Jag håller på att skriva en gravkammare. Det är inte den första dungeon jag skriver, men jag funderar ändå lite på vad som gör en sådan bra. Det beror förstås på vad man får xp för, guld, äventyr eller döda monster. I mitt spel Oriak får man xp för att använda sina färdigheter våghalsigt.
Nu snackar jag alltså om att tillverka en dungeon som andra ska spela. Ska funka med många olika rollpersoner, kanske olika bra.
Några saker att kommentera, fylla ut, etc:
Planlösning
Nu snackar jag alltså om att tillverka en dungeon som andra ska spela. Ska funka med många olika rollpersoner, kanske olika bra.
Några saker att kommentera, fylla ut, etc:
Planlösning
- En lång räcka av rum på ett "pärlband" eller i ett gytter?
- Upp och ner - det kan bli roliga taktiska möjligheter och utmaningar av balkonger, trapport, avsatser och hålor, om man gillar sånt
- Labyrint eller lätt att hitta - ska man kunna gå vilse om man inte ritar karta (ritar spelare kartor?)
- Självkorsande - lite en kombination av alla ovanstående, en passage genom ett rum som inte går att ni från rummet, tänk en avsats eller bakom ett galler. Man måste gå genom två helt andra rum för att nå den.
- En tidsfördröjning - En hal bro över ett hål fullt med giftiga röksvampar. Antagligen inte dödligt men jobbigt. Kanske kan desarmeras men kan också bli jobbigt på återvägen, om man är jagad eller dungeonen håller på att rasa samman.
- Dolda passager - en lönndörr i ett altare som leder vidare. Om den inte hittas kanske det blir jobbigt.
- Fällor - lite som tidsfördröjning men farligare. Suger ut resurser i form av spells, läkedrycker och sånt.
- Monster som fällor - öppnas skåpet trillar ett animerat skelett ut.
- Monster med logik - en gravkammare som ingen kommit in i på århundraden innehåller inga levande monster. Men kanske magiska. Måste monster äta?
- Monster att undvika - ska det alltid finnas en väg runt ett monster, genom förhandling, lurendrejeri etc?
- Monster att "lösa" - ett oövervinneligt superfarligt monster med en svaghet att hitta.
- Logiska skatter - på samma sätt som logiska monster. Guldarmband ligger inte strösslat här och var. Det kanske finns värdefulla dekorationer men det kan krävas förstörelse för att få dem med sig. Monster kan bära skatter. Tidigare besökare som dött kan bära skatter. Övriga skatter är i skattkammaren.
- Skatter som fällor - Ta guldskålen så lossas sprinten som får gravkammaren att falla samman. Guldskålen är fake btw.
- Skatter som nycklar - Skatten ger information eller kan användas för att överkomma ett annat hinder.