Nekromanti En dynamisk spelvärld?

Templar

Mandalorian
Hej har funderat lite över hur man skapar en föränderlig och dynamisk spelvärld för spelarna.

Har lekt med tanken om två eller flera spelgrupper som spelar på olika håll i landet Sverige men att gruppernas SL håller kontakt med varandra med en statusuppdatering.

Dessa spelgrupper måste ju spela i samma värld och i samma område på något sätt. Men vilka regler som implementeras i de olika grupper av spelare kan ju teoretiskt vara olika.

Så olika vägval skall spegla sig vid de platser och händelser som sker runt omkring dem.

Vad tycker ni om detta tankesätt?

Exempel alla SL kommer överens om att det finns en grupp orcher på en bestämd plats som ställer till det i bygden. Ett pris har satts på deras huvud, men efter att tiden går kan ju en grupp komma dit och lyckas eller misslyckas ta bort dem. Nästa grupp som kommer efter den första kan ju bli varse om den första gruppens insats.

Ögat

Hero
Det här är skitcool men bökigt, eftersom det förr eller senare kommer leda till att den ena gruppen måste spela oftare än de vill medan den andra måste spela mindre än den vill för att de ska hålla jämna steg.

Då är det mycket enklare att bara bestämma att för varje dag som går finns det en kumulativ chans på 1% att någon annan har varit hos orcherna. Så om spelarna kommer dit två månader efter att orcherna flyttade in slår du en t% - under 60 så hann någon annan först.

Om du ändå vill blanda in någon annan föreslår jag en sambo/kompis/brevvän och att du helt enkelt låter dem fatta vissa beslut, typ var orcherna går och plundrar eller om de åker därifrån (alltså inte en vanlig spelsession).

Ett tredje sätt som funkar men som kräver mycket tid av dig är att spela med fler spelare än du har plats för i din grupp. Det skapar naturlig dynamik, eftersom de som var med och slogs mot trollen förra veckan kanske inte är med den här veckan.

Templar

Mandalorian
Det med att en kompis styr vart lite bra, har tanke på att en kompis som inte spelar i gruppen skall få styra gruppens huvud fiende. Kan vara lite roligt.

Bassejr

Hero
Jag är inte säker på att jag förstår vad ditt mål är.

Om det är så att du vill uppleva att världen är mer levande, och att spelarna ska få intryck av att din spelvärld och kampanj är mer trovärdig, fins det enklare berättartekniska tekniker för att åstadkomma detta.

Om du uttryckligen vill nå ett PVP (eller GVG, Group versus group) så fins risken att världen snarare blir mer ologisk än med dynamisk. I princip riskerar du att hamna i paradoxer i stil med "Men vi dödade johanssons katt för två dagar sedan, och nu har den andra gruppen kidnappat den?". Om spelgrupperna inte bokstavligt talat spelar samtidigt, som två spelgrupper som båda träffas varannan lördag och spelledarna sitter och messar med varandra under bordet, så kommer det dyka upp situationer där det är fullständigt ologiskt, och rubbar immersionen, att de olika spelgruppernas karaktärer inte kan kommunicera med varandra, eller mötas i världen.

Om du å andra sidan lyckas med detta, får du gärna dela med dig om hur du gjorde. Jag har varit intresserad av att spela PVP spel ganska länge nu, och det som stått i vägen är att jag inte haft lösningen på in-game svårigheterna i att spelgrupperna skulle förhindras från att träffas.

Däremot har jag spelat paralella kampanjer. när vi, som i exemplen som Svavelvinter och Coriolis, haft en fixerad spelvärld, och en ganska begränsad sådan, har det hänt att vi använt varandras karaktärer som NPC's, eller sagt att spelarna snubblar in på en scen som ställts till av ett tidigare äventyr med en tidigare spelgrupp. Det är lite roligt, som rollspelsverktyg, om man har en etablerad värld som man spelar i. Och det bidrar till en viss känsla av att världen är mer än bara de här karaktärerna och äventyret som är skräddarsydd för dem.

Ki-ai

Warrior
Ta in utomstående som spelar skurkar och liknande, det har funkat för mig och det är skoj (jämför 5:e konfluxen där spelare kan spela alla fraktioner som inte är RP)

Låt någon här från forumet spela en furste av något slag, jag garanterar att den personen kommer att ge dig massor av fluff som du kan klippa rakt in i kampanjen och vips så är världen liten mer oförutsägbar och levande. Låt två oberoende spelare vara inblandade så kommer du att se intriger. Kör hårt. Plocka in mer än en!

Templar

Mandalorian
Jag förstår problematiken med att grupperna i sig är på olika stadier. Håller på att testa detta redan nu men då som spelare först. Senare kommer jag test köra som SL.

PVP el. Gr vs Gr var inte målet, men det var ett försök att få lite andra händelser i spelet.

Det har gått bra hittills med ovanstående fast vi inte kan spela regelbundet. Dock har vi varit på varandras platser där den ena gruppen har varit men vi har aldrig träffats.

Men kör test på min grupp där jag är SL, att låta två utomstående köra två oberoende Spelledar personer. Den första karaktären som en utomstående spelar har jag gjort själv som kommer att likt en karaktär i en tv serie förvandlas till en maktgalen magiker som kommer att med alla medel väcka en mäktig Dödsriddare till sina syften.

Karaktär nummer två har jag lagt på den utomstående spelaren att skapa själv! Men med ett godkännande från mig. En ärkeskurk alltså.

Mycket inom rollspel handlar om illusioner.

Vill du få spelvärlden att verka dynamisk så skulle jag rekommendera att du ser till att det händer saker även när spelarna inte är där.

Tänk t.ex att spelarna får ett val: de kan gå till plats A och göra något eller plats B och göra något. Går de till A kommer det fortfarande hända något på B. Plats B och dess tillhörande händelser står inte still och försvinner inte bara för att spelarna valde att istället gå till A.

De delar av spelvärlden som karaktärerna inte ser står inte still bara för att karaktärerna inte är där just då.

Då och då kan det därför vara bra att sitta ner och fundera på saker som "Vad gör de stora NPCerna just nu?", "Vad gör den här gruppen nu?" etc.

Ett litet men förvånansvärt effektivt tips är också att ha mobila NPCer. T.ex om spelarnas karaktärer ofta pratar med en vän som jobbar i en bar så kan det vara intressant att den vännen istället någon gång träffar dem på gymmet, eller i en park, eller att vännen inte är i baren och de övriga anställda inte vet var de är just nu. "Kanske något med släkten?".