Nekromanti Eksems fantasy heartbreaker

Eksem

Champion
I den här tråden kommer jag att skriva upp en massa saker jag skulle ha med i min DnD-variant om jag gjorde en. Jag räknar inte med att någon svarar något på den här tråden, men vill ändå ha det publikt och nånstans där jag kommer hitta det igen om jag behöver.

1) Race as class (sort-of)
Jag gillar inte non-humans egentligen, och kommer inte ha det i min setting. Race + Class uppmanar mer till non-humans. Samtidigt vill jag ha möjlighet att ha t.ex. Robot som Class-möjlighet.

2) Vancian Magic (men low level scroll-tillverkning a la Holmes)
Det är ganska svårt att göra balanserade magi-system där magi är friare och poängbaserat, eller också blir de ofta rätt krångliga eller öppna för DM fiat. Vancian magic löser väldigt mycket av de problemen (och jag gillar tanken på att magiker jagar böcker med nya spells), men i DnD kan det bli lite väl tactical nuke av det hela på låga levels, så därför... enklare att göra (och få tag i) engångscrolls.

3) Escalation die!
Fantastisk mechanic, dock inte några triggers i min klon. Allt ska bara bli farligare ju längre en strid pågår.

4) STR-bonus ger inte skadebonus
Har för stor impact på matematiken.

5) Bara Fighters kan använda magiska vapen
Balanserar klasser på ett sätt, och gör Fightern mer tilltalande.

6) Inga skills
Jag gillar inte skills.

7) Aktivare användning av saving throws
Jag gillar hur saving throws ger klasser karaktär och skiljer dem åt. Måste bara använda dem mer på något vis...

:gremcool: Försöka hitta ett sätt att använda advantage/disadvantage-rolls istället för bonusar
Snyggare lösning än en massa plus och minus.

chrull

Stockholm Kartell
Jag tänker kommentera vad du än säger:

Eksem said:
Bra.

Det är ganska svårt att göra balanserade magi-system där magi är friare och poängbaserat, eller också blir de ofta rätt krångliga eller öppna för DM fiat. Vancian magic löser väldigt mycket av de problemen (och jag gillar tanken på att magiker jagar böcker med nya spells), men i DnD kan det bli lite väl tactical nuke av det hela på låga levels, så därför... enklare att göra (och få tag i) engångscrolls.
Kan casters använda scrolls med spells de inte kan kasta själv? Högre leve/fel klass?

En personlig favorit för att göra vancian magic lite mer o-vanciansk är att tillåta fler spells/dag än vad man kan, men införa risk för nackdelar/katastrofer om det används. MUn kan alltså få iväg den där extra spellen som kanske räddar dagen, men resultatet kan också bli förödande.

3) Escalation die!
Fantastisk mechanic, dock inte några triggers i min klon. Allt ska bara bli farligare ju längre en strid pågår.
Hur snabbt eskalerar det?

Bra!

Jag förstår lite varför, men tycker att det är en konstig begränsning om man ser till fiktionen. Föredrar nog "Fighters är de enda som får mer +hit".

6) Inga skills
Jag gillar inte skills.
Inga alls? Finns det en tjuv med och vad gör den i så fall?

Jag gillar hur saving throws ger klasser karaktär och skiljer dem åt. Måste bara använda dem mer på något vis...
Nya saves varje level då?

:gremcool: Försöka hitta ett sätt att använda advantage/disadvantage-rolls istället för bonusar
Encumberance och liknande kan ju Disadvantage vid allt som är akrobatiskt/smygit. Avståndsvapen som används vid kort avstånd ger advantage, långt avstånd disadvantage.

Öhm, ersätt helt enkelt alla modifikationer med ADV eller DIS.

Kräkla

Veteran
Såhär isåfall skullejag göra: makigerna kaninte memorisera spells alls utan istället såär en trollbok bara en massa ihopbudna scrolls. Mankan kopera scrolls bara av dom spell level som man i normala D&D kunde använda (ellerockså så kan man ha mer finkornig spell levels som matchar magikerns level så slipper man såntsom klag överatt Protection from Normal Missiles ärinte like bra som Fireball). Fortfarande sågår det att använda dom scrolls som är högre level men mankan inte kopiera dom så då måste man chansa, kan man hitta entill scroll of Invisibility?

Dethär trorjag skulle fixa en av dom småsaker som förmig alltid vart lite konstig, nämligen vad ärdet för skillnad mellan scroll och spellbook i D&D och vad är det man skriver ner i boken, hur kan det inte försvinna närman läser den fastatt scroll gör det? Massa sånt småknepigt.

Men jag vetinte hur det skulle funka att spela så.

Eksem

Champion
Kan casters använda scrolls med spells de inte kan kasta själv? Högre leve/fel klass?
De ska nog kunna kasta scrolls över sin nivå, men hur mycket över sin nivå vet jag inte. Antagligen inte "fel klass", men har ännu inte bestämt om det faktiskt finns mer än en magic-user-klass.

Hur snabbt eskalerar det?
Sexsidig tärning, eskalerar 1 varje runda till max 6.

