Jag har jagat efter ett system som är swashbukligt till sin natur. Detta i första hand för att hitta några coola features som man kan bygga ett eget system runt (om jag inte hittar ett system som är så klockrent att jag inte behöver leta vidare vill säga).
Nu har jag tillräckligt med inspiration för att presentera ett embryo till ett system.
Vad jag vill ha:
* Ett system som STÖDJER häftiga manövrar.
* Ett system som innehåller de element som jag uppfattar som swashbukliga.
Så vad har jag då?
Jo, tvärt emot en massa andra minimalistiska system så har jag valt att utöka med ett antal mätvärden (inte KP då...):
* Kroppspoäng. En normal RP har 5 +/-1 (modifierat av grundegenskap eller dyl). Markeras av en lämplig tärning som räknar nedåt.
* Konfliktpoäng. Dessa symboliserar den pågående konflikten. De har ett startvärde på ~10 +/- X.
* Självförtroende (skall komma på ett bättre namn). Dessa angrips av icke-fysiska attacker såsom smädelse, generande situationer etc. Den tar också skada av misslyckanden etc. Denna påverkar alla typer av konflikter. Om man har slut på självförtroende så bör man inte strida vidare (endera kan man inte eller också får man enorma avdrag typ). Markeras av en lämplig tärning som räknar uppåt och nedåt.
* Övertag. Ett snabbt fluktuerande värde som används i konflikter. Markeras av en räknare som visar -2 till +2.
Konflikter, ja... Min tanke är att alla typer av konflikter skall hanteras likartat (om än inte nödvändigtvis identiskt). En svärdsduell skall kunna hanteras enligt liknande modell som ett köpslående, en gillesdebatt eller en förförelse.
Åsså en twist. Något som jag vill fånga är att man kan ha flera konflikter pågående samtidigt. Man kan fäktas med en skurk samtidigt som man försöker förföra en av dennes henchmen och liknande. Hittills har jag bara konstaterat att det kanske skulle vara coolt och har inga vidare funderingar utöver det...
Jag har även valt att modifiera fysik och läkande.
* En person som genomför ett kontrollerat hopp/fall tar ingen skada om handlingen lyckas oberoende* av hur långt fallet är. Maxskada av ett kontrollerat fall är ganska låg.
* Skador räknas som kosmetiska. En person kan fortsätta slåss utan avdrag tills denne blir helt utslagen.
* Skador läker mycket snabbt. En oberoende av hur skadad man är så är man mer eller mindre återställd efter några dagar.
Mer... Någon form av minionsregler kommer troligen att användas för att hantera massor-mot-en-fallet (även om jag inte riktigt bestämt mig ännu, det kan bli ett system med en huvudmotståndare och en eller ett par andra konflikter om det känns roligare).
Någon sorts regler för flow/momentum/stort självförtroende vill jag ha till. Jag vill att man skall bygga upp det via tuffa moves och vassa kommentarer och sedan ha självförtroende nog att göra det extremt coola och dräpande draget.
Det är sjukt svårt att få ned tankarna på papper... Är det något ovan som lockar månne?
*innom rimliga gränser...
Nu har jag tillräckligt med inspiration för att presentera ett embryo till ett system.
Vad jag vill ha:
* Ett system som STÖDJER häftiga manövrar.
* Ett system som innehåller de element som jag uppfattar som swashbukliga.
Så vad har jag då?
Jo, tvärt emot en massa andra minimalistiska system så har jag valt att utöka med ett antal mätvärden (inte KP då...):
* Kroppspoäng. En normal RP har 5 +/-1 (modifierat av grundegenskap eller dyl). Markeras av en lämplig tärning som räknar nedåt.
* Konfliktpoäng. Dessa symboliserar den pågående konflikten. De har ett startvärde på ~10 +/- X.
* Självförtroende (skall komma på ett bättre namn). Dessa angrips av icke-fysiska attacker såsom smädelse, generande situationer etc. Den tar också skada av misslyckanden etc. Denna påverkar alla typer av konflikter. Om man har slut på självförtroende så bör man inte strida vidare (endera kan man inte eller också får man enorma avdrag typ). Markeras av en lämplig tärning som räknar uppåt och nedåt.
* Övertag. Ett snabbt fluktuerande värde som används i konflikter. Markeras av en räknare som visar -2 till +2.
Konflikter, ja... Min tanke är att alla typer av konflikter skall hanteras likartat (om än inte nödvändigtvis identiskt). En svärdsduell skall kunna hanteras enligt liknande modell som ett köpslående, en gillesdebatt eller en förförelse.
Åsså en twist. Något som jag vill fånga är att man kan ha flera konflikter pågående samtidigt. Man kan fäktas med en skurk samtidigt som man försöker förföra en av dennes henchmen och liknande. Hittills har jag bara konstaterat att det kanske skulle vara coolt och har inga vidare funderingar utöver det...
Jag har även valt att modifiera fysik och läkande.
* En person som genomför ett kontrollerat hopp/fall tar ingen skada om handlingen lyckas oberoende* av hur långt fallet är. Maxskada av ett kontrollerat fall är ganska låg.
* Skador räknas som kosmetiska. En person kan fortsätta slåss utan avdrag tills denne blir helt utslagen.
* Skador läker mycket snabbt. En oberoende av hur skadad man är så är man mer eller mindre återställd efter några dagar.
Mer... Någon form av minionsregler kommer troligen att användas för att hantera massor-mot-en-fallet (även om jag inte riktigt bestämt mig ännu, det kan bli ett system med en huvudmotståndare och en eller ett par andra konflikter om det känns roligare).
Någon sorts regler för flow/momentum/stort självförtroende vill jag ha till. Jag vill att man skall bygga upp det via tuffa moves och vassa kommentarer och sedan ha självförtroende nog att göra det extremt coola och dräpande draget.
Det är sjukt svårt att få ned tankarna på papper... Är det något ovan som lockar månne?
*innom rimliga gränser...