Nekromanti En bättre pudelmekanik

Max Raven

T12-kultist
I samband med diskussion kring samarbetsmekaniker i rollspel så nämndes godtyckligheten vad gäller vissa spelmekanismer - i tråden så var det "beskriv en bra anledning för att få plus".

Belöningsmekanik har tidigare varit på tapeten på WRNU. Några hatar det, andra gillar det. Personligen gillar jag det, men det är, som bl a krank nämnt, helt beroende på ens spelgrupp.

Men om vi utgår från att man vill ha en mekanik som på något sätt belönar* skapande, deltagande, etc - allt sånt där som tillför något för stämning och underhållning - men inte vill ha den där godtyckligheten som många klagar på... Vad bör man göra då?

*Vet att vissa inte gillar att vissa belönas eftersom det utelämnar andra. Just den här diskussionen vill jag inte fokusera på detta - då skulle den "bättre belöningsmekaniken" vara ingen alls. :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist
Här är två funderingar jag haft:

Den första varianten är att sprida ut bedömningen i gruppen - alltså att man får plus så länge som, säg, minst 2 andra i gruppen gillar't. Nackdelar: Kräver en grupp som är okej, SL får mindre makt över spelet (det här beror förstås på hur man ser det).

Den andra varianten är att dela ut kort/slå tärning varje gång någon försöker höja stämningen på något vis. Slumpen avgör hur stor bonusen blir, men slaget kräver att man aktivt deltar. (Idén lite inspirerad från GxBs spelmekanism)

Jag är inte helsåld på någotdera.

Rickard

Urverk speldesign
Jag kan ta det här igen.

Pudelutställning är när spelledaren bedömer spelarna likt hundar på en pudelutställning. Det handlar alltså om spelledarens godtyckande över spelarnas prestationer.

Pudelpoäng är poäng som man får för att förbättra rollpersonen för att överkomma problemlösningar i de fall när man är exempelvis är kreativ eller lever ut sin roll, när man i själva verket borde få belöningar som som passar rollgestaltning eller kreativitet bättre. Rollgestaltning kan exempelvis ge kontakter istället för problemlösningsbelöning (typ XP).

/Han som däremot är något emot spelmässiga belöningar av helt andra anledningar

Sodivra

Champion
Arvidos MC said:
Klagar många på godtycklighet?

Vad tycker du själv?
Jag kanske börjar i fel ände.

Min favoritpudel är fanmail i Primetime Adventures. Jag ger dig en bonus från en pott (bonustärning eller kanske XP) när du gör något jag gillar.

Men jag tycker inte att godtycklighet är problemet med pudlar, jag håller inte med om att det är många som klagar på det, och jag tycker inte att man ska bry sig om vad andra tycker om det spel man skriver.