I den här tråden kommer jag att skriva upp en massa saker jag skulle ha med i min DnD-variant om jag gjorde en. Jag räknar inte med att någon svarar något på den här tråden, men vill ändå ha det publikt och nånstans där jag kommer hitta det igen om jag behöver.
1) Race as class (sort-of)
Jag gillar inte non-humans egentligen, och kommer inte ha det i min setting. Race + Class uppmanar mer till non-humans. Samtidigt vill jag ha möjlighet att ha t.ex. Robot som Class-möjlighet.
2) Vancian Magic (men low level scroll-tillverkning a la Holmes)
Det är ganska svårt att göra balanserade magi-system där magi är friare och poängbaserat, eller också blir de ofta rätt krångliga eller öppna för DM fiat. Vancian magic löser väldigt mycket av de problemen (och jag gillar tanken på att magiker jagar böcker med nya spells), men i DnD kan det bli lite väl tactical nuke av det hela på låga levels, så därför... enklare att göra (och få tag i) engångscrolls.
3) Escalation die!
Fantastisk mechanic, dock inte några triggers i min klon. Allt ska bara bli farligare ju längre en strid pågår.
4) STR-bonus ger inte skadebonus
Har för stor impact på matematiken.
5) Bara Fighters kan använda magiska vapen
Balanserar klasser på ett sätt, och gör Fightern mer tilltalande.
6) Inga skills
Jag gillar inte skills.
7) Aktivare användning av saving throws
Jag gillar hur saving throws ger klasser karaktär och skiljer dem åt. Måste bara använda dem mer på något vis...
Försöka hitta ett sätt att använda advantage/disadvantage-rolls istället för bonusar
Snyggare lösning än en massa plus och minus.
1) Race as class (sort-of)
Jag gillar inte non-humans egentligen, och kommer inte ha det i min setting. Race + Class uppmanar mer till non-humans. Samtidigt vill jag ha möjlighet att ha t.ex. Robot som Class-möjlighet.
2) Vancian Magic (men low level scroll-tillverkning a la Holmes)
Det är ganska svårt att göra balanserade magi-system där magi är friare och poängbaserat, eller också blir de ofta rätt krångliga eller öppna för DM fiat. Vancian magic löser väldigt mycket av de problemen (och jag gillar tanken på att magiker jagar böcker med nya spells), men i DnD kan det bli lite väl tactical nuke av det hela på låga levels, så därför... enklare att göra (och få tag i) engångscrolls.
3) Escalation die!
Fantastisk mechanic, dock inte några triggers i min klon. Allt ska bara bli farligare ju längre en strid pågår.
4) STR-bonus ger inte skadebonus
Har för stor impact på matematiken.
5) Bara Fighters kan använda magiska vapen
Balanserar klasser på ett sätt, och gör Fightern mer tilltalande.
6) Inga skills
Jag gillar inte skills.
7) Aktivare användning av saving throws
Jag gillar hur saving throws ger klasser karaktär och skiljer dem åt. Måste bara använda dem mer på något vis...
Försöka hitta ett sätt att använda advantage/disadvantage-rolls istället för bonusar
Snyggare lösning än en massa plus och minus.