Jag funderade på ett litet magisystem, eller tja, kanske inte ett magisystem. Jag har inga regler ännu, men vad sägs om detta?
Magi är helt enkelt en sorts energi; magisk energi, precis som andra energiformer: Rörelseenergi, värmeenergi, kemisk energi, lägesenergi osv...
Olika material reagerar olika på magisk energi, och därför kan man bygga artefakter (magiska amuletter eller stora 'maskiner'). En artefakt består av ett flertal element.
Först och främst måste den ha ett alstrande element. Det fungerar ungefär som ett batteri, det förser artefakten med magisk energi. Alstrande element är självladdande, men kan inte innehålla hur mycket energi som helst. En artefakt med ett dåligt alstrande element kanske bara kan användas en gång per dag eller liknande. De mest använda alstrande elementen är ädelstenar. Ju mer perfekt slipad och ju större ädelstenen är, desto större är dess alstrande förmåga. Magiteoretikerna är oense om varför ädelstenar fungerar som alstrande element.
Den mest utbredda förklaringen bland teoretikerna är den sk 'kaoshypotesen'. Den säger att eftersom universum strävar efter oordning och kaos så finns det energi i ordnade ting. Energin är helt enkelt omvänt proportionell mot sannolikheten. En perfekt slipad diamant är mycket osannolik och alstrar därför magisk energi. Denna teori har gett upphov till många andra antaganden, varav den mest berömda är 'omöjlighetsparadoxen'. Denna säger att en omöjlighet är omöjlig just eftersom den, om den existerade, skulle alstra oändliga mängder magisk energi, och detta är inte möjligt enligt principen för energins orörstörbarhet. Kaoshypotesen får sitt stöd genom att man har lyckats alstra energi ur komplicerade symboler, som då anses vara mycket osannolika.
Den andra teorin, som inte är lika utbredd, kallas för 'skönhetshypotesen', och säger att ett föremål alstrar magisk energi om det är vackert. En perfekt slipad ädelsten är mycket vacker och därför alstrar den energi. En komplicerad symbol kan också anses vara vacker och alstrar därför också energi. Denna teori är inte accepterad av de mer akademiska magiteoretikerna, som anser den vara "föråldrad och ovetenskaplig". Dess anhängare anropar ofta som stöd att magiker som befinner sig på vackra platser; sköna trädgårdar, vackra dalar osv, kan alstra mycket mer energi än annars. Kaoshypotesens anhängare svara oftast att en naturskön plats är mycket osannolik och därför alstrar energi.
Okej, nästa element i artefakten är det ledande elementet eller transferelementet. detta är oftast någon sorts metall, då metall inte bara leder el och värme, utan också magi. Det ledande elementet är till för att leda den magiska energin från det alstrande elementet till...
...Det agerande elementet (nån som har ett bra alternativt vetenskapligt namn?). Det agerande elementet är det som utför själva 'besvärjelsen' (ett ord som förkastats av vissa magiteoretiker). Det agerande elementet måste vara av organiskt ursprung. Olika organiska föreningar ger olika effekt när man leder magisk energi in i dem.En tand från en tiger kanske hettas upp, hår från en viss sorts apa exploderar och ett elefanthjärta avger ett starkt ljus. Man kan sätta ihop flera element, tex har man aphår bakom en tigertand och får en liten explosion som skjuter iväg en glödhet tigertand.
Det här med organiska material är jag inte så säker på. Det kanske inte passar så bra. Jag funderar på om bara en sorts metall är ledande och andra metaller reagerar annorlunda (exploderar och så). Typ, magnesium lyser starkt... Men tänk vilka roliga äventyr man kunde få när rollpersonerna skall leta efter ett elefanthjärta eller en tigertand.
Andra element man kan ha med är: resistorelement (man kanske inte vill att lika mycket energi skall komma till de olika agerande elementen) och, tja, kanske fler, kommer inte på fler just nu. Förslag?
Man kan också göra magiska brygder. Här talar man om alstrande medium, ledande medium osv. Jag har dock svårt att komma på alstrande medium. Vad kan anses vara osannolikt och/eller vackert i flytande form? Kanske exotiska kemiska föreningar, typ xenonflourid eller nåt? Flytande väte är väl ganska osannolikt, men svårt att få tag på (i ett fantasysamhälle) och ännu svårare att dricka.
Alver har en genetisk förmåga att alstra magisk energi psykiskt. Magiteoretiker har funderat på detta och har olika teorier även här, men jag orkar inte komma på några nu. Huvudsaken är att det är ärftligt. En släkt med alvblod i kan alstra magisk energi om de tränas till det. Dock medför alvblod andra otrevliga effekter som till exempel... Vadå? Förslag? Tanken är att man inte skall kunna spela fullblodsalv.
Okej, det var nog allt så länge. Kommentera gärna. Föreslå, kritisera, argumentera...
Magi är helt enkelt en sorts energi; magisk energi, precis som andra energiformer: Rörelseenergi, värmeenergi, kemisk energi, lägesenergi osv...
Olika material reagerar olika på magisk energi, och därför kan man bygga artefakter (magiska amuletter eller stora 'maskiner'). En artefakt består av ett flertal element.
Först och främst måste den ha ett alstrande element. Det fungerar ungefär som ett batteri, det förser artefakten med magisk energi. Alstrande element är självladdande, men kan inte innehålla hur mycket energi som helst. En artefakt med ett dåligt alstrande element kanske bara kan användas en gång per dag eller liknande. De mest använda alstrande elementen är ädelstenar. Ju mer perfekt slipad och ju större ädelstenen är, desto större är dess alstrande förmåga. Magiteoretikerna är oense om varför ädelstenar fungerar som alstrande element.
Den mest utbredda förklaringen bland teoretikerna är den sk 'kaoshypotesen'. Den säger att eftersom universum strävar efter oordning och kaos så finns det energi i ordnade ting. Energin är helt enkelt omvänt proportionell mot sannolikheten. En perfekt slipad diamant är mycket osannolik och alstrar därför magisk energi. Denna teori har gett upphov till många andra antaganden, varav den mest berömda är 'omöjlighetsparadoxen'. Denna säger att en omöjlighet är omöjlig just eftersom den, om den existerade, skulle alstra oändliga mängder magisk energi, och detta är inte möjligt enligt principen för energins orörstörbarhet. Kaoshypotesen får sitt stöd genom att man har lyckats alstra energi ur komplicerade symboler, som då anses vara mycket osannolika.
Den andra teorin, som inte är lika utbredd, kallas för 'skönhetshypotesen', och säger att ett föremål alstrar magisk energi om det är vackert. En perfekt slipad ädelsten är mycket vacker och därför alstrar den energi. En komplicerad symbol kan också anses vara vacker och alstrar därför också energi. Denna teori är inte accepterad av de mer akademiska magiteoretikerna, som anser den vara "föråldrad och ovetenskaplig". Dess anhängare anropar ofta som stöd att magiker som befinner sig på vackra platser; sköna trädgårdar, vackra dalar osv, kan alstra mycket mer energi än annars. Kaoshypotesens anhängare svara oftast att en naturskön plats är mycket osannolik och därför alstrar energi.
Okej, nästa element i artefakten är det ledande elementet eller transferelementet. detta är oftast någon sorts metall, då metall inte bara leder el och värme, utan också magi. Det ledande elementet är till för att leda den magiska energin från det alstrande elementet till...
...Det agerande elementet (nån som har ett bra alternativt vetenskapligt namn?). Det agerande elementet är det som utför själva 'besvärjelsen' (ett ord som förkastats av vissa magiteoretiker). Det agerande elementet måste vara av organiskt ursprung. Olika organiska föreningar ger olika effekt när man leder magisk energi in i dem.En tand från en tiger kanske hettas upp, hår från en viss sorts apa exploderar och ett elefanthjärta avger ett starkt ljus. Man kan sätta ihop flera element, tex har man aphår bakom en tigertand och får en liten explosion som skjuter iväg en glödhet tigertand.
Det här med organiska material är jag inte så säker på. Det kanske inte passar så bra. Jag funderar på om bara en sorts metall är ledande och andra metaller reagerar annorlunda (exploderar och så). Typ, magnesium lyser starkt... Men tänk vilka roliga äventyr man kunde få när rollpersonerna skall leta efter ett elefanthjärta eller en tigertand.
Andra element man kan ha med är: resistorelement (man kanske inte vill att lika mycket energi skall komma till de olika agerande elementen) och, tja, kanske fler, kommer inte på fler just nu. Förslag?
Man kan också göra magiska brygder. Här talar man om alstrande medium, ledande medium osv. Jag har dock svårt att komma på alstrande medium. Vad kan anses vara osannolikt och/eller vackert i flytande form? Kanske exotiska kemiska föreningar, typ xenonflourid eller nåt? Flytande väte är väl ganska osannolikt, men svårt att få tag på (i ett fantasysamhälle) och ännu svårare att dricka.
Alver har en genetisk förmåga att alstra magisk energi psykiskt. Magiteoretiker har funderat på detta och har olika teorier även här, men jag orkar inte komma på några nu. Huvudsaken är att det är ärftligt. En släkt med alvblod i kan alstra magisk energi om de tränas till det. Dock medför alvblod andra otrevliga effekter som till exempel... Vadå? Förslag? Tanken är att man inte skall kunna spela fullblodsalv.
Okej, det var nog allt så länge. Kommentera gärna. Föreslå, kritisera, argumentera...