Re: Kul kul. Haha
OK, jag trodde att det var så uppenbart att jag inte skulle behöva förklara. Men, du bad om det:
- ett ickesvar på en fråga: "Jag skulle utan större problem kunna räkna upp 20 system som är lättare." utan att nämna ett av de 20 alternativen.
Tja, titta bara på hur tjock regelboken är, det borde ge en indikation på att det inte är något man sätter i händerna på nybörjare.
Några exempel som är mer nybörjarvänliga:
DoD2 och EDD
Mutant (original, tvåan och UA)
Star Wars
GURPS Lite
Cthulhu
Paranoia
Kult
Judge Dredd (GW så klart)
Original-Cyberpunk
Vampire (och resten av WW's pryttlar)
Utöver dessa så kan man tex nämna merparten av bidragen i Dogmautmaningen och de flesta BRP-kloner.
- en påstående att d20 är sämre många alternativ utan motivering "Definitivt inte d20 i alla fall.".
Alla de system jag nämner har en mindre regelkärna, med färre korsberoenden, färre spelspecifika begrepp och dras med mindre underligheter av historiska skäl. Man kan tycka vad man vill om d20 som system, men att påstå att det är det lämpligaste spelet att sätta i händerna på nybörjare betraktar i alla fall jag som en ren lögn.
Visst, det går att lära sig spela med d20. Det går att lära sig akrobatik på fyllan i en porslinsaffär också. Det är dock kanske inte bästa sättet att lära sig, vilket var frågan här.
- en diss "Det är skillnad på entusiasm och fanatism."
Det var inte menat att pissa av någon, bara en vänskaplig puff på D&D-anhängarna och stereotypen av dem. Ta det för vad det är, jag blir inte sur när någon ifrågasätter pulsjetmotorns förträfflighet eller fördelarna med att bomba ut israelerna i mellanöstern, jag försöker bemöta det och förklara i stället för att ta det som ett personligt påhopp.
Allt gissar jag försvarat med en "rolig" smiley som eldar. Ha ha.
Nej, inte försvarat, utan förtydligat som ett lättsamt skämt. Leta inte efter saker att irritera dig på.
Yay!
Jag gick på ditt flame-bait.
Inte bara det, du hittade på det också genom att leta för noga.
Kan du dra till ett annat forum nu?
Nope.
Och nej, jag har inte glimten i ögat. Jag är uppriktigt sagt skittrött på den här typen av inlägg.
Tråkigt för dig, det hade jag.
Jag står för att jag tycker att det finns minst ett system som är ett bättre nybörjarsystem än d20 (vilket var vad frågan gällde). Du behöver inte hålla med om det, men det är min ståndpunkt och jag tyckte den var tillräckligt uppenbar för att inte behöva lista spel som är lämpligare (med risk för efterföljande diskussion om vilka spel som är bra). Nåja, nu finns listan här för de som är intresserade.
Däremot var min kommentar om fanatism inte allvarligt menad, vilket jag tyckte att smileyn ganska väl visade. Jag både delar ut sådana godmodiga slängar åt alla håll och tar emot dem med samma godmodighet. Bläddra lite bland mina inlägg så ser du slängar mot dalmasar, korta personer, religiösa, vissa programspråk, vissa datorer, vissa operativsystem, vissa biltillverkare, försäkringsbolag, bilprovningen och så vidare. På samma sätt bjuder jag på mig själv och inbjuder till skämt om skåningar, flipperspel, allmän nerdighet, respekt för trafikregler, utplåning av staten israel, pulsjets, lemurer, sport, hemelektronik med mera.
Om du inte letar efter förolämpningar så blir du inte alls förolämpad lika ofta. Det var menat som en
, inte en
.
Kan vi sansa oss och vara kompisar, eller?