Jag förstår lite varför, men tycker att det är en konstig begränsning om man ser till fiktionen. Föredrar nog "Fighters är de enda som får mer +hit".
Du har rätt att det känns ganska weak i fiktionen, kanske behöver fundera på det här ett varv till.

Inga alls? Finns det en tjuv med och vad gör den i så fall?
Inga skills alls, det finns ingen tjuvklass eller skillklass eller vad man nu ska kalla det.

Använder nog existerande Saves-listor?

Encumberance och liknande kan ju Disadvantage vid allt som är akrobatiskt/smygit. Avståndsvapen som används vid kort avstånd ger advantage, långt avstånd disadvantage.
Bra exempel.

Antagligen, men hur många modifikationer finns det egentligen?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Eksem said:
Du har rätt att det känns ganska weak i fiktionen, kanske behöver fundera på det här ett varv till.
Fuck fiktionen! Levels eller Hit Points synd inte heller. Om magiska bara avslöjar sina förmågor för vissa särskilda individer så är det la bara coolt. Alla kan väl använda dem som ett vanligt vapen ändå, men damnit Ilgors vrede flammar bara upp när en krigare svingar klingan!

Alternativt specca varje magiskt vapen efter vilken/vilka klasser som kan använda dess krafter så de är helt unika så man får skicka runt dem en stund innan man upptäcker i vems händer det bör finnas.

Förvrigt är la magiska vapen som är gjorda för en enkom sak coolast. +1 i vanliga fall, men +2 på saves mot dödsmagi samt Fördel och 2t6 skada mot Likfurstinnan av Margor!

chrull

Stockholm Kartell
Känns rätt märkligt om Magiker inte kan använda de eventuella magiska vapen de rimligtvis, eventuellt, kan skapa. Dessutom rutar det ju ytterligare in klasserna i olika hörn, något du nämnt att du vill undvika.
Använder nog existerande Saves-listor?
Tänkte bara att om du vill göra Saves mer inflytelserika så borde saves vara något som ändras varje level, istället för var 4/5e level som de flesta regelsystem har det nu.
Antagligen, men hur många modifikationer finns det egentligen?
Tänkte mest på de vanliga man höftar fram: "Jag hoppar upp på bordet och slår henne ovanifrån!" Istället för "ok, du får +2 på att träffa" så blir det "ok, du får fördel"

Rob_UBBT

Warrior
Eksem said:
Jag gillar inte non-humans egentligen, och kommer inte ha det i min setting. Race + Class uppmanar mer till non-humans. Samtidigt vill jag ha möjlighet att ha t.ex. Robot som Class-möjlighet.
Om man bara har människor med i B/X så finns ju faktiskt inte race as class eftersom att den enda rasen (människa) kan ha flera yrken. Vad det gäller en robotar så känns det till exempel som att en nykonstruerad stridsrobot borde vara väldigt bra på att strida direkt man tar upp den ur lådan och därmed känns det lite märklig att ta med i ett level system (jag kan tänka mig att en robot med AI borde blir mer mänsklig och listig med tiden). Detta givet att man faktiskt inte menar att sätter dit nya delar på roboten eller uppgraderar stridsprogrammen m m

Jag älskar Vancian som system (och i bokform) och är en av anledningarna till att jag gillar D&D så mycket. Vad det gäller scrolls m m så har ju Lotfp väldigt bra regler för det (scroll = (2d6 dagar * spell lvl - int bonus) * 50 sp) som jag definitivt skall nyttja mig av i min nästa kampanj.

3) Escalation die!
Här får vi agree to disagree, jag ogillar escalation die (och allt jag har hört om 13th age) då jag tycker inte att den tillför något substantiellt.

Jag förstår resonemanget och jag tycker att det fungerar bra i Lotfp men jag tycker ändå att det rimmar illa att en Conan typ inte ger mer i skada än en normal människa (över tiden ger han mer i och med att han träffar ofta iofs). Jag tycker att det skall var väldigt ovanligt att få mer än +3 i extra skada av styrka dock (det känns alltid konstigt i PF när bonusskadan är långt högre än själva skadan för vapnet).

En sak som jag kan tycka är lite synd i Lotfp där det inte ges extra skada för styrka är att all extra kompetens i spelet reprsenteras av +to hit vilket innebär att det blir väldigt enkelt att träffa i spelet (t ex kan en fighter lvl 1 ha +8 to hit mot en motståndare i metallrustning) vilket jag tycker är lite synd då det undergräver vikten av rustningar.

Jag skulle nog gå på Lotfps linje och tillåta magiker och övriga att ha vilka vapen de vill och istället ge fighters möjlighet andra fördelar (i Lotfp så blir bara de bättre på att slåss och har vissa combat options) på så sätt blir magiska svärd mer effektiva i händerna på en fighter.

6) Inga skills
Jag gillar inte skills.
Jag gillar Lotfps skills då de påminner mig om övriga tärningsslag som finns i spelet t ex att man hittar lönndörrar på 1/6 o s v.

Jag vet att "Barbarians of Lemuria" använder dem som bas för skillrolls (dina favoriter).

