Nekromanti Elektrotropi och gravitation?

drakponken

Veteran
Hur fungerr elektricitet och magnetism på Mundana? Jag har läst om blixtrar och kompasser och skulle vilja veta vilken/vilka aspekter som verkar. HUr fungerar gravitation på Mundana?

Fienden

Hero
Gravitation fungerar precis som den gör på Jorden, skulle jag väl gissa.

Samma sak gäller för blixtar, bara att du ersätter elektroner med fototropiska filament. :gremtongue:

drakponken

Veteran
Men kompasser då?Och hur kan en blixt skada och bränna, fototropi är ju bara "ljus"?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vi vet att aspekterna inte är konstanta -- det har mer eller mindre officiellt sagts* att till exempel pyrotropi och termotropi inte alltid varit separata företeelser -- så möjligen är skillnaden mellan elektricitet och ljus något Mundanas magiker ännu inte upptäckt. Skulle utvecklingen leda ditåt är det inte helt otroligt att en ny aspekt raffineras ur fototropin.

Gravitation är antagligen något som inte utforskats i särskilt hög grad än så länge. Samma sak där -- när någon kommer på tanken och lägger manken till kan det nog utvecklas en aspekt för detta, liksom för andra mer moderna fenomen (radiotropi?). I hur hög grad man vill använda detta i sin kampanj beror nog rätt mycket på vad man vill ha för stämning -- om man gillar science fantasy à la Hawkmoon funkar det nog utmärkt, men om man vill ha mer sagobetonad stämning passar det nog sämre in. Jag kan till exempel tänka mig att eterseglarna använde sig av gravitationsrelaterade effekter.

*Jag minns dessvärre inte när -- möjligen var det på det riktigt gamla snorgröna forumets tid, och i så fall finns det inte i sökarkiven här.

drakponken

Veteran
Magnetism då? Någon som vet? Kompasser finns ju viken/vilka aspekter verkar?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vet och vet... jag tror inte att det är en fråga spelskaparna har något definitivt svar på än så länge. Jag skulle säga någon form av korrespondens mellan kompassnålen och Mundanas geotropiska fält.

DesertRain

Hero
drakponken said:
Magnetism då? Någon som vet? Kompasser finns ju viken/vilka aspekter verkar?
Antingen geotropi som Bobby Magikern skrev eller en hypotetisk aspekt, samma som du kallade för elektrotropi. Magnetism uppstår ju av laddningar som rör sig, dvs ur elektriska fält (generellt).
Eftersom kompasser i våran värld fungerar pga det jordmagnetiska fältet så kan man ju tänka sig att det i Mundana finns ett mundanamagnetiskt fält.

Purgatory, spånar fram svar.

Fienden

Hero
Angående blixtar som skadar: Jag tipsar dig om att ta en titt på fototropieffekten Blixt. :gremwink:

Angående gravitation:
Jag har en tanke i huvudet, men jag kan inte få den att fungera.
Den har något med Balansens lag att göra, på ett sådant sätt att Mundana skapar ett multitropiskt sug efter materia/filament för att återställa den kraft som krävdes när världen skapades.

Kan någon med mer kunskap hjälpa mig att utveckla den idén (så vida det är på ungefär rätt spår...)?

/Kraetyz, trött som faen

Poseur

Swashbuckler
Angående gravitation:
Jag har en tanke i huvudet, men jag kan inte få den att fungera.
Den har något med Balansens lag att göra, på ett sådant sätt att Mundana skapar ett multitropiskt sug efter materia/filament för att återställa den kraft som krävdes när världen skapades.

Utan att orka gå in någorlunda djupt på detta så skulle jag säga att gravitationen i mundana är en blandning utav nomotropi ocg geotropi. Nomo,helt enkelt saker ska inte sväva :gremwink: Och geotropi för att det är jorden och bla bla bla sådant där, dessutom finns ju effekten "fotfäste" som lär ju vara "alltid aktiv" på hela mundana fast i en lite ändrad form.

Ehh Något...

Eller så är det helt enkelt en stor vortex med galenskap och kaos(ataxatropi) någonstans där den sjunkna kontinenten är och suger ner allting emot den.
Eehh Not...

