…öööh, lite triggervarning för… Nekrofili? Kannibalism? Kanske?
Ett gäng särdeles degenererade adelsmän och kvinnor har en klubb, där de träffas någon gång i veckan. Normalt sett är det bara en helt vanlig urspårad orgie av jättemycket mat och sex och sådär. Skadar ingen, möjligen är excesserna osmakliga pga att så många är fattiga. En gång i månaden träffas de nattetid för en mer speciell fest – en med betydligt färre spärrar, och där de bland annat äter något stackars infångad fattig (givetvis renspolad, kollad för sjukdomar och tillagad). Deras sällskap är lite av en undergångskult – detta är end of days, lika bra att köra järnet.
Nyligen blev en av de fina adelsdamerna drabbad av svarta döden – men inget avslöjades utåt. Hennes make beslog henne i järn och har satt på den odöda heltäckande kläder inklusive rejäl slöja. Officiellt har hon ärrats svårt av sjukdom. Han vill under inga omständigheter stå ut med skammen om något av detta kom ut. Alla som varit nära att upptäcka det hela, eller som upptäckt det, har dödats. Hittills har det vara varit sådana ingen bryr sig om – en tiggare här, en tjänare där. Under nattetids-festerna deltar den vandöda hustrun som vanligt. Hennes järnbeslag hindrar henne från att ta tuggor av folk, men i övrigt verkar hennes aptit inte ha minskat av att ha blivit vandöd. Detta är naturligtvis, för de andra, det ultimata tabut och verkligen något de inte vill ska komma ut.
(Jag funderar på att ha två vandöda på festerna; en kvinna och en man. För jämställdheten, liksom.)
(Hur traditionella är könsrollerna, tro? Hur är synen på samkönade relationer i Askhem? Tror inte jag såg något om det när jag skummade boken…)
En av dem, lite mer kräsmagad, har samlat på sig bevis och har tänkt gå dels till tidningarna och dels till trolldomskommissionen. Hen har nu blivit mördad, givetvis på uppdrag av de andra för att hindra att något kommer ut om deras förehavanden.
Rollpersonerna kallas in för att undersöka mordet – eventuellt tänker jag mig att polisen förmåtts att bedöma det som självmord eller olycka, men att någon vän eller släkting mer rollpersonerna om hjälp. Eller så kanske någon av rollpersonerna är vännen eller släktingen. Så kan de börja nysta i offrets umgänge och hem, få nys om klubben, gräva i den etc. Och givetvis också leta vittnen och mordvapen och sådär.
Nå, det är bara en första tanke. Har jag inte kommit på nåt bättre till helgen så kör jag.
Jag kommer att skriva mer lösa tankar etc under arbetet, tror jag. Säg till om jag borde göra det i en annan/egen tråd eller sådär. Men att skriva under processen hjälper mitt tankearbete.