjälper. På ICA finns inget fika, rimmet till trots, och till slut får jag nån sorts anfall av hybris och köper en tårta . Den är i alla fall glutenfri.

Så ser jag att framför mig i kön står en gothbrud, och nu använder jag uttrycket goth som vi vanliga peasants och ickeförståsigpåare använder det, dvs någon med mycket kajal och oskriven centrallyrik. De är ganska vanliga här uppe i ishelvetet och det är förståeligt. Hon ser ännu buttrare ut än vad jag känner mig.

Sedan ser jag vad HON ska handla: svart hårfärg och FRUSET RENBLOD. Plötsligt känns det som någon absurd TV-serie gjord av Lukas Moodyson och Joss Whedon samtidigt: Things to do in Lappland when you are undead

Jag börjar fnittra hysteriskt och alla tittar för det finns ärligt talat inte mycket att göra här i trakten en onsdageftermiddag och man tar alla chanser till underhållning. Surgottan får sitt blod och sin ebenholzsvarta färg och det blir min tur.

-Jaha, säger expediten klämkäckt, ska hä bli GOFIKA?
-Jo, säger jag fortfarande småfnittrande, gofika.

Och plötsligt känns livet lite bättre, fast fortfarande mediokert.
Mediaskadad som jag är tänker jag mig signaturmelodin till TV-serien om mitt liv börja spela i bakgrunden, när jag går ut - givetvis inte i solskenet utan i snålblåsten.

Det är synd om människorna, sa hon visst, Indras dotter. Jo, men inte lika synd om alla alltid. Vafan använder man renblod till förresten, utom ritualer och blodpalt? Blodpalt är gott, förresten... och funkar det med fruset blod i ritualer?

Erik

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Vet du...

Du är så... så... nä, jag saknar ord. Superlativ räcker inte till. Jag får nöja mig med folkligt "Fan vad du är rolig, Erik." :gremsmile:

Nu ska jag genast gå på affärn bara därför. Jag ska inte köpa nån tårta (det är för dyrt) men jag ska hålla utkik efter kajaltjejer med fruset renblod. Och om jag ser nån... då ska jag baske mig fråga om det funkar till ritualer! :gremcrazy:

Dewil

Skrivbordsgeneral
Den vill jag se! (ANT)

Things to do in Lappland when you are undead, den vill jag se.

Dewil

Johan K

Gammal & dryg
Oj, vet inte vad jag ska säga.. :gremconfused:
Det här var ju en historia om hur dråpligt livet an vara inimellanåt tycer jag, eller hur man ska säga..

/ Johan K, som gillade denan anekdod !! :gremsmile:

Marcus J

Hero
Om jag hade druckit något.... (ANT)

så hade du varit skyldig mej ett nytt tangentbord. Härifrån så inkasserar du en skrattpoäng.

/Marcus ska fråga nästa gothare han ser om fruset renblod är nått bra. Kanske nått får nästa kultsession?

Rosen

Myrmidon
Vafan använder man renblod till förresten, utom ritualer och blodpalt?

Det här är förstås en av de fruktade lappgotharna; de lyssnar på mörk och atmosfärisk jojk, dricker renblod och utför ockulta riter i enlighet med Enok Sarris svarta konster.

--
Åke

walium

Ganska töntig, faktiskt
Man vet att man är i Norrland...

...när man överhuvudtaget kan köpa fruset renblod i den lokala ICA-affären. :gremcool:

Rosen

Myrmidon
Re: Man vet att man är i Norrland...

...när man överhuvudtaget kan köpa fruset renblod i den lokala ICA-affären.

Gå till det lokala slakteriet; där kan man få ut renskav i 5-kilospåsar.
Åtminstone på Carlgrens i Gällivare. (-:

--
Åke

Dewil

Skrivbordsgeneral
Lappland != Norrland

Det är nog bara i Lappland (och möjligen norra Norrbotten och norra Jämtland) man kan förvänta sig att den lokala ICA-handlaren har renblod inne. Dessutom, "norrländingarna sjelfva räkna likväl hvarken Gestrikland och Helsingland eller Lappland till det egentliga Norrland" som Nordisk Familjebok skriver.

För en stor del av norrlänningarna är det sannolikt enklare att ta sig till Östermalmshallen i Stockholm och köpa renblod än att ta sig till en lokal mataffär som har det.

Dewil

Saxifrage

Hero
Inskränkt?

Jag har sett renblod på burk i frysdisken på Hemköp i Linköping. Så det så. Det låg bredvid strutsfilén.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Man vet att man är i Norrland...

"Gå till det lokala slakteriet; där kan man få ut renskav i 5-kilospåsar. Åtminstone på Carlgrens i Gällivare."

Den dagen Carlgrens i Gällivare är mitt lokala slakteri är en svart dag för mig (och möjligtvis för Gällivare). Dessutom finns det ju inte några lärarjobb ens för de norrlandsproducerade lärarna. Och häradsbetäckare har ni förstås gott om, vad ska man annars göra när det är så kallt och ödsligt ute liksom? :gremlaugh:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Inskränkt?

"Jag har sett renblod på burk i frysdisken på Hemköp i Linköping. Så det så. Det låg bredvid strutsfilén."

Enligt ryktet så är allt så kallat renblod som säljs utanför Lappland i själva verket nermald vessla som de lurar på våra stackars okunniga handlare. Tacka vet jag gåsblod, där kan man räkna med att man får äkta vara. :gremwink:

Saxifrage

Hero

Det måste gå åt ett gäng med vesslor, men det kanske finns många där uppe... du tror inte att det kan vara lämmelblod?

Gåsablod kan man väl inte hitta norr om Österlen? :gremsmile:

hraufnir

Swordsman
Man vet att man är i en affär...

INte bara det. Här har vi nöthjärta på den lokala ICA-affären. Och läsk. Jag tror minsann att de har Chips med! =)

Dewil

Skrivbordsgeneral

Det måste gå åt ett gäng med vesslor, men det kanske finns många där uppe... du tror inte att det kan vara lämmelblod?

Vilket får mig att tänka på vår talpedagog på lågstadiet som skrev och illustrerade en ramsa för varje bokstav i alfabetet. Ramsa U var "Undulatbiff är rätt gott, men det är så väldigt smått."

Dewil

Organ

Out of time, out of mind
Renblod (slightly OT)

Oavsätt hur eller var man kan få tag på eländet, så finns det en viktigare fråga; Vad gör man med det? Renpalt? Offrar till Ithaqua?

/Anders

magoo

Hero
Underbart!

Vilken härlig berättelse!

I Umeå såg jag världens svartaste och hårdaste kille, i svart skinnrock fullklottrad med pentagram och diverse tillbehör samt med en liten grön Kånken-ryggsäck på ryggen. Så gulligt att jag lade huvudet på sned! Men renblod köpte han inte...

En gång när jag köpte serietidningar på loppis frågade butiksinnehavaren om jag hade något vapen att sälja till honom. En perfekt Mutant-upplevelse eftersom både killen och loppislokalen är som hämtade direkt från spelet. Dock inte jag - en trettioårig medelsvensson till småbarnsmamma som blev väldigt förvånad av frågan :gremlaugh:

Nightowl

Champion
Jag och andra negrer

Jag har sett renblod på burk i frysdisken på Hemköp i Linköping. Så det så. Det låg bredvid strutsfilén.
Äh. Det finns ett norrländskt gätto i Linköping.

Erik, Sveriges största sameby ligger i Stockholm, för övrigt