Nekromanti Elever i Chock efter rollspel enligt DN

Gastono

Hero
Re: Hemsk sak, men...

Jepp, men mitt resonemang förutsatte tydligt att alla parter är medvetna om att "spelet" är fiktion. Vet bara en part om att att det är fiktion skulle man visserligen kunna kalla det rollspel, men djävligt dåligt rollspel.
Japp, i detta fallet var det ju så att eleverna inte var medvetna om att det var fiktion - så djävligt dåligt alltså...

blir det heller inget rollspelande om den ene latjar i en fiktiv värld medan den andre befinner sig mitt i verkligheten.
I detta fallet så latjade den ena parten i en fiktiv värld medan den andre befinner sig i verkligheten.

Vid det här laget måste du fatta vad jag vill ha sagt. Eller...?
Jag tror jag är med på vad du vill (iaf på det mesta du har sagt) men jag håller inte med någonstans om att det som hände var rollspel.

Havoc

Swordsman
Re: Roll-lek någon?

Roleplay skulle kanske korrektare översättas med roll-lek.
Nej, det skulle inte vara en bättre översättning. Möjligen lika bra.

Det som vi sysslar med är ju rollspel och inte roll-lek.
När jag säger rollspel så menar jag spel som i "play" och inte som i "game". Det jas sysslar med är mer roll-lek än roll-spel. "Game" vill jag ha så lite av some möjligt i mitt rollspelande.

Olle Linge

Snigel
Re: Snittsigt

Jag kommenterade mest det om att det skulle ha med rollspel göra. Om lärarna sedan gjorde rätt är en helt annan fråga som vi redan är överens om. Med exemplet om hot ville jag påpeka hur jag såg på ifall något sådant kan kallas rollspel eller inte, alltså.

Angående åldern läste jag bara slarvigt och läste fel. Jobbigt med att de som går år 6 inte är 6 år :gremsmirk: Det är dock fortfarande dåligt, förstås.

StefanB

Warrior
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Instämmer. Samt att bara en hoppade av visar ju...

Ja, hadde dom sagt innan "Ja, barn nu är det bara på låtsas och om ni vill så behöver ni inte lyssna." Så hadde igentligen poängen vart borta. Då hadde det vart som vilket ljudklipp på internet som hälst.

Och sen måste jag även säga det att det tydligen, enligt svd ,bara var en som hoppade av och det tycker jag visar att dom deltagande tyckte det var lärorikt.

Hadde jag vart där så hadde jag nog först fått en chock men sen efteråt, visserligen blivigt hel-aggro, men tillslut lungnat mig och tagit åt mig budskapet.

Förövrigt kanske en storskalig terrorattack, explosioner i bussar och tunnelbanetåg samt ett kärnkraftverk sprungit läck är lite mycket dock. Kanske dragit ner skalan en anings... Men å andra sidan kanske nått ordentligt behövs för att rycka upp oss ur vår annars ganska trygga vardag. Klass 6-8 kanske är lite väl unga för den delen också.

//Ja, det var i alla fall minna personliga tankar jag fick upp för tillfället i detta ämnde.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Haha!

Äh, i allvarlighetens namn kan jag inte annat än att låta bli att bli upprörd. Dags att fittungarna växer upp och lär sig att verkligheten är otäck. Bättre det än att linda in dem i alltför många skyddande lager. Jag tycker att det var skitkul gjort (å andra sidan tycker jag ju om när barn gråter, höhö). Fatta vad de där ungarna kommer bli glada och tacksamma när de träffar sina föräldrar. Liksom; lilla skitlisa, 12 år: "de vaj det väjsta som hänt mäj".
Hörru fislisa, you´re in it for a world of pain, bäst du vänjer dig.

- Vulf

Gastono

Hero
Re: Haha!

Det enda jag tänkar göra är skratta :gremlaugh:
Jo, men det du säger stämmer ju - på vissa våglängder :gremwink:

Rising

Vila i frid
Re: Jag tycker att det var en rätt bra idé...

Hade det varit ok om jag klätt ut mig och sagt att jag var polis, för att sedan använda det faktumet för att "muddra" unga tjejer? Nope.
Fast här tycker jag att du använder dig av samma skräckpropaganda som kvällstidningarna - vilket i mina ögon är lika illa som att inte respektera sina medmänniskor.

Vad vi vet om den här skolan är:

1. Att det är en skola som öppet deklarerat att de använder inlevelse- och gestaltningslekar i sin pedagogik. Det är den här skolans "grej". Det vet alltså samtliga elever.

2. Skolan lät alla elever välja om de skulle vilja deltaga i liknande övningar i framtiden. Alla utom en svarade "ja".

---

Utifrån det tycker jag att kvällstidningarnas egen version verkar helt knäpp, läser man mellan raderna så framstår det som att de gör en höna av en fjäder - och samma sak kan man nog säga om det du skriver.

Jag tycker inte att du har principiellt fel, tvärtom kommer du med många bra synpunkter, men jag tycker att du använder en lite ful argumentationskonst eftersom du använder exempel som inte alls påminner om det vi vet om den här skolan utifrån de båda punkterna ovan.