Elaka demonkrafter

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
Så jag håller på att skriva en demon för ett scenario som ska ha krafter som utnyttjar människors osäkerheter. Hittils har jag:

Imposter syndrome: Karaktären som drabbas av den här kraften inser att de är en bluff och klarar inte av att använda sin högsta klassförmåga.

Social ångest: Karaktären har nackdel på alla sina handlingar så länge någon annan är i närheten av dem. Någon som kan granska och dömma dem.

Ångest: Karaktären kan bara ta nya handlingar om de ogör sin föregående handling.

Men jag behöver fler och elakare!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
Förvrängd kroppsbild: Du har samma statsmodifier på alla stats som ditt lägsta stat.

Perfektionism: Alla attacker som inte är en natural 20 misslyckas då de inte är bra nog. (den här kan vara FÖR taskig).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Depression: karaktären tycker det är meningslöst att alls försöka, och måste lyckas med en save för att alls agera.

Boreout: varje spelsession får karaktären endast utför snarlika handlingar en gång, sedan blir det omöjligt att motivera sig själv.

Social dependence: karaktären har nackdel på alla sina handlingar som sker utan objektet för hens trygghets närhet.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,817
Location
Stockholm
Minnes stöld: demonen stjäl delar av RP:ns minnen, detta representeras av antingen en förlust i färdighetsvärde, eller att SL deklarerar att någonting hen borde veta är glömt för RP:n.

Babels förbannelse: Allt RP:n säger låter som rappakalja för alla andra. Heliga folk borde kunna förstå hen, men ju mäktigare demon desto heligare person behöver man gå till.

Fobi: Rulla på en fobitabell.

Marritt: RP:n kan inte få en lugn natts sömn och är konstant tröt.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,910
Fultolkning: Rollpersonen tolkar allt hans kamrater säger på sämsta tänkbara sätt, vad det än är.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
Alla hittils är guld! Jag borde göra en tabell med alla och rulla på den varje runda för vd demonen hamrar någon med!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,077
Location
Nordnordost
Hypokondri - Karaktären distraheras av sina krämpor och måste lyckas med ett räddningsslag varje runda för att inte uppslukas av oron/försök att få vård.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
OCD -- äventyraren måste utföra alla handlingar på "rätt sätt", vilka ofta blir onödigt komplicerade och tidskrävande.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,521
OCD -- äventyraren måste utföra alla handlingar på "rätt sätt", vilka ofta blir onödigt komplicerade och tidskrävande.
Finns det nåt sätt att mekaniskt simulera detta så att man som spelare slipper agera ut denna (och de andra på listan) trista, trista psykiska sjukdom?
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,910
Bekräftelsesökande - Rollpersonen kan inte fatta ett beslut utan att först konsultera med en viss annan rollperson och få godkänt av denne. Den andra rollpersonen måste sluta med vad denne håller på med och ägna sin runda åt att bekräfta den första rollpersonen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,077
Location
Nordnordost
Finns det nåt sätt att mekaniskt simulera detta så att man som spelare slipper agera ut denna (och de andra på listan) trista, trista psykiska sjukdom?
Misslyckas med räddningsslaget och saken du ville göra tar 1t4 rundor, för att bli precis rätt. Blir du störd måste du slå räddningsslag för att inte behöva börja om från början.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
Dunning-kruger: antingen kommer karaktären konstant göra/veta saker hen inte är kapabel till för fem öre, eller så förutsätter karaktären att alla andra kan göra/vet precis samma saker som hen kan.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
Trauma demonen
AC: 24
Saves: +7
HP: 99
Initiativ: 3
Attack med vassa tankar. +7 att träffa. Anfaller 3 äventyrare i rundan. Orsakar 3d6 psionisk skada.

1656398808968.jpeg

Varje runda använder Trauma demonen en trauma kraft på en äventyrare, ingen save. Dessa effekter upphör när/om demonen dör. Rulla 2d8:
2: Imposter syndrome: Karaktären som drabbas av den här kraften inser att de är en bluff och klarar inte av att använda sin högsta klassförmåga. Krigare kan inte slåss, tjuvar kan inte använda verktyg, magiker inte kasta formler och präster kan inte läka.

3:Social ångest: Karaktären har nackdel på alla sina handlingar så länge någon annan är i närheten av dem. Någon som kan granska och dömma dem.

4: Ångest: Karaktären kan bara ta nya handlingar om de ogör sin föregående handling.

5: Förvrängd kroppsbild: Du har samma stats på alla stats som ditt lägsta stat.

6: Perfektionism: Alla attacker som inte är en crit misslyckas men crit range +1.

7: Depression: karaktären tycker det är meningslöst att alls försöka, och måste lyckas med en save för att alls agera.

8: Boreout: varje strid får karaktären endast utför snarlika handlingar en gång, sedan blir det omöjligt att motivera sig själv.

9: Social dependence: karaktären har nackdel på alla sina handlingar som sker utan objektet för hens trygghets närhet.

10: Selektiv stumhet: spelaren kan bara tala med en specifik person (1-3: SLP, 4-6: rollperson), och talar annars inte alls.

11: Minnes stöld: demonen stjäl delar av RP:ns minnen, detta representeras av antingen en förlust i färdighetsvärde, eller att SL deklarerar att någonting hen borde veta är glömt för RP:n.

12: Babels förbannelse: Allt RP:n säger låter som rappakalja för alla andra.

13: Marritt: RP:n kan inte få en lugn natts sömn och är konstant trött. Spells, CPE och HP regenereras inte av vila.

14: Hypokondri - Karaktären distraheras av sina krämpor och måste lyckas med ett räddningsslag varje runda för att inte uppslukas av oron/försök att få vård.

15: Demens - demonen suger åt sig rollpersonens erfarenhetspoäng. Level drain 1 level.

16: Bekräftelsesökande - Rollpersonen kan inte fatta ett beslut utan att först konsultera med en viss annan rollperson och få godkänt av denne. Den andra rollpersonen måste sluta med vad denne håller på med och ägna sin runda åt att bekräfta den första rollpersonen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
Cybot spelar föresten i den här kampanjen. Så se på vad du hjälpt mig skapa! Det kommer förgöra dig!!!
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,817
Location
Stockholm
@God45 om det här är en väld där helighet finns så borde du nog också ha i bakhuvudet på vilket sett spelarna kan bryta förbannelserna genom att gå till heliga folk eller platser och hur mycket arbete som krävs för att bryta förbannelsen. Det är ju skillnad på om det räcker med en välsignelse från en präst, att man behöver gå igenom motsvarigheten till en mässa o ta nattvard, en längre renings ritual (med skillnad mellan ett dygn och upp till en månad lång), eller något som kräver att du tar dig till motsvarigheten till påven/patriarken/laman.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,527
Location
Göteborg
@God45 om det här är en väld där helighet finns så borde du nog också ha i bakhuvudet på vilket sett spelarna kan bryta förbannelserna genom att gå till heliga folk eller platser och hur mycket arbete som krävs för att bryta förbannelsen. Det är ju skillnad på om det räcker med en välsignelse från en präst, att man behöver gå igenom motsvarigheten till en mässa o ta nattvard, en längre renings ritual (med skillnad mellan ett dygn och upp till en månad lång), eller något som kräver att du tar dig till motsvarigheten till påven/patriarken/laman.
För att bryta dessa förbannelser måste man gå en kurs i personlig utveckling på en konferensgård utanför Simrishamn. Där får man göra fallövningar för att lära sig att lita på varandra, och visualisera sin inre vinnare.
 
Top