Jag tycker väl att D&DN har en färdig implementation. Om något skulle ge dig plus to hit får du istället advantage och tvärtom. Skulle du anfalla någon i ryggen fast du står på hal is så kan man väl tänka sig att adv/disadv tar ut varandra och du slår ett normalt slag.

Ymir

Liten kantbaron
well, ett sätt att göra Fightern mer tilltalande är kanske att ge honom rent generellt gryma saving throws? Jag har aldrig gillat det här att feta fajjtrar har en akilleshäl mot Mind Control...

God45

#PrayersForBahakan
Ymir said:
well, ett sätt att göra Fightern mer tilltalande är kanske att ge honom rent generellt gryma saving throws? Jag har aldrig gillat det här att feta fajjtrar har en akilleshäl mot Mind Control...
Håller helt med om det här. Det brukar väll vara krigaren som skakar av sig tankekontroll och sticker ner magikern på film och i böcker.

chrull

Stockholm Kartell
Rob said:
Jag förstår resonemanget och jag tycker att det fungerar bra i Lotfp men jag tycker ändå att det rimmar illa att en Conan typ inte ger mer i skada än en normal människa (över tiden ger han mer i och med att han träffar ofta iofs). Jag tycker att det skall var väldigt ovanligt att få mer än +3 i extra skada av styrka dock (det känns alltid konstigt i PF när bonusskadan är långt högre än själva skadan för vapnet).

En sak som jag kan tycka är lite synd i Lotfp där det inte ges extra skada för styrka är att all extra kompetens i spelet reprsenteras av +to hit vilket innebär att det blir väldigt enkelt att träffa i spelet (t ex kan en fighter lvl 1 ha +8 to hit mot en motståndare i metallrustning) vilket jag tycker är lite synd då det undergräver vikten av rustningar.
(det här blir eventuellt lite ot, ber om ursäkt)
Jag tycker det här är en feature, inte en bugg. Eftersom alla ickefighters bara träffar en plåtrustad person på 17+ är ju rustning bland det bästa du kan ha. Enda sättet att få +8 mot tungt bepansrade individer är ju att ha vapen som är speciellt bra mot just tungt pansar...

Nu inser jag att kombob Värja och Pistol är bland det bästa man kan ha i LotFP. Pistolen skjuter man riddare med, värjan hugger man ihjäl bönder med. Och det är ju skitbra eftersom värja+pistol är ju den tuffaste kombon som finns :gremlaugh:

God45

#PrayersForBahakan
På samma sidospår:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/YWkHAekqJzU"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/YWkHAekqJzU" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Cybot

Mest spelbar
Får inte glömma hatten.
Utan hatt så får man inte ha värja och pistol. Om man inte är pirat, och knappast ens då.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot said:
Får inte glömma hatten.
Utan hatt så får man inte ha värja och pistol. Om man inte är pirat, och knappast ens då.
Yes! Hatten är viktig. Det finns flera olika sorters som funkar. Häxjägarhatten är en klassiker, pirathatten också. Men min favorit är nog Karoliner hatten.

Kräkla

Veteran
Jaaaa kaoliner-LotFP! :gremlaugh: :gremlaugh:

Rollpersonerna sitter fast i Bender, chefen är en level20 galning, palatsetär home base och hela jämra stan är dungeon som dom gör expeditioner i :gremlaugh:

Detvill jag spela.

Sodivra

Champion
Kräkla said:
Såhär isåfall skullejag göra: makigerna kaninte memorisera spells alls utan istället såär en trollbok bara en massa ihopbudna scrolls. Mankan kopera scrolls bara av dom spell level som man i normala D&D kunde använda (ellerockså så kan man ha mer finkornig spell levels som matchar magikerns level så slipper man såntsom klag överatt Protection from Normal Missiles ärinte like bra som Fireball). Fortfarande sågår det att använda dom scrolls som är högre level men mankan inte kopiera dom så då måste man chansa, kan man hitta entill scroll of Invisibility?

Dethär trorjag skulle fixa en av dom småsaker som förmig alltid vart lite konstig, nämligen vad ärdet för skillnad mellan scroll och spellbook i D&D och vad är det man skriver ner i boken, hur kan det inte försvinna närman läser den fastatt scroll gör det? Massa sånt småknepigt.

Men jag vetinte hur det skulle funka att spela så.
Man skulle ju kunna göra så att all magi castades från scrolls. Istället för att memorisera besvärjelser så spenderar magikern tid med att skriva ner nya scrolls.

Kräkla

Veteran
Man skulle ju kunna göra så att all magi castades från scrolls. Istället för att memorisera besvärjelser så spenderar magikern tid med att skriva ner nya scrolls.
Men det varju just så som jag menade? :gremconfused:

"Magikerna kaninte memorisera spells alls" och det? (Okej så jag stavade fel pådet men... :gremblush:)

Sodivra

Champion
Kräkla said:
Men det varju just så som jag menade? :gremconfused:

"Magikerna kaninte memorisera spells alls" och det? (Okej så jag stavade fel pådet men... :gremblush:)
Då var det så! Smart idé!