Nekromanti En bra spelare?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Efter tråden "en bra SL", som jag egentligen tycker ska ligga här i Rolslpelsforumet eftersom den inte handlar om rollspelsmakande direkt (och om allt som indire3kt kan handla om rollspelsmakande ska ligga där, då behöver vi inga andra forum), och efter att ha tröttnat på ett par av mina egna mer hösäcksformade spelare (ingen nämnd, ingen glömd), så tänkte jag försöka mig på att skapa en liten tråd om spelare.

Det har tydligen blivit lite tabu, åtminstone i vissa grupper, att kräva saker av spelarna. Man ska som SL vara lite glad för att de väljer att spela med en, typ. Jag vet inte hur många gånger jag fått tjata och be mina spelare att faktiskt ta sig hit och köra lite, och då snackar vi kanske en gång varannan vecka eller så. Som SL förväntas jag ta hela ansvaret för evenemanget; koordinera matinköp, transporter, planering av tid och att se till så att spelgruppen fungerar när det väl är spel, och dessutom planera äventyr som berör och är spännande och förbereda bakgrundmusik och stämning.

Vissa spelare tycks dessutom inte ha något koncept om sin roll i att skapa stämning. Vill man ha skräckstämning så kanske det inte är så passande med en hård, cool actionjävel som springer runt och inte är rädd. Narrativistiskt är det vanvettigt eftersom det bryter mot alla konventioner om hur skräckhistorier ser ut, och immersionistiskt är det svårt att bli skrajj för saker när man har en killa bredvid sig som mest reagerar på cthuluida monster med att skjuta på dem, och sedan har en spelare som gnäller när detta inte har någon effekt.

Jag skulle därmed vilja fråga: Vad gör en bra spelare? Hur blir man en bättre spelare? Jag ska kanske börja med ett par saker jag själv tycker...

Att visa samma engagemang man förväntar sig. Det betyder inte att man behöver förbereda lika mycket som SL, men om man inte tänker fundera alls kring rollspelet mellan mötena vette fan om jag orkar göra det heller. Oengagerade spelare är i min mening värre än såna som direkt förstör, för latgrisar kan man inte skälla ut på samma sätt. Det finns en kultur av att man som spelare kan vara lite laidback och bara få saker serverade, och det avskyr jag.

Att våga spela med. Både narrativistiskt och immersionistiskt är det ganska tråkigt med spelare som gör sitt bästa för att hålla på sina karaktärers coolhet. Att våga bryta ihop, att våga visa känslor, att kunna haka på obehagliga stämningar och så vidare är nåt jag tycker är skitbra. Att våga misslyckas och "plåga sin rollperson" - eller ur ett immersionistiskt perspektiv, att våga skapa och leva sig in i karaktärer som faktiskt fryser när det sker farliga saker, som stammar eller pladdrar i pressade situationer och som verkligen inte kan hantera otäcka slemmiga tentakelmonster... (nu blev det skräck som huvudexempel, eftersom jag mest spelleder sådant, men det gäller för andra genrer också - coola rollpersoner funkar egentligen bara i klichéartat narrativistiskt spelande med lövtunna rollpersoner.)

Att ge respons. Att kunna fundera kring vad som funkat och inte funkat på ett hyfsat strukturerat sätt är bra, men egentligen räcker det med den enkla förmågan att kunna tala om för SL att han gjort ett bra jobb eller att man haft kul eller att man åtminstone uppskattar att SL tagit sig tiden och orken att förbereda alltihop.

Vad tycker ni andra? Finns det krav man kan ställa på sina medspelare, och hur ser de ut?

Mogger

Hipsteranka
Helt rätt. Jag skyller delvis på den ibland fåniga uppdelningen mellan spelare och SL. Visst kan SL ha annat ansvar, andra uppgifter m.m. men alla spelar fortfarande samma spel. Därför är det inte helt uppenbart att spelare har något ansvar alls, för ingen brukar säga det till dem. Per default hävdar jag att bristande engagemang bottnar i något dysfunktionellt inom gruppen, vad det nu kan vara. Vi hade en snack om det här för ett tag sedan i min spelgrupp (fast vi har inte några större problem med det), och då skrev jag såhär i ett mail:

Om du är spelare:
Säg ja till SL/storyn. (det vet vi redan, men ska inte gå till överdrift. Misstolkas ju lätt som 'SL har alltid rätt'...) Det handlar alltså om att allas fantasi är lika giltlig. Blir det en krock så pratar man om det. Man får inte sura för sig själv för att något upplevs knasigt.
För fram det som gör din karaktär intressant. Och andras. Och skapa en cool konflikt av det.

OT
(Om du är SL:
Skapa gnistan som utlöser spel och elda på den konstant. Se gärna till att den är förankrad hos RP
Leta efter konflikter eller skapa dem. Det innebär inte våld utan snarare motsättningar som för storyn framåt. (Nej, det betyder inte att stämningsscener är meningslösa :gremsmile: ).
Säg ja, eller rulla tärning. Obstinata SL är tråkiga. Antingen så går det eller så går det inte, och går det inte så löser reglerna det. Punkt.)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
En bra spelare är en spelare som känner av spelledaren, och försöker spela efter spelledarens intentioner. Det betyder inte att man lyder spelledaren blint, utan att man ger sig hän det äventyr och den spelstil spelledaren försöker förmedla. Rollspel handlar i första hand om samarbete - mellan spelare och deras spelledare.

Vill spelledaren köra D&D ska spelaren opta sin karaktär och besegra spelledaren.

Vill spelledaren spela mer berättande rollspel skall spelaren leva sig in i sin rollperson och hjälpa berättelsen att utvecklas.

Typ så.

MrG

Swashbuckler
Nu sitter jag med iländet att jag har mycket mer folk jag skulle vilja spela med än som går in i en (eller fyra kampanjer), så att indirekt välja spelare eller ställa krav kommer rätt naturligt in, även om man inte direkt brukar formulera det som en regellista. Fast ofta har jag varit med om en prakisklista när man bjuder in till en kampanj. Den brukar sällan vara skriven, men skulle den vara det så skulle det se ut ungefär så här:

*Vi spelar cirka varannan vecka, det ska du kunna ta tid till
*Vi turas om att fixa fika/middag, om någon har missat senaste gången så är det din tur :gremwink:
*Vi kommer sträva efter den här genren/stämmningen
*Karaktären har de här förutsättningarn
*Vi har det här systemet i grunden och kommer hålla ungefär så här mycket på det

Indirket så förmodar jag också:
*Att spelare kommer i någorlunda tid (eller hör av sig vid förhinder)
*Att man strävar efter att ha kul
*Att rollspelet ska ha en prio som är jämn med andra hobbys man har (om det inte är enstaka spelmöten), att spelmöten ibland får stryka på foten för annat är inget konstigt, men helst ska då annat ibland få ge vika för rollspel
*Visst socialt umgänge kring spelandet (snack om vardagen innan och efter rollspelet)

Jag tror att det är ungefär det jag kräver för att se en spelare som bra. Bra utspel och inlevelse är också ett fett plus för mig, men har så få i min omgivning som inte skulle ha det.

-Gunnar (grunnar på om vi har några andra praxisar i andra kampanjerna som jag är med i)

Eksem

Champion
Yeah, det är precis så jag känner också. "Köp det", eller "Gå med på det", eller vad man ska kalla det. Fast jag ser gärna att man expanderar det till hela spelgruppens gemensamma intention, och inte bara spelledarens. För tydlighetens skull alltså.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jo exakt, det var så jag menade.

Johan K

Gammal & dryg
En bra spelare är enligt mig en spelare som engagerar sig, hugger på SL:s krokar, tar egna initiativ, är engagerad & sådant. Då har man iaf en bra platta att köra på.
Hur man blir bättre då, tjaa övning ger färdighet som det så fin heter...