Nekromanti Eldskur: HJÄLP

Imoze

Veteran
Joined
23 Oct 2002
Messages
46
Location
Hultsfred
Första rediga Neotech spelet och även första eldskuren. Först nu ser jag en svårförstålig sak. Nämligen följande: För att se vilka kroppsdelar som träffas skall ett normalt slag på träfftabellen slås (tabel N2-130). Så långt är jag med. Det står sedan i exemplet att: Slaget på 1T10 visar 4 vilket innebär att första skottet tog i bröstet på målet. Men i tabell N2-130 ska man använda 1T100 alltså två T10or. Kan någon förklara detta för mig? :gremconfused: [color:\\"red\\"] [/color] [color:\\"red\\"] [/color]
 

Imoze

Veteran
Joined
23 Oct 2002
Messages
46
Location
Hultsfred
Angående din dödar slogan. Det var ett jävla hopp mellan psykopat och Hjälte. jag tycker det räcker med ca 40-50 för att bli hjälte.
 

pellejones

Grisodlare
Joined
8 Aug 2000
Messages
397
Location
Sverige, Uppsala
Öh.. de andra grabbarnas posts var knappast hjälpsamma så jag gör mitt bästa (med närmsta bok 6 mil från min nuvarande postition). Så här är det att det finns 2 tabeller tror jag. En för att se i vilken kroppsdel man träffar som är på ett ungefär (där man slår 1T10) sen på sidan efter finns en riktigt detaljerad lista där man slår 1T100 och ser var den träffar. Man kan välja eller nått sånt trams.

Har som sagt ingen bok.

Hoppas det hjälper något.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
mysko. annars kan du göra på följande vis.
Slå en T100 slår du under 50 så slås nästa slag på hög. Slår du över 50 så slås nästa slag på låg. Det var det vettigaste jag lyckades haspla ur mej. Jag vet inte om det var svar på frågan men men.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Du har fotografiskt minne - det är helt korrekt.

Alternativ 1: Man slår 1T10 för att avgöra vilken träffområde (huvud, arm, bröst, buk eller ben) man träffar. Om man träffar huvud så letar man upp tabellen för huvud och slår 1T10 där för att avgöra delområde (skalle, ansikte eller hals). Om du träffar bröstkorgen så räknas den som både ett delområde och ett träffområde (om du träffar träffområdet bröstkorg behöver du inte slå fram delområde alltså), eftersom att den är så stor.

Alternativ 2: Man slår 1T100 på en tabell och avläser resultatet. (mycket enklare och snabbare, om du frågar mig)
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Ja... det är ju en liten och en stor tabell. Fast egentligen är den lilla tabellen ungefär 4-5 tabeller har jag för mig. Så du hade ju rätt :gremsmile:. Du lät dock så osäker så jag skrev ett halvt nödvändigt instämmande inlägg ändå.

Och för att göra det här inlägget lite användbart så kan jag hänvisa till en kort matrixinspirerad actionfilm i annorlunda stil.

Videon är 26 MB stor och ligger på nån konstig dansk porrsajt (eller vad det nu är). Det är inte jag som brukar surfa runt där utan jag blev hänvisad dit. Videon innehåller inget pornografiskt material, för övrigt (men den är sevärd ändå :gremwink:).
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Smarta träfftabeller.

Hugg tag i regelboken och sladda upp sidan 151.
Här kommer du att hitta träfftabellerna för avstånds- samt närstrid.

Om man studerar träfftabellerna så kommer man att finna att om man bara är intresserad av träffområde (Typ Huvud, Höger arm, Bröstkorg etc) och inte är intresserad av delområde (hand, knä, lår, axel etc) så räcker det att slå 1T10 på träfftabellen.


"Hur då ?", kan man fråga sig.

Så här funkar det.
Om du studerar träfftabellerna så kommer du märka att chansen för att träffa ett träffområde jämt är en multipel av 10.

Förtydligande:
Om man slår 1T100 för att avgöra vart skottet sätter sig och om vi struntar i delområdena, så kokar träfftabellen ner till följande.

1 - 10 Huvud -> 10%
11-20 V. Arm -> 10%
21-31 H. Arm -> 10%
31-50 Bröstkorg -> 20%
51-60 Buk -> 10 %
61-80 V. Ben -> 20%
81-100 H. Ben -> 20%

(Sorry att jag inte får till några snygga radbrytningar :gremfrown: )

Eftersom chansen att träffa ett givet träffområde alltid är jämnt delbart med 10, så kan vi ersätta slaget med en T10.
Då får man i stället en ekvivalent tabell som ser ut som följer:

1 Huvud -> 10%
2 V. Arm -> 10%
3 H. Arm -> 10%
4-5 Bröstkorg -> 20%
6 Buk -> 10 %
7-8 V. Ben -> 20%
9-10 H. Ben -> 20%

Som dessutom går snabbare att slå på.
Varför dom inte skriver ut det har rakt ut i boken vet jag inte riktigt, men det är så här dom har tänkt.
Det är egentligen ett ganska smart system, eftersom om man träffar bröstkorg, armar eller ben (80 % av träfftabellen) så gör det ingen skillnad för extraskadorna om i vilket delområde man träffar. Det är egentligen bara nödvändigt att slå delområde när man blir träffad i huvudet och i buken, för det är där som delområdena skiljer sig åt med avseende på extraskador.

/Naug
 
Top