/Poseur sova nu

Ymir

Liten kantbaron
Mundana är odiskutabelt en planet i ett universum som åtminstone delvis följer vårt universums fysikaliska lagar. Givet att gravitation är en av kosmos fundamentala krafter, borde gravitationen i Mundana fungera precis som på jorden; massor utövar en attraherande kraft gentemot varandra.

- Ymir, anser

drakponken

Veteran
I sådana fall skulle det ju finnas stark och svag kärnkraft och elektromagnetism.Nej Mundanas lagar är uppbyggda på magi(tycker jag IAF) sedan att det får nästan samma effekt är ju en annan sak :gremlaugh:. I övrigt håller jag med Poseur angånde gravitationen,
fast det kanske kunde var en blandning av primalkrafterna Nomo håller kvar (allt ska ju stillas med mycket Nomo) Ataxo För rörelsen mellan planeterna och krono för att tiden behövs till allt. Annars kan man ju införa en ny oupptäckt aspekt, typ Gravotropi.
Elektropi skulle ju kunna finnas som närbesläktad till Fototropin, eller vara en oupptäckt del av Fototropin som Bobby Magikern sade.

PS: Tack för alla Idéer. Det blev ju en bra tråd. Kom gärna med fler reflektioner och åsikter!DS.

MVH:Drakponken

Regmolar

Swashbuckler
Är bara tvungen att (fast tråden tycks död) dra en kul partikelfysisk referens: att fototropi kontrollerar blixtar (och i förlängningen elektricitet i stort) är logiskt sett ur dagens fysikaliska modeller, eftersom den elektromagnetiska kraften överförs av just fotoner (på samma sätt som gravitationen är tänkt att överföras av gravitoner, ifall de nu finns), och fotoner utgör ljus...

Om det nu säger något i Mundana är en helt annan fråga.

Annars håller jag med om modellen att den Elektrotropin är sammanblandad med Fototropin (konceptet kommer förresten från en artikel ur Rafalis föreläsningar, om jag minns rätt).

Gravitationen orkar jag inte ge mig in på :gremwink:

drakponken

Veteran
OK tack för alla svar, gravitationen ska nog vara Nomotrpisk eller primalkraftstyrd(Nomo-,Ataxo- och Kronotrpisk) i mitt Mundana. Tyckte att det var lite konstigt blixtrar illussioner, i sådana fall kunde ju Termotropi ingå i Pyrotropi. Tror du att du kan länka till Magister Rafalis föreläsning.

Regmolar

Swashbuckler
Tyckte att det var lite konstigt blixtrar illussioner, i sådana fall kunde ju Termotropi ingå i Pyrotropi.
Vad är det du egentligen försöker säga; meningen går inte riktigt ihop i mitt huvud... :gremcrazy:

Rafalis föreläsningar kan enklast återfinnas i bra modell på Neowikin (där du även hittar bokens regelmässiga egenskaper :gremwink: )

http://www.foxtail.nu/neowiki/ow.asp?Magiteori

drakponken

Veteran
Förlåt det skulle vara "Tyckte att det var lite konstgt att blixtrar och illussioner låg i samma aspekt, i sådana fall kunde ju termotropi ingå i pyrotropi". Det var en korkad felskrivnig
felskrivning från min sida.

Regmolar

Swashbuckler
Ja, det var kanske därför som den delen av Rafalis föreläsningar skrevs :gremwink:

Fast å andra sidan år väl de "metaforiska effekterna" (kallsinnig, passion, etc) ett bra mycket större problem i "logik-sammanhang" :gremwink:

duncan_UBBT

Swordsman
Vid ett tillfälle då jag spelledade råkade två av spelarna (Den ena fototropiker och den andra skototropiker) dissipera okontrollerat precis samtidigt när de stod bredvid varandra.

jag var tvungen att komma på någonting snabbt så jag fick en idé. Allt runt omkring punkten där de dissiperade började dras dit. De hade lyckats skapa gravitation.

En av spelarna fick som livsmål att utveckla kunskapen och började studera teoretisk magi. Ca 30 år senare (In game) lyckades han faktiskt använda den nya aspekten medvetet. När han dog vis typ 102 års ålder hade han 9 i färdigheten och 3 effekter.

Poseur

Swashbuckler
Fin bump.
Jag gillar iden faktiskt, riktigt coolt att låta något helt nytt inträffa som dessutom känns "vettigt" på något sätt.

Faktiskt riktigt coolt

/poseur gillar