Smarta träfftabeller.
Hugg tag i regelboken och sladda upp sidan 151.
Här kommer du att hitta träfftabellerna för avstånds- samt närstrid.
Om man studerar träfftabellerna så kommer man att finna att om man bara är intresserad av träffområde (Typ Huvud, Höger arm, Bröstkorg etc) och
inte är intresserad av delområde (hand, knä, lår, axel etc) så räcker det att slå 1T10 på träfftabellen.
"Hur då ?", kan man fråga sig.
Så här funkar det.
Om du studerar träfftabellerna så kommer du märka att chansen för att träffa ett träffområde jämt är en multipel av 10.
Förtydligande:
Om man slår 1T100 för att avgöra vart skottet sätter sig och om vi struntar i delområdena, så kokar träfftabellen ner till följande.
1 - 10 Huvud -> 10%
11-20 V. Arm -> 10%
21-31 H. Arm -> 10%
31-50 Bröstkorg -> 20%
51-60 Buk -> 10 %
61-80 V. Ben -> 20%
81-100 H. Ben -> 20%
(Sorry att jag inte får till några snygga radbrytningar
)
Eftersom chansen att träffa ett givet träffområde alltid är jämnt delbart med 10, så kan vi ersätta slaget med en T10.
Då får man i stället en ekvivalent tabell som ser ut som följer:
1 Huvud -> 10%
2 V. Arm -> 10%
3 H. Arm -> 10%
4-5 Bröstkorg -> 20%
6 Buk -> 10 %
7-8 V. Ben -> 20%
9-10 H. Ben -> 20%
Som dessutom går snabbare att slå på.
Varför dom inte skriver ut det har rakt ut i boken vet jag inte riktigt, men det är så här dom har tänkt.
Det är egentligen ett ganska smart system, eftersom om man träffar bröstkorg, armar eller ben (80 % av träfftabellen) så gör det ingen skillnad för extraskadorna om i vilket delområde man träffar. Det är egentligen bara nödvändigt att slå delområde när man blir träffad i huvudet och i buken, för det är där som delområdena skiljer sig åt med avseende på extraskador.
/Naug