Nekromanti En dator åt mor

solvebring

Superhero
Ja, det är så jag att tänkt hjälpa min morsa med att köpa en bärbar dator. Hennes stationära är gammal och börjar bli riktigt slut. Hon är dessutom trött på att vara låst och inte kunna röra sig fritt och sitta vart som helst. Hon vill ha något enkelt och billigt. Jag känner till hennes datavana och användningsområden så nej, absolut ingenting avancerat. Hon behöver därmed en medelmåttig men pålitlig dator för att surfa och skriva lite dokument och dylika. Jag har kikat på den här Compaqen och den här Dellen. Vad jag själv kan säga är det i princip samma dator. Det är bara små petitesser som skiljer dem åt. Det roliga är också det att vad jag kan utläsa så är den dyrare datorn till och med en uns sämre på dessa punkter som dessa petitesser rör.
... Men nåväl, vad säger det kunniga folket?

w176

Förlorad dotter
Om din mor är en dam i farten och gjärna ha med dator är det jättebekvämt att komma ner till 14 tums skärm.

Vill hon mer ha en flyttbar än en bärbar dator så är 15,6 tum fint.

solvebring

Superhero
Förresten?
Det är inte trådlöst nätverkskort i dessa väl?
... Eller är IEEE-portarna det? I så fall, hur utläser man deras hastighet?

solvebring

Superhero
Hon vill bara kunna flytta sig runt om i huset som hon vill. Så att köra på så många tum som möjligt är nog bra. Hon ogillar min notebook så... :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Förresten?
Det är inte trådlöst nätverkskort i dessa väl?
... Eller är IEEE-portarna det? I så fall, hur utläser man deras hastighet?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=540112

Det finns trådlöst nätverk, både b och g-nät stöds. De flesta trådlösa nätverkskort jag sett (för att inte säga alla) har kört 54 mbit (om jag minns rätt nu), så det ska nog inte vara någon skillnad.

Terroquita

Veteran
Compaqen har en billigare processor, men snabbare HD så jag skulle rekommendera den till din mor eftersom Intelprocessorerna mest känns snabbare i tunga program som inte hör till vanligt surfande. Dellen har lite mer portar men inget viktigt. Typ Firewire som ingen använder. Det enda som talar emot compaqen är att det är en Compaq. Jag tycker inte om det märket pga dåliga erfarenheter med deras kvalitet på detaljer som BIOS och knappar osv.

solvebring

Superhero
Det enda som talar emot compaqen är att det är en Compaq
Har haft precis samma tanke. Det är därför jag funderar på om man kanske inte skulle stega upp någon tusenlapp och kika på någon HP eller Acer.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
solvebring said:
Det enda som talar emot compaqen är att det är en Compaq
Har haft precis samma tanke. Det är därför jag funderar på om man kanske inte skulle stega upp någon tusenlapp och kika på någon HP eller Acer.
Jag har goda erfarenheter av Thinkpad. Robust hölje och stadigt tangentbord. Grejer som håller. Prestanda är ordinära, men det kanske saknar stor betydelse i detta fall.

krank

Mekanurg said:
Jag har goda erfarenheter av Thinkpad. Robust hölje och stadigt tangentbord. Grejer som håller. Prestanda är ordinära, men det kanske saknar stor betydelse i detta fall.
Seconded. (Mekanurg och Krank överens? Nu blommar löken!)

Thinkpads är jag ruskigt imponerad av. Rejäla grejer. Skulle jag skaffa mig en laptop att resa med eller att överhuvudtaget transportera, så blev det troligen en sådan; andra laptops i den prisklassen vågar jag nog inte ta med mig någonstans.

Antingen det, eller skaffa en netbook. Vilket är det alternativ jag har nu. Netbooks brukar kunna vara hyfsat billiga, och då gör det ju mindre om de pajjar sen =)

Arfert

Facit
krank said:
Mekanurg said:
Seconded. (Mekanurg och Krank överens? Nu blommar löken!)

Thinkpads är jag ruskigt imponerad av. Rejäla grejer. Skulle jag skaffa mig en laptop att resa med eller att överhuvudtaget transportera, så blev det troligen en sådan; andra laptops i den prisklassen vågar jag nog inte ta med mig någonstans.

Antingen det, eller skaffa en netbook. Vilket är det alternativ jag har nu. Netbooks brukar kunna vara hyfsat billiga, och då gör det ju mindre om de pajjar sen =)
Jag gillar också thinkpads, de är ju datorernas Landroovers eller Jeepar... Rubusta grejer, bra byggda med bra tangentbord. Har köpt ett par st HÄRIFRÅN och HÄRIFRÅN och är nöjd. En beg Thinkpad är ett bra mycket bättre köp en en plastig netbook. Om man ska skriva på den i första hand. Som den här.

solvebring

Superhero
Okej. Tackar för alla fina svar men jag vet inte riktigt om jag hittat rätt.

Det jag i första hand vill gå på är en billigare - 5500:- som tak kanske - bärbar dator som är schysst och trevlig för allmänt hemanvändande på alla sätt och vis. Bra prestanda är inga fel och nej, ingen netbook eller dylikt. Morsan avskyr små datorer. Handlar helst hos DustinHome, kund där tidigare, kanske tar någon grej på avbetalning i samma veva osv.
... Morsan är dessutom förjävligt dålig på att vårda sina datorer - ve och fasa - så om det är en maskin som står sig bra med åren så är det bra. Jag funderar på HP för HP har alltid haft bra rykte. Jag har dock ingen personlig erfarenhet av HP-burkar.

krank

solvebring said:
... Morsan är dessutom förjävligt dålig på att vårda sina datorer - ve och fasa - så om det är en maskin som står sig bra med åren så är det bra.
Då är nog en ThinkPad bra. Vet inte om de har dem på Dustin, men det finns schyssta begagnade på tradera etc för mycket resonabla priser.

solvebring

Superhero
Vilka är det som gör dessa omtalade Thinkpads?
Hittar Lenovo och IBM.
... Dessutom verkar de till hyfsat pris inte ha mer än 11" skärm. Klart minus eftersom hon ogillar små datorer som t.ex. min Asus.

krank

solvebring said:
Vilka är det som gör dessa omtalade Thinkpads?
Hittar Lenovo och IBM.
... Dessutom verkar de till hyfsat pris inte ha mer än 11" skärm. Klart minus eftersom hon ogillar små datorer som t.ex. min Asus.
IBM.

Och som sagt rekommenderas att köpa begagnat.

Och då jag är den som vanligen avråder från att köpa laptop utan ordentlig garanti, om man alls ska lägga > 2500 på en laptop (vilket jag inte tycker man ska göra; de är så svåra att fixa själv när saker börjar gå sönder), så borde det kanske säga en del när jag säger att en Thinkpad skulle jag utan att tveka köpa begagnad. Nästan oavsett ålder.

De är som fucking jeepar. Terränggående hållbarhetsmonstrum. Skaffar jag någonsin en laptop blir det en sån här. Begagnad.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
IBM är väl en sanning med modifikation.

Det kinesiska? företaget Lenovo gjorde knädatorer åt IBM förr, men när IBM avvecklade sin persondatorverksamhet så köpte de lös rättigheterna till Thinkpad och fortsatte att göra dem.

Och jag håller med övriga i tråden Thinkpad-datorerna är riktigt gedigna. Inget fel alls i att köpa en begagnad sådan. (Dessutom brukar de ha bra stöd i Linux, kanske inte så intressant för dig, men om någon annan läser tråden för datorråd...)

krank

wilper said:
Det kinesiska? företaget Lenovo gjorde knädatorer åt IBM förr, men när IBM avvecklade sin persondatorverksamhet så köpte de lös rättigheterna till Thinkpad och fortsatte att göra dem.
Ah. Mer än vad jag visste. Man lär sig något nytt varje dag =)