I samband med diskussion kring samarbetsmekaniker i rollspel så nämndes godtyckligheten vad gäller vissa spelmekanismer - i tråden så var det "beskriv en bra anledning för att få plus".
Belöningsmekanik har tidigare varit på tapeten på WRNU. Några hatar det, andra gillar det. Personligen gillar jag det, men det är, som bl a krank nämnt, helt beroende på ens spelgrupp.
Men om vi utgår från att man vill ha en mekanik som på något sätt belönar* skapande, deltagande, etc - allt sånt där som tillför något för stämning och underhållning - men inte vill ha den där godtyckligheten som många klagar på... Vad bör man göra då?
*Vet att vissa inte gillar att vissa belönas eftersom det utelämnar andra. Just den här diskussionen vill jag inte fokusera på detta - då skulle den "bättre belöningsmekaniken" vara ingen alls.
Belöningsmekanik har tidigare varit på tapeten på WRNU. Några hatar det, andra gillar det. Personligen gillar jag det, men det är, som bl a krank nämnt, helt beroende på ens spelgrupp.
Men om vi utgår från att man vill ha en mekanik som på något sätt belönar* skapande, deltagande, etc - allt sånt där som tillför något för stämning och underhållning - men inte vill ha den där godtyckligheten som många klagar på... Vad bör man göra då?
*Vet att vissa inte gillar att vissa belönas eftersom det utelämnar andra. Just den här diskussionen vill jag inte fokusera på detta - då skulle den "bättre belöningsmekaniken" vara ingen